Piiankieli, Echium plantagineum L

(Kesäkukat - Piiankieli (Ratamoneidonkieli ), Echium plantagineum

Piiankielen käytöksestä näkisin mielelläni kertomuksia.

Siemenpussin mukaan se muistuttaa suuresti neidonkieltä, kasvaa nopeasti ja kylväytyy itse tehokkaasti.

Kylväytyykö piiankieli liian tehokkaasti? Entä mikä mahtaa olla sen lopullinen kuivuudensietokyky?

Sinisen ystävänä olen kasvattanut piiankieltä monena kesänä kukkapellollani. Menestyessään jokaisesta taimesta on tullut kuin pieni pensas ja kukkia on riittänyt ja riittänyt. Kylväytymisestä en osaa sanoa kovin varmaa, kun se on joka kerta kasvanut muokattavalla pellolla, mutta kyllä se hyvin tekee siemeniä. Neidonkieli on mielestäni luonteeltaan kyllä erilainen kuin piiankieli, luulisin. Tai olen niitä nähnyt vain kuvissa:)

Minulla on liuta piiankielen taimia, esikasvatuksessa. Olisi tarkoituksena istuttaa ne muiden itsekasvatettujen kukantaimien kanssa (lobelioita, jättiolkikukkia, kalifornian tuliunikkoja sekä sarvileukoijia) parvekelaatikoihin. Piiankieli on minulle täysin uusi tuttavuus - ajattelin kokeilla, koska se viihtyy aurinkoisessa kasvupaikassa... ja on SININEN. sydän

Pipun kuvauksen perusteella piiankieli kuulostaa todella hyvältä!

Meillä ainakin piiankieli levisi simenistään aivan älyttömästi.

Haa, tosi kiva kuulla, että piiankieli on ilmeisen helppo kesäkukkanaurua Vandalta saamani neidonkieli (?) edelliskesänä oli aivan valtavan nätti!

Saimme piiankielen siemeniä, mutta siemenpussissa on ilmeisesti brittien ohje kylvöön. Laittaisinko osan jo nyt ja loput myöhemmin?

Suorakylvö maahan, ei kasvihuoneeseen, eikä sisälle.

Minä ripottelin viime keväänä siemenet kuivahkoon rinteeseen laihaan maahan. Kasvoi hyvin ja mitään hoitotoimenpiteitä en tehnyt koko kesänä, saa nähdä onko kylväytynyt uudelleen.

Piiankieli on kuin takiainen, leviää nimensä mukaisesti, kannattaa miettiä mihin kylvää.

Minusta neidonkieli on pahempi leviäjä ja hankala kitkeä. Piiankieli sen sijaan saisi levitä vaikka enemmänkin,sehän mahtuu kasvamaan muiden kasvien väleissä ja taimia on halutessa helppo nyhtää pois. Mutta ei vain leviä vaikka paikka on suotuisa.

Kauneus (ja leviävyyden vaivallisuus) on varmaan katsojan/puutarhurin silmissä. Minustakin piiankieli saisi levitä niin paljon kuin tykkää. Se kumminkin leviää siemenillä, ei juuristolla, ja on helppo nyhtää pois jos haluaa.

Tässä värikkäänä nemesiaa ja sinisenä piiankieltä.

Mitenkäs ruukkukasvatus, onko tuhoon tuomittu idea? Ja laitanko siemenet multiin nyt vai myöhemmin.

Brittiohje vihjasi, että tuota ei kannattaisi lannoittaa, viihtyy laihassa maassa, mahtaneeko pitää paikkaansa?

Moonriver, ihania piiankielikuvia!! Alkoi mieli tuota kokeilla, niin näyttää herkulliselta. Minulla on neidonkieltä, enkä pidä sitäkään mitenkään vaikeana, niin en varmaa hermostuisi piiankieleenkään. Piiankieli on siis yksivuotinen?? Neidonkieli on kaksivuotinen kasvi. Tykkään niin, jos voi suoraan kylvää ulos, esikasvatteluja en jaksa.

sukkasuu, minoon joskus vuona miekka ja kirves kasvattanu piiankieltä ruukussa ja hyvin kasvovat ja kukkivat

Yksivuotinen, jos paikka on otollinen niin leviää siementämällä. Pystyimmät ja komeimmat saa täysaurinkoisessa paikassa. Puolivarjossa ja varjossa lakoaa enemmän. Ehdottomasti vain suorakylvö, ei mitään esikasvatuksia. ja Jadetsu jo vastas tuohon ruukkukysymykseen. Yhteen ruukkuun kannattaa pöläyttää koko siemenpussi.

Voisin olla samaa mieltä tuon lannoituksen kanssa, eli laihempi maa. 

Minkälainen taimiväli piiankielellä kannattaisi olla? Meinaan laittaa joko ruukkuihin (halkaisija n. 30 cm) tai lavakaulukseen muiden kasvien sekaan. MoonRiver kirjoitti että yhteen ruukkuun koko siemenpussi, eli saa vissiin olla tosi tiuhasti? Laitanko vaan samalla lailla kuin kylväisin rairuohoa, vai? :smiley: Mulla on 200-300 siementä, joita ei toki pakko käyttää kaikkia.

Tämähän näyttää tosi nätiltä ja vaikuttaa vielä helpoltakin, jollei mitään kummempaa esikasvatusta vaadi.

Mun on pakko varmaan hakea vielä siemeniä, varsinkin kun hiiri katkoi ja mutusteli mun kesäkukkia urakalla.

Nyt oli aamulla hiiri vajassa jäänyt räpsään kiinni, siitä sai.

Taimet ei ollut siellä viime yönä, vaan laitoin juustoa räpsään herkutteluun kasvien sijaan.