(Puut)
No niin, pulani syvenee! Keväällä pihistämäni koreanpihdansiemenistä ensimmäinen on itänyt!
Mihin hittoon minä joudunkaan näiden kaikkien monivuotisten kanssa parvekkeellani?
(Puut)
No niin, pulani syvenee! Keväällä pihistämäni koreanpihdansiemenistä ensimmäinen on itänyt!
Mihin hittoon minä joudunkaan näiden kaikkien monivuotisten kanssa parvekkeellani?
Hopi-hopi ostamaan tonttia...
Siinä voi jo todella tulla tilanpuutetta parvekkeella, jos siellä rupeaa puita kasvattamaan.
Kasvatat bonsaipuun
Tarkkasilmäinen erottaa kolme pientä. Itämisprosentti on todellakin aika heikko, kylvin tuohon melkein kävyllisen siemeniä. (siis nappasin puusta sellaisen purkautumistilassa olevan törökin ja purin sen lopullisesti kotona) Muut vihreät tököt ovat havunneulasia, jota laitoin purnukkaan tuomaan happamuutta, kun havurhodomultaa ei ollut. Taisin sotkea multaan kahvinperskojakin.
Kyllä näin skrodeille taimille piti jo metsätila ostaa!
Vähän on myöhässä kommentointi,mutta menkööt ;-);
eli ilman muuta metsälle palsta!Itivätkö muuten ilman kylmäkäsittelyä?
Meillä kaksi reilun metrin mittaista koreanpihtaa ja kurret tykkää hirmuisesti niistä käpysistä.Onneksi sain yhden talteen ja nyt sitten ihmettelen mitä niille tekisin :-).
Lisäksi olisin kysynyt,kellä mahdollisesti tietoa tai ymmärrystä asiasta;milloin kannattaa leikata,jos haluaa hieman ohjata puun kasvua?Luulin ettei pihtoja leikata,mutta tarkempi tutkimus osoittikin,että toinen pihtamme (huisin tiivis ja näyttävä) onkin leikkauksen tulos.Toinen taasen on semmoinen joulukuusen näköinen,tosin vähän käkkyrämpi.Ja kysymyksiä pukkaa;minkälainen juuri pihdoilla yleensä on?Onko laaja,syvä,pinnassa vai mikä?Haluaisin naamioida puitteme kaljut alapäät ruusupuskilla,mutta kuinka liki arvaa istuttaa?Ja kiitos,mikäli joku ystävällisesti osaisi auttaa ja neuvoa :-).
Jos minä vaikka keväällä mennä päräytän koreanpihtakauppaan ja haluan nimenomaan sen matalammaksi jäävän lajikkeen, niin mikähän sen nimi on? Koitin guuglailla, ja tuloksena lähinnä vain toteamuksia, että niitä on kahta sorttia
jaa, että kahta sorttia :)
http://www.nurgapuukool.ee/index.php?id=31
(pihkura, aina sama temppu käy mulle)
Ääk! Korjaan, tuossa mitä luin onkin “ainakin kahta kantaa”
No juu, joku näistä on varmaan sitten se toinen niistä, joka on Suomessa pärjäävä viisimetriseksi jäävä ;D
katso noi Nurgan kuvat, niissä on tiedotkin , Abies koreana
Tässä jo tutkin, tämä voisi olla yksi, guuglaten vielä tarkistan…
Abies koreana ‘Compacta’ Korea nulg ‘Compacta’
Kirjeldus: Kuni 3-5 meetriseks tihedaks kooniliseks kasvav vorm.Võrse tipud püstised,okkad lühemad,heledamad rohelised. Aastane juurdekasv kuni 8 cm. Kliimatsoon: 4 (-29C…-35C)
oik. ylänurkasta saa enklantia jos ompi parempi
Erinomaisen mielenkiintoinen paikka noin yleisestikin ottaen
Compactaa kun guuglailee päätyy penttiin Vanhemmissa keskusteluissa myös kaivataan sen matalamman lajikkeen nimeä ja Compacta mielletään ennemminkin kääpiöiväksi…
Tänne osiolle ei ole kirjoitettukaan vähään aikaan, mutta täytyy kysyä, että miten ovat muitten siemenestä kasvatetut kasvaneet? Itse ostin Mustilasta Koreanpihdan siemeniä, niitä on 10 nyt 3 itänyt. Omasta mielestäni ihan hyvin, mutta on kysyyttävä kun nuo itivät jo kuukausi sitten ja kasvamaan laitoin jo aikaa sitten, niin onko vielä odotettavissa uusia taimia? Olen pitänyt taimia ikkunalla ja lampun alla, onko tämä hyvä systeemi?
Kääpiökorenpihta A. koreana ‘‘Silberlocke’’, jonka neulaset on jalostettu käppyriksi, jotta valkoinen alapinta näkyy paremmin.
Kääpiökorenpihta A. koreana ‘‘Select’’, joka kasvaa noin 5 metriseksi.
Voiko pihtaa lisätä niistä alaoksista, jotka ovat juuttuneet maahan?
Tässä kääpiökoreanpihdan A. koreana ‘Silberlocke’ käpyjä.
Ja tässä puolestaan kääpiökoreanpihdan ‘Select’ käpyjä.