Nyt on viisi suloista marijaa,aion laittaa kasvamaan lisää näitä.
Kymmenen vuojen päästä ehkä ne uuet(jos onnistuvat) kukkivat ja marijovat.
Jouduttiin poistamaan jo yksi pihapihlaja, se oli kolmihaarainen ja ihan laho sisältä, yksi haara oli jo lehdetön viime kesänä.
Nyt ei ole enää kuin 2 pihlajaa tässä ja niistäkin toinen kasvaa niin, että oksat on sähkölangan molemmin puolin ja niitä käy vähän väliä ukkelit karsimassa, eli tuhoutunee sekin piakkoin.
Päätin että haluan lisää pihlajaa, onhan se niin upea puu.
https://juhanipuukool.ee/est/taimed/ilupuud/pihlakad-pooppuud/harilik-pihlakas-sunshine-446005
https://juhanipuukool.ee/est/taimed/ilupuud/pihlakad-pooppuud/vilmorini-pihlakas-444000
Joitakin tuollaisia oli ajatuksissa, tuota Copper kettleä oli myös juhani puukoolissa myynnissä, mutta heidän sivuilla ei ollut siitä kuvaa.
Viime syksynä leikkasin ainakin kolme pihlajanalkua kun ei tänne sovi enempää. Eikö sulla ole tullut yhtään alkua jonnekkin? On minusta kova siementämään.
On niitä tullut, mutta ihan vääriin paikkoihin, eli olen nyppinyt pois.
Siksi ajattelin istuttaa jonkin erivärisen tavallisten kotipihlajien lisäksi.
Mitä ihmettä orava on nyt tänne laittanut??
Yleensä ne istuttelee tammia joka paikkaan, mutta nyt löysin tuolta pusikosta oudon näköisen pihlajan.
Se on kuin kaunopihlaja tai suomenpihlaja, mutta sitten ei kumminkaan.
Kasvatan sitä nyt vähän purkissa ja istutan johonkin.
Se on vähän pörröinenkin, eli pehmoisen nukan peitossa.
Ihana kuva! Tuossa on jotain japanilaista suorastaan.
Olen nyt löytänyt ainakin neljä lisää noita erilaisia pihlajia.
Oletan niiden olevan suomenpihlajaa. Eli joko oravat tai joku lintu tuonut niitä tänne, en tiedä lähiseudulla niitä olevan, mutta ehkä sitten jossain on. ![]()
Näköjään siitä on joku reilu kuukausi aikaa kun kaipasin jotakin erilaista pihlajaa tänne, eli pyyntööni on vastattu. ![]()




