Kuvassa kääpiölännenpihta A. lasiocarpa ‘‘Compacta’’
Tässä edellä oleva kääpiölännenpihta tänä kesänä. Pituutta on jo noin 2 metriä.
Koska tämä palsta on niin hiljainen, laitan tuoreen kuvan edelläkin olevasta kääpiölännenpihdastani A. lasiocarpa ‘Compacta’. Se on 7 vuodessa kasvanut alle puolimetrisestä 3 metriä korkeaksi ja 2 metriä leveäksi.
Meritähti, minä olen myös erikoishavujen ystävä.
Nykyisessä kodissani on niin vähän tilaa, että en ole voinut laittaa, mutta tyttäreni luona kasvaa paljon erilaisia puita.
Eli siis minun istuttamia n.10-20 vuotta sitten.
Siellä kasvaa mm. lännenpihta, se on jo todella iso puu ja kaunis kuin mikä, se on niin tuuhea, että linnut tykkäävät tehdä sinne pesiä.
Lännenpihdan lähistöllä on koreanpihta, se on paljon “harvempi” ja pienempi.
Sitä ovat kiusanneet myöskin jotkut ötökät, mielestäni ovat pihtakirvoja.
Jännä juttu, että vain tuo koreanpihta on niistä kärsinyt?
Näistä vähän kauempana kasvaa surukuusien ryhmä, joista galleriassani on ollut kuviakin, niistä yhden päälle kaatui myrskyssä puu ja latva katkesi.
Vielä etäämmällä kasvaa purppurapihta, se on kapea ja kasvaa korkeutta kovaa vauhtia.
Sitten on vielä okakuusi(tytär antoi jo pikkutaimena tälle nimen Sini), se on aina kasvanut hyvin huonosti, ei taida viihtyä paikallaan.
Eli paljon samoja lajeja , joita sinäkin olet kuvannut.
Näiden lisäksi on vielä saarnia, kynäjalavaa, harmaaleppää, tervaleppää, tammia, lehtikuusia jne, jne.
Olen kovasti paljon puufani, ne ovat ihan lempilapsiani.
Olipa mukava kuulla, olet selvästikin sukulaissieluni! Onko sulla jossain kuvia puistasi?
Lännenpihta tänään kuvattuna.
Tuo palellutti latvansa joskus 10 vuotta sitten, eli on noin puloesta välistä asti kaksihaarainen.
Muuten tuo on hyvin rehevä ja hyvävointinen, ei oo mitään ruskeita leikattu, oksia kuollut, tms, nuoskalumi katkoi viime talvena 3 oksaa sentään.
Linnut tykkää tuosta kun on niin tuuhea, aina siellä on pesiä.
Kääpiölännenpihta A. lasiocarpa ‘Compacta’ teki etenkin nuorempana lukuisia kilpalatvoja, joita en neuvoista huolimatta koskaan poistanut. Sen ansiosta puu on näin tuuhea (sisällä näkyy useita runkoja vierekkäin), ja niistä huolimatta se on kuitenkin täydellisen yksirunkoisen puun näköinen, eikä mikään “pensas”.
Meikukan pihta on komea!!!
Kiitos! Korkeuttakin on jo useita metrejä, ehkä noin 5-6.