Pihan rakenteiden maisemointi

Tähän voi laittaa oleskelupihalle rakennettujen rakenteiden maisemointiin liittyviä asioita. Aloitetaan nyt vaikka kylpytynnyrillä

Jelppinkiä jelppinkiä!!! Kesällä edessä tälläinen urakka; kylpytynnyrin ympäristön maisemointi;

ja toisesta suunnasta...

Olen ajatellut tehdä tuonne talon päädyn puoleiselle reunalle norjanangervoista kaarevahkon 'aidan', jonka sisälle puljupalju jäisi. Kattaisin ympäristön kivillä;kulkuväylä tietysti, mutta sitten - laittaisinko kivikkokasveja sinne tänne vai joku 'kuvio' niistä vai mitä? Kaikenlaiset ehdotukset otetaan vastaan, mitä villimpi sen parempi, mutten sylje perinteistenkään päälle!

Norjanangervo risukoituu parissa vuodessa. Alasleikkaamalla saa sen kyllä pidettyä siistinä, mutta suoja-aidannetta ei ole kiva kovin usein kyniä… Lisäksi se haisee tosi voimakkaasti lähietäisyydeltä.

Minä kestin haisevaa risukkoa kahvipöytäryhmän suojana kymmenisen vuotta - viime kesänä angervot tekivät tilaa Red Nelly pimpinellaruusulle.

Norjanangervo olikin vaihtoehtona sen takia, koska mulla on niitä tuolla yläpihalla muutama ylimääräinen, jotka pitäis siirtää toiseen paikkaan. Ei siis suinkaan ole ainut ja oikea vaihtoehto.Haluaisin vain tuosta kohteesta sellaisen - salainen/sininen laguuni-jutun erämaan kivikoille,keidas taitaa olla oikea sana; ei piiloon, mutta jollain lailla rauhoitettuna. Ymmärtiköhän kukaan?

Sopisiko puiset köynnöstukiristikot kylpypaikan lähelle esim. yhdelle tai kahdelle sivulle, mahdollisesti jotain pergolarakennetta yläpuolelle. Sitten kasvamaan viiniköynnöstä niin että voi napsia kylpiessä rypäleitä suuhunsa.

Olen aina haaveillut omasta viiniköynnöksestä, mutta kasvaako sellainen täällä III-vyöhykkeellä? Olisiko jollain ehdottaa lajia? Lämmin paikka se sille kyllä olisi.Entä miten sen suojaus? Se pääsisikin kasvamaan jopa parvekkeelle asti…JEE!!! Kiitos Sipuli!

Ihan kokonaan katoksen alle en tuota paljua haluaisi, sillä talvella on aivan ihanaa katsella tähtitaivasta! Köynnösristikoksi pitäisikin sitten suunnitella joku 'villi’idea, sillä perinteisiä ristikko-ristikoita en halua. Meillä pihassa ei mikään ole just-ja-silleen-niinkuin-piirulleen-säntillisesti,joten tuenkin täytyisi olla vähän sinnepäin.Olen miettinyt sitä kovastikin, muttei ole vielä valaistusta tullut.Kyllä se sitten varmaan hahmottuu, kun kivet ja kasvit ovat suurinpiirtein paikallaan. MUTTA EHDOTUKSIA VIELÄ VAAN LISÄÄ! Itse tulee äkkiä niin ‘sokeaksi’, kun tarpeeksi tuijottelee.

Säntillinen ristikko-ristikko on aivan mukiinmenevä piirullisuutensa suhteen, sitten kun on peittynyt köynnöksiin. Ekavuosina, monivuotisten köynnösten tuuhettumista odotellessa, kannattaa käyttää yksivuotisia täytteenä.

Viiniköynnösketjuissa (köynnöksissä ainakin, ja vanhalla puolella) löytyy kokemuksen syvää rintaääntä lajikkeista, leikkaamisesta ja pistokaslisäyksestä. Kolmonen on sangen otollinen vyöhyke viinitarhan perustamiseen!

Rakastan köynnöksiä, joten kävinkin kattomassa noita viestejä viiniköynnöksestä - nyt onkin jo paljon varmempi olo sen suhteen. Täällä en ole niitä kaupoissa nähnyt, toivottavasta sellaisen saisi tilattua jostain…Talon suunnitteluvaiheessa näin sieluni silmin tuossa paikassa sinisateen, mutta sielu on saanut uudet lasit ja haave on kuopattu vyöhykkeiden mukana.

Tuo ristikko/pergola-juttu vaatii vielä hiomista, sillä en haluaisi paljun olevan kokonaan sen alla. Tulisiko se puolikaareen talon päätyyn, erillisiksi ‘seiniksi’ kahdelle sivuille, kaariksi vai kolmiomaiseksi talon nurkasta?..en tiedä? Kiviä tulee ainakin.

Mai-lee...ai että kelpaako?!? No toki!!! kieli ulkoa

Yritän muistaa muistuttaa ja voithan säkin heitellä viesteillä jos muistat/haluat. KIITOS JO NYT! Missähän vaiheessa kevättä tämän muistuttamisen pitäisi tapahtua, kun tämä köynnös-ihanuus on mulle aivan uusi tuttavuus? Ja toki korvaan jollakin...silmän isku

Jaanpa teille muillekin paljun ympäristöä suunnitteleville pari tiedonmurua. Meillä palju sijatsee korokkeella terassin tasolla. Kukkapenkki on paljun ympärillä puolikaarena maan tasossa. Kasvit kannattaa valita yllätys, yllätys kuivuuttakin sietävien joukosta. Paljun vesihän on yleensä kloorattua. Kasvit, joiden päälle sitä ainakin lapsiperheessä roiskuu paljonkin tulkitsevat tuon veden ikään kuin suolavedeksi, ainakin ulkomaisten lähteiden mukaan. Meillä paljun vieressä on menestynyt jopa vanha kirsikkapuu. Muita hyvin pärjääviä ovat olleet mm. tyrni, pioni, akileija, ukonkello, rohtotädyke, kuunliljat, sormivaleangervo, peittolehti (ex taponlehti), purppurakeijunkukka, pallohortensia sekä varjorikko, maksaruohot…
Penkki on suuri. Multa on hiekkapitoista, jolloin kloorivesi ei jää pitkäksi aikaa kasvien juurille vaan valuu alas. Olen myös kastellut penkkiä ajoittain puhtaalla vedellä, ettei maan “suolapitoisuus” nousisi turhan korkeaksi. Mitä teillä muilla on paljun ympärillä?