Voi kun tuohon saisi hienosti penkereitä, korkeuserot tuovat ihan mukavasti ilmettä. Kivimuurit jotka tukee soralla ja siihen taakse saa paksulti multaa kasvualustaksi.
Ruso- ja keltapäivänliljaa olisi omasta takaa, niitä voisikin taas jakaa. Täytyykin tuumata, jos vaikka laittaisi päivänliljoja päätyihin ja jättipoimulehteä pitkälle sivulle eteen. Ei sitä jättipoimulehteä kyllä mulla niin paljoa ole kuin mitä siihen tarvitsee, mutta jos leikkaisin kukinnot ja kylväisin siemeniä siihen eteen.
Laitampa tänne avunpyyntöni. Kovasti pidän mullassa myllertämisestä, mutta aina välillä epätoivo iskee tän meidän pihan kanssa ja niinhän se jälleen. Seittemän vuotta on pihaa myllätty ja osan olen saanutkin jo suht kondikseen, mutta mutta suurin osa pihastamme on vieläkin järkyttävä ryteikkö johon haluisin mielipiteitä muilta kanssamyllertäjiltä.
Asumme rinnetontilla ja alapihamme on hiekkainen, keväällä ja syksyisin todella märkä. (mikä on rikkaruohon kitkemisen kannalta ihan positiivinen asia jos jotain hyviä puolia haluaa etsiä :)) Tässäpä kuva sarjaa, auttakee ja antakee ajatuksia mitä te tekisitte tällaisen pihan omistajina. Unelmia on, mutta se toteutus.
Nuo punaisella ympyröidyt ovat nyt niitä joihin haluaisin keskittyä. Haaveissa olisi että laajentaisin punaisen soran parkkialuetta kuusiaitaan asti, jolloin siitä tulisi toivottavasti hieman helppohoitoisempi. Isoa mursketta pohjalle rikkaruohojen kitkemisen jälkeen ja sitten tuota punaista soraa päälle. Sorassa kasvavat kyllä rikkaruohot, mutta haaveissa on löytää sellanen toho-systeemi jolla saan ne kätevästi soran päältä poltettua.
Tässä sama alue edestäpäin. Kun pihaa alettiin laittamaan kippasi kuorma-auto savimulta-kuorman tuohon keskelle pihaa ja siinähän se on sitten vieläkin. Olen yrittänyt käyttää sitä hyväksi ja tehnyt tuon muurin ja istuttanut kasveja + koittanut muotoilla kasaa. Kitkemisen suhteen olen antanut tänä vuonna hyvin aikaisessa vaiheessa periksi, kuten näkyy. Seuraavana visio tästä samaisesta alueesta:
Haluaisin rehevän piilopaikan jossa olisi pyöreähkö laatoitettu/kivillä päällystetty oleskelualue (lue kaffettelua paljon luvassa). Paikka on todella paahteinen ja siihen paistaa aurinko klo 11-18 kesäisin. Kivikkokasveista ja heinistä tykkään. Lopputuleman pitäisi kuitenkin olla parin tunnin viikkohuolenpidolla siistinä pysyvä. Ja myrkkyjä en tykkää käyttää.
Jos haluat helppohoitosen alueen niin ehkä kannattaa jatkaa samalla linjalla kuin olet aloittanutkin puilla ja pensailla. Erilaisia eri aikaan kukkivia sekä havuja. Maanpinta kannattaa kattaa niin säästyy kitkemiseltä ainakin osittain. Mullan päälle ensin sanomalehteä ja sitten haketta, joko itsetehtynä tai ostettuna.
Tähän lopputulemaan olen itsekin tullut. Minusta sopivasti täyteen istutettua aluetta helpompaa hoidettavaa ei ole, varsinkaan niiden ensimmäisten kitkemiskesien jälkeen. Mutta mitä tehdä tuolle maalle, se kun on todella märkää näihinkin aikoihin. Kohopenkkejä vaan?
Viihtyisikö siinä reunoilla kurjenmiekka, minusta se on kaunis. Olen sitä laittanut omaan kuivaan pihaan tekemään vähän vehmauden tuntua. Entä isoja saniaisia, katteeksi jotain liiterinpohjaa? Tarha-alpia? Hopeapajua?
Vaikka moni tykkää tehdä kaiken suunnittelusta lähtien itse niin suosittelisin pihasuunnittelijan käyttöä. Säästyy ylimääräiseltä työltä ja ylimääräiseltä rahan menolta jos kasvit ei menestykään ja joutuu tekemään asioita uusiksi. Käytimme pihasuunnittelijaa silloin kun muutimme tänne eli non 8 vuotta sitten, ja se oli erittäin hyvä asia. Hinta-arviota kannattaa kysellä usealta, meillä maksoi 1300 neliön pihalle tehtynä vähän reilut 200 euroa. Hinnan olemme säästäneet kyllä moninkertaisesti takaisin! Jo mm. siinä että olisimme laittaneet pensasaidaksi sellaista mikä ei meidän pihalla menestynyt. Kun ns. suuret linjat suunnittelee ammattilainen, voi loput muokata oman mielensä mukaan. Meilläkin on tehty paljon ylimääräistä ja jotakin vähän eri tavalla, mutta silti olen sitä mieltä että pihasuunnittelijan käyttö oli yksi parhaista investoinneista mitä olemme tehneet! Säästi aikaa, rahaa ja vaivaa.
heippa! Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen!
Ostimme syksyllä omakotitalon ja nyt keväällä pitäisi aloittaa pihan laitto. Ongelmana on se, että en ole ikinä tehnyt pihamaalle mitään! Kovasti olen lukenut kirjoja, lehtiä ja selaillut nettiä ohjeiden ja vinkkien toivossa ja paljon olen oppinutkin. Ideat alkavat silti loppua. Näin keltanokkana kun en tunne kaikkia kasveja saatikka tapoja miten mitäkin tehdä. Nyt siis kaipailisin ihmisten vinkkejä eri alueisiin.
Koska en ole lähettänyt kahtasataa viestiä, niin en saanut laitettua tätä pihasuunnittelualueelle, mutta ehkäpä saan täälltäkin vinkkejä.
Laitan vaikka vähän kuvia pihasta.
Tästä kuvasta olen kovasti miettinyt tuota kuusien alla olevaa aluetta, se on kovin ruma kun se on vain täynnä neulasia. Mitkä kasvit voisivat viihtyä tuolla kuusien alla ja mitä tuolle maalle pitäisi tehdä jotta siihen voisi mitään istuttaa? Tosta on tuo kolmas ja kauimmainen kuusi kaatunut tapaninpäivän myrskyssä.
Tässä taas on kuva aukiosta jonka tahtoisin muuttaa nurmikoksi ja johon haluaisin mun hyötypuutarhan. Kysymys kuuluukin, että miten tuon saisi järkevimmin muutettua nurmikoksi? Saisiko tuon kotikonstein vain tarviiko siihen vähän järempiä aseita?
Tuosta on muutama vuosi sitten kaadettu metsää ja sen on vallannut joukko epämääräisiä kasveja. Lisäksi vadelma on alkanut kasvamaan siinä ja sitä soisin pihallani olevankin, mutta saisiko sen jotenkin helläväraisesti siirrettyä tuosta muualle?
Tämä oisi myös tarkoituksena muuttaa nurmikoksi. Tässä ei tunnu olevan yhtään niin vahvaa kasvustoa kun tuossa edellisessä aukeassa joten saisiko tämän muutettua kotikonstein nurmikoksi?
Nämä ovat nyt suurimmat ongelmakohtani pihalla. Kaikki neuvot, vinkit ja ideat ovat todella tervetulleita
Kiitoksia kaikille jo etukäteen
Mitä hyötykasveja olit ajatellut?
Kas, äsken en saanut vastattua.
Ja tuo vadelma mikä tuossa aukealla kasvaa lienee metsänhakkuun jälkeen ilmestyviä pioneerilajeja, eli ns. villiä vadelmaa. Jos vadelmasadosta haluaa nauttia, niin kannattaa laittaa rivi kunnollista vadelmalajiketta.
Nurmikkoa syntyy kun vaan alat parturoimaan leikkurin kanssa aluetta, jonka haluat nurmikoksi. Jos se siis on riittävän tasainen ruohonleikkurille. Nurmikolta toiset vaativat kaikenmoisia ominaisuuksia, mutta minun nurmikkoni ovat ehdottamallani tavalla tehtyjä ja toivon vain sammalen lisääntyvän, jottei tarvitsisi leikellä
Kuusien likellä voisivat viihtyä esim. töyhtöangervot. Hyötytarhan osalta joudut ehkä eniten tekemään töitä, kitkemään juuririkkaruohoja ja perkaamaan kiviä ja ehkä tuomaan jotain maanparannusainetta, riippuen siitä, minkälainen maalaji siinä on.
Mahtaakohan ketään penttiläisiä asua lähitienoillasi?
Jos on ollut entistä metsää… onko siellä kannotkin pystyssä vielä ?
Ruohonleikkurilla ei kyllä päästellä pienten puuvartisten seassa… vieläpä jos on kantoja ja kiviä. keväällä näät parhaiten millainen pohja sieltä paljastuu kun ei kasvillisuus estä näkyvyyttä.
Jos haluaa siistin nurmikon, niin siihen tarvitaan multa (ja hiekka-)kuorma.
nurmikko ei viihdy kyllä entisellä metsämaalla, ellei se ole lehtoa ollut. Samaten hyötykasveille tarvitsee paksun multakerroksen…
Mutta lähteäkö yhtä nurkkaa varten tilaamaan maa-aineksia vai pitäisikö samalla tehdä muutakin?
Jotenkin yleensä vältän tällaisissa ‘uusi talo ja haluan tehdä pihasta omannäköisen’-projekteissa jonkun yksittäisen nurkan fiksaamisen miettimistä, kun pitäisi ajatella tontin ominaisuuksia ja toimintojen sijoittelua kokonaisuutena - ilmansuunnat, maaperä, pinnanmuodot, olemassa oleva kasvillisuus, näkymät…
Esim. kannattaako aavikosta tehdä sademetsää ja päin vastoin.
Ilmansuunnat varmaan jo tiedätkin.
Seuraavaksi muistele syksyä ja pihasi eri alueita… lilluiko vesi nurmikolla vai imeytyikö se hyvin sateen jälkeen maahan? Kaivelitko maata lapiolla - oliko sitkeää vai helposti lapioitavaa?
Koko tontin maa-aineksia et voi vaihtaa täysin toisenlaiseksi, mutta sitä voi vuosittain parannella (jos tarve). Ja isommalla tontilla voi olla vaihtelua maaperässä (+kalliota). Tonttisi maaperä on lähtökohta: onko se savinen…hiekkainen? (Ja jos on mahdollisesti kallioita)
Kuusten alustasta mietin, että mistä suunnasta aurinko paistaa siihen?
Kiitos teille vastanneille
Hyötykasveja tulisi jos jonkinmoista. Tarkoituksena olisi tulla mahdollisimman “omavaraiseksi” vihannesten ja yrttien osalta.
Ajatuksena on ollut, että kun tuo metsäaukee saadaan muokattua, niin siihen tilataan kuormallinen multaa. Mä veikkaan, että maa siinä alla on aika huonoa kasvatuksia ajatellen.
Vadelma tosiaan on villivadelmaa. En tiennytkään, että vadelmaa voi kasvatetaankin ihan. Joka päivä oppii jotain uutta
Mistä tuota kuormaa saa tilattua suht kohtuu hintaan niin saa vinkata
Kuusten alle ei hirveästi paista aurinko. Maata kaivelin vähän syksyllä ja se oli paikoittaan vähän savisen oloista, mutta muuten multavaa. Kun tein kukkapenkkejä niin lisäsin aina vähän uutta multaa sekaan. Katsotaan miten käy
Ja siis suurin mietinnän aiheeni on se, että pihalleni ei mihinkään paista aurinko koko päivää vaan lähinnä aina muutaman tunnin kerrallaan. Tämä mua mietityttää kasvien suhteen. Voinko unohtaa suosiolla kaikki aurinkoisen pihan kasvit?
Kallistuisin hieman samaan suuntaan kuin Oulunseudulta tuolla aiemmin. Pihasuunnittelijan käyttö maksaa itsensä takaisin kun välttyy tekemästä ainakin suurimpia mokia. Suunnitelmaan sinänsä voi suhtautua kuten kaikkiin suunnitelmiin tulee: ne on vaihdettavissa aina uusiin tai muokattavissa. Vain suunnitteleminen on välttämätöntä:-) Esimerkiksi Marttaliitosta saa suunnitteluapuja edullisesti.
Jos haluat yrtteja ja vihanneksia kasvattaa avomaalla sinun täytyy miettiä haluaisitko ne puisiin lavoihin vai ison ‘palstan’, jossa kasvit on esim. riveissä. Ensimmäinen vaihtoehto jos haluaa järjestelmällistä ja kuitenkin vain pienipiirteistä viljelyä. Jälkimmäinen siinä tapauksessa jos haluat mahdollisimman paljon satoa. Sinne en ehkä nurmikkoa yrittäisi sekaan istuttaakaan. Reunoille korkeintaan.
Juu, Vadelman taimia saa varmaan jokaisesta puutarhamyymälästä niin kuin muitakin marjapensaita ja hedelmäpuita. Eri lajikkeita on esitelty useimmissa puutarhakirjoissa. Niiden välissä voi kasvaa nurmikkoa. Tietysti niin että pystyy leikkamaan.
Kun ei vahasta metsänpohjasta tiedä, mutta jos siellä on kiviä ja kantoja, niin ei välttämättä onnistu ihan vain multaa päälle kärräämällä. Tai ainakin alimmaksi multa on liian hyvää ja orgaanista. Voi olla että alue tarvitsee ensin kaivurin käsittelyä…
Kun olette uusia asukkeja, niin miettikää samalla olisiko tontilla tarve kaataa puita? Esim. terassille soisi paistavan aurinkoa :). Teidän pihanne taitaa olla puolivarjoinen. On lajeja jotka viihtyy A-PV, eli auringossa ja puolivarjossa. Ja toisaalta PV-V eli puolivarjossa tai varjossa. Karkeasti voisi ajatella että A-PV -lajeja valoisimpiin paikkoihin ja PV-V -lajeja paikkoihin joihin eniten lankeaa jokin varjo. Jotkut lajit taas tuntuvat menevän missä vaan. Vasta touko-kesäkuulta alkaen alat nähdä kasvukauden aikaiset valo-olosuhteet pihalla, kun aurinko on korkeammalla ja puut lehdessä.
Ja myös minä suosittelen ehdottomasti suunnitteluavun käyttöä, ja mitä suurimmassa määrin silloin kun aivan aloittelija puutarha-asioiden saralla. Tontin muokkaaminen/ pihan muutosprojektit ei ilmaisia ole, joten olisi ikävää heittää ‘rahaa kaivoon’ väärillä valinnoilla, joilla ei pitkälle pötkitä.
Joka tapauksessa kannattaa ainakin rauhassa katsastella ja ihmetellä, mitä pihalta löytyy. Ensin vaikka laittaa se kasvimaa. Ensimmäisenä kesänä nurmikon leikkuuta ja kasvimaan hoitoa?
Itsekin pystyy suunnittelemaan, kun tekee harkiten.
Tai ekana kesänä kasvimaan teko, niin että on seuraavana keväänä hyvässä kylvökunnossa.
Tuo suunnittelijan käyttö taitaa olla paljolti kiinni siitä, mitä pihan- ja kasvimaiden hoidoltaan haluaa. Jos haluaa pikaisesti jotain järkevää,niin suunnittelija on varmaan paikallaan. Jos taas haluaa oppia ja elää pihansa mukana, niin sitten ei ehkä suunnittelijaa. Ite olen kyllä tykännyt siitä vaihtoehdosta, että olen opetellut asiat kantapään kautta, mutta kyllä myös kirjoista lukemalla ja ideoita hakemalla. En olis ollenkaan halunnut, että joku olis suunnitellut mun pihan kerralla. Suunnitteleminen on ollut iso nautinto. Tosin en ole koskaan tehnyt mitään kokonaissuunnitelmaa, vaan yks idea kerrallaan olen toteuttanut. Monta typeryyttä on tullut tehtyä, eniten varmasti juuri niissä asioissa, joissa suunnittelijasta olisi ollut hyötyä, kuten siinä missä järjestyksessä istutuksia on tehty. Ensin olis kannattanut tehdä suojapuuistutukset, mutta kun ensin oli niin kiva tehdä jotain semmoista, josta sai äkkiä iloa. Kasvimaa tehtiin kyllä ihan ekana, pari vuotta aikaisemmin kuin edes rakennettiin taloa, kun siihen kuitenkin oli mahdollisuus, mutta talon rakentamiseen ei.
Paikat olis varmaan hienommat ja koreemmat,jos ne olis suunnittelijan viisauden mukaan tehty. Mutta kummaa iloa saan siitä, että on oman järjen ja luovuuden mukaisia.
Kannattaa kuitenkin ottaa paljon asioista selvää ja tehdä harkiten, kuten kaisaliisa sanoi, jos ei suunnittelijaa ota. Iso piha ja kasvimaa tuottaa kuitenkin niin paljon työtä, että ihan hirveesti ei tietenkään ole kiva tehdä lisätyötä typeryyksien takia. Ja kun yhden kohdan kesässä laittaa samalla tietoa lukien, niin seuraavana kesänä seuraavassa kohteessa on jo taas paljon viisaampi.
Minä en tahdo, että kukaan tulee suunnittelemaan pihaamme. Tahdomme tehdä sen itse. Tämän on tarkoitus olla monivuotinen projekti
Puita olemme jo kaataneet pihalta, mutta koska tonttimme on keskellä metsää, niin vaikka kaataisimme kaikki puut tontiltamme, tulisi se silti olemaan varjoinen.
Tarkoituksenamme ei myöskään ole vain kipata multaa tuohon metsäaukealle multaa, vaan ekana muokata se. Lähinnä täältä tulin kyselemään neuvoja sen muokkaamiseen jos jollain on siitä kokemusta.
Vihannekset sun muut olisi tarkoitus kasvattaa isoissa puulaatikoissa ja osa (kuten raparperi ja pensaat) sitten ihan erikseen.