Tosiaan melko tehokkaasti levittelee siemeniään, miulla on ollu kasvimaan reunoilla piiankieltä kehäkukkien kaverina (aika väriyhdistelmä) ja sitt seuraavana kesänä sitä nousee vähän sieltä sun täältä ja jos varret siemenineen jättää tai katkoo kasvupaikoille ei tartte kylvää seuraavana keväänä.
Yhtenä vuonna kylvin ja 3-4 vuotta sain repiä taimia sieltä sun täältä.
Sitäpä juuri tarkotin, ei tarvii vaivautua kylveskelemään moneen vuoteen.
Jokainen siemen tekee vain yhden kukkavarren, jonka varressa on kukkia, ei haaraudu voimakkaasti, joten jos haluaa tuuhean niin silloin paljon siemeniä. Esim 10 siementä yhdessä ruukussa on varmasti aika onnettoman näköinen. Piiankielellä on ihan pikkiriikkinen juuri, joten yhteen ruukkuun mahtuu oikein hyvin runsaasti siemeniä. Itse laittaisin siemeniä miltei sentin kahden välein.
Onkohan ne bedder-tyyppiset piiankielet vähän erilaisia kasvutavoiltaan kuin nuo muut? Kaikkien ohjeiden vastaisesti kylvin Havinalta vaihtarina saamiani White bedder piiankielen siemeniä esikasvatukseen kasvihuoneeseen. Tähän ruukkuun istutin neljä piiankielen tainta ja neljä kääpiösammaria ja keskelle yhden tuoksutupakan. Kylmä ilma on viivästyttänyt tupakan kasvua, mutta piiankieli kukkii komeasti monihaaraisin varsin.
Piiankielet alkoivat puskemaan haaroja lehtihangoista jo pieninä, joten en latvonut niitä ollenkaan. Jaksakohan tuo piiankieli kukkia pitkään vai joutuuko siitä yrittää poistaa noita jo kukkineita kukkia?
Mulla alkoi eilen kukkimaan ensimmäiset siniset piiankielet ja ovat kyllä tosi kauniita Ekaa kertaa niitä kasvatan.
Valkoset on näköjään syrjäyttäny siniset, lie uudempaa vuosikertaaa.
No nyt vasta huomasin, mikäs asukas oikeessa alakulmassa näkyy, hih, empäs oo häntä ollenkaan hoksannu ennenku nyt kuvasta. Tarttee tilanne tutkia.
Joku neilikkako siellä pilkistää? Valkosen piiankielen siemenet vois kiinnostaa.
Selvä. Pantu muistiin.
Näin piiankielen ekan kerran eläissäni muutama päivä sitten erään kartanon mailla ja ihastuinpas siihen(kin). Oli oikein nimilappu kyljessä, niin sain heti painaa nimen mieleeni. Kasvaako se siis vain siemenistä - ettei yleensä missään taimitarhoilla myydä taimia?
Ja siemenet maahan suoraan? On kyllä kaunis. Ja että sitä on valkoista ja sinistä? Voi että…
Yksi ihanimmista kukista. Siemenestä kasvaa kohisten, kylvetään suoraan kasvupaikalle ja seuraavina vuosina ei tartte kylvääkään, kun piiankieli on huolehtinut siitä hommasta itse. Ei voi kuin erittäin lämpimästi suositella tätä kasvia!
On muuten erityisen ihana punaisten unikkojen kanssa.
Sietääkö piiankieli kuivuutta vai tarviiko paljon kielenkostuketta?
Näin upeasti piiankieli kukki Hankalimman pihassa heinäkuun lopun puutarhatapaamisen aikaan.
No ei hyvää päivää, miten voi olla noin ihania puskia! Vautsi vau! Tuommoisen puskan minä näin ammattilaisten penkissä maisemakävelylläni ja ihastuin täysillä. Aivan ihana. Pitää laittaa muistilappu kevättä varten, että muistaa siemeniä hankkia sitten.
Kertyy noita “pakko saada tuokin”-kasveja niin paljon, ettei ilman lappua muista keväällä
Mulla tuo :crazy: piiankieli kasvaa ihan hiekassa ja leviää tosi paljon, yäk!
Kesällä paikka on paahteinen. Punaista versiota en ole saanut lisättyä siemenistä. Se ois paaaaljon kauniimpi, kun tuo sininen.
Tekee tosi pitkän paalujuuren, mutta hiekasta on helppo repiä ne pois.
Tai siis ainakin helpompi…
Kuulostaa ettei ryöhäänny kuivassa pihassa, täytyypä katsoa jo paikkaa
Milloin on ihanteellisin aika kylvää piiankieli? Onkohan nyt liian myöhäistä että ehtisi kukkiakin? Asun 4-vyöhykkeellä ja laittaisin ruukkuun länteen suuntautuvalle pihalle.
Kuinka syvä multatila pitää olla piiankieliruukussa? Entä kuinka korkeaksi piiankieli kasvaa?
On kyllä kertakaikkiaan upea kasvi!
Minoon kylyvänny suoraan maahan ja on ehtinny kukkia hyvin.