Kiitos belgi vastauksestasi oikein paljon . Itse asiassa säkkikangasta olen yhtenä vaihtoehtona ajatellutkin. Se vain aluksi tuntui, että onkohan ihan hupsahtanut ajatus, mutta nyt kun sinäkin toit sen esiin, niin laitampa jutun kokeiluun, kun vielä jostain kaappien kätköistä saattaa pieni palanen kangasta jo valmiiksi löytyäkin. Ja varmaan laitan myös jonkun riippuvan kasvin peittämään pahimpia paikkoja. Allaskasvipuoleen täytyykin perehtyä seuraavaksi vähän tarkemmin. Täytyy myöntää, että puutarhapuoli ei ole ainakaan vielä niitä vahvimpia puolia, mutta eiköhän tätä palstaa lukemalla ja liikkeistä kysymällä jotain apua kasvivalintoihin löydy. Jostain lueskelin kasveista, joita erityisesti kannattaisi altaaseen laittaa happea tuomaan, en vain löydä tuota linkkiä nyt uudestaan.
tämä tuskin on hakemasi, mutta voi olla avuksi: altaan puhtaanapitoa. sieltä löytyy lisää linkkejä.
Joskus olen nähnyt jossakin kuvassa suikeroalpia altaan reunalla. Roikkui ihan veteen asti kukkivana. Oli ihan kivannäköinen.
Miulla on, mutta jos nyt voisin valita uudestaan laittaisin jotain muuta. Leviää muuhunkin ympäristöön ja on altaan pohjalla limaisena kasvustona. Allasnimitys tälle on kyllä vähän liikaa:D
Minä laitoin viime kesänä altaan reunoille halkaistuja turvebrikettejä. Ne happamoittavat vettä, niin ei kasva niin kovasti levää, lisäksi olkia säkkiin ja upotin sen pohjalle.Nyt kasvaa sammalta turpeen päällä ja näkyy olevan pieni saniaisen alkukin.Toisessa päässä on suikeroalpia, joka kasvaa veteen asti. Kuvissa ei vesi vielä ylety aivan turpeeseen asti, mutta sitä lisään vähitellen. Vieressä on toinen pienempi lampi ja vesi kiertää niiden välillä.Tuo rahkasammaljuttu on varmasti vielä kokeiltava.
Kävin vähän aika sitten nostamassa pumpun pois altaasta, kun oli niin tukossa. Siitä on nurkasta pieni pala pois, ja sinne menee helposti roskia. Se kävi viikon verran säästöliekillä ja nyt allas on aika vihreää. Mistäs minä noita olkia saa, ja miten ne laitoit sinne pohjalle? Maaseudulla jos asuisi, niin naapuriltahan niitä olkia, mutta ei täältä saa. Mikä kävisi oljen tilalle? Onko jollain kokemusta muusta?
Minä tein vanhoista , mustista sukkahousuista "säkin", johon sulloin oljet, kiviä vielä painoksi, jotta pysyy pohjassa. Meillä on olkia itsellä, mutta luulisinauttavansenkin, jos laittaisi turveharkon säkkiin ja upottaisi sen lampeen. Viime kesänä ainakin vesi kirkastui muutamassa päivässä, kun noita temppuja kokeilin.
Kiitos, minäpä laitan turveharhon. Ei siitä sitten irtoa palasia sinne veteen? Pitäisikö sekin kietoa sukkahousuihin?? Vieläkö joku keksisi, miten tuon pumpun saisi verkotettua, ettei siihen mene niin helposti roskia. Hyttysverkko ei ollut hyvä.
Laita sukkahousuihin! Ja laita joku kivi joukkoon painoksi. Minun harkot on kyllä tuossa laidoilla kivien väleissä, ja hyvin on pysynyt koossa. Noita roskia minäkin harmittelen aina lentää jotakin lehtiä ym. veteen ja sitten pumppu vetää ne itseensä. Kerran viikossa pitää suodattimia putsata, muuten lakkaa toimimasta.
Tota noin, onko teillä lampien pohjalla allasmuovi tms.? Meillä lammen vesi pysyy puhtaana kun lisäämme sinne allassubstraattia (levänpoistoa) ja suihkulähde on nostettu parin tiilikerroksen päälle niin, ettei se ole suoraan pohjalla. Tämä estää roskien kulun pumppuun, yleensä vaihdamme kerran kesässä veden, eikä sekään ole mitenkään välttämätöntä. Pumppu on myös päällä yötä päivää.
Allasmuovi on pohjalla. Nyt tämä levättyminen () on voimakkaampaa kuin ennen. Altaani on ollut siinä jo toistakymmentä vuotta. En aio laittaa sinne mitään mömmöjä, kun linnut ja kissat ja koirat käyvät siinä juomassa. Ehkä pitäisi puhdistaa se useammin, kun pumpun suojakuoresta on se palanen irti? Isompi littikivi on pohjalla.
-Sukkahousujen ja turpeen ostoon mars. (Voisiko kenties pohjaan olla tullut pieni reikä, kun vesikin haihtuu nopeammin?)
Tota noineski, ei niistä "mömmöistä" ole yhtikäs mitään haittaa linnuille, kissoille, koirille tms. elikoille. Sitä samaa mömmöä lisätään myös uima-altaisiin. Kamala työ ihan turhan takia kaiken maailman turveharkkojen, sukkahousujen yms., myms, kanssa, mutta jos se on mieluisaa puuhaa niin mikä ettei , jokainen tyylillään.
Taidat olla oikeassa, bee, ei ne sukkahousut altaassa oikein minuakaan houkuttele. Ja menenkin jo tänään ostamaan sitä mömmöä. Siis allasubstraattia. (Pitää kirjoittaa tuo nimi ylös, kun mulla on niin lyhyt muisti). Ostoslista senkun kasvaa...
memuli, sano sit siellä kaupassa mihin tarkoitukseen sitä tarvitset. Meillä lammessa vettä n. 7000 l ja pari korkillista laitetaan kun vesi vaihdetaan. Aquanova-nimisestä liikkeestä ainakin saat lisäinfoa (oiskohan niillä kotisivut?).
Tämä vesi on ihan kirkasta ja lampi on täytetty ennen vappua.
Huoh,mikä allas.Ihana,mut meille ei vielä vaan voi allasta laittaa,nimittäin lapset olisi siellä mulaamassa kaiken aikaa.Ovat autistisia ja eivät todella malta pysyä vedestä poissa,jos sitä on lähellä.Eli,helpompaa olla vielä ilman allasta.Ehkä vielä joskus…=)
Nonni, nyt on vesi vaihdettu ja alla puhdistettu. Tuota ainetta hain kahdesta liikkeestä, ei ollut. Minulle tarjottii kiviä. Otin niitä. Jotain substraattia nekin. Oikeastaan hyvä, sillä sain pohjasta melko tasaisen. Pitää yrittää hakea vielä sitä nestettä. Tämä kivi pitää kuulemma ja altaan puhtaana 3 kk ja sitten kivet voi uusiokäyttää, kun pesee ne kuumalla vedellä. Onkohan näistä mitään hyötyä. Vesi jäi kivistä vähän sameaksi, vaikka letkutin pussin läpi.
Laitoin kuplan vähän pienemmäksi, jotta ei läiky yli altaan, kun tuulee.
Haavilla saa kätevästi roskat pois pinnalta ja siinä kivipussikin kuvattuna.
(Tämä nyt ei ole ihan pihalampi, mutta lampi kummiski.)
Sinulla on kyllä tosi kirkas vesi. Ja kaunis kokonaisuus.
Kotisivut näytti olevan, mahtaako se olla nimeltää Leväntuho, jota tarkoitit?
memuli, just sitä se on, sanoi isäntä. Nuo kivet onkin hieno kekkaus, toivottavasti toimivat. Ihana lampi on sinullakin ja kauniit kivet ja ympäristö siinä. Sehän nyt ei sun kohalla ole mikään yllätys :-Þ.
muoks. Turussa on Aquanovan liike, jos tarviit sitä nestettä niin voin hakea ja laittaa vaikka postitse.