Piikkiaralia eli Pirunkeppi on erikoisen näköinen kasvi. Vahvat ja isot piikkiset varret. Paksut, pystysuorat versot haarautuvat niukasti. Vaaleanharmaa tai ruskehtava kuori muuttuu tummanharmaaksi vanhetessaan. Suuret, koristeelliset lehdet ovat jopa 70 pitkät. Piikkiset lehtiruodit. Valkoinen kertohuiskilokukinto on iso ja litteä. Mustat marjat. Myrkyllinen.
Kotoisin Itä-Aasiasta.
Tekee juurivesoja, jos haluu lisäänyttää.
Viime kesänä istutin pirunkeppejä 3 kpl, ja mietinkin,että missäs vaiheessa siihen tulee eloa, että näkisi, onko niissä eloa laisinkaan?
Oliko ne elossa viimevuonna…Eli oliko lehtiä jo silloin. Jos ei ni ne on varmaan kaput… Mä ostin yhtenävuonna alesta useita, ja yksikään ei jäänyt eloon… Mutta tutulta tullut yksi alku menestyy hyvin piihanreunalla… Pien mahdollisuus, että ostettujen alkuperä olisi voinut olla Hollanti. Ja sen takia eivät olisi jääneet eloon.
Joo, yksi oli elossa ainakin, ja sain myös pienen alun yheltä penttiläiseltä, jonka ilmeisesti ristihuulijänes on syönyt ihan
nysäksi talven aikana.
Nää 2 muuta Pkeppiä pudottivat lehtensä aikas aikasin syksyllä,
että tod.näk. ovatten menehtyneet hoidossani=(
Pitäiskö niissä olla nyt jo näkyvissä eloa, vai koska tuo kepakko yleensä keväisin heräilee?
voi penttiläistä
Nii, ihan nysäks syöty.
Onneks nuo meijän ristihuulet ei vielä noin nälkäsiks oo heittäytyneet, huh huh. =O
Vois tulla piilopaikoista nimittäin pulaa
Viikko sitten oli silmut jo tosi suuria, eli hengissä on meidän keppi.
Noniijuttiita 8D))) Eiku sen kepin se ristihuuli söi…
Melkeen tuli pissat housuun, teiän vika =))))
Laittakaa kuvvii=)
Siis elävästä Pirunkepistä....
Käin illal räppää kännyl kuvan, ehkä tuost selvää saa, et pirul on latva turvonnut. !,,, piruu kepillä,, vai kepillä piruu
Kiitos *David. On vissii heittänt henkensä mun pirut=)
Epäilemättäkuitenkintoisaalta mun pihani on tosi avonainen,
ja tuo kevät on vähän jäljessä, kun esim. naapurilla, jolla suuret puut suojaavat pihaa.
Toivos on hyvä elää…lapamadonkin.
Tässä kuvia vuodelta 2007, kasvaa siis ihan isoksikin :-)
Vau!! Sulla on varmaan ihanan suojainen piha?
On se kyllä iso, tai ompas ne isot kasvustot=)
Tuo pirunkeppi oli täällä kun muutimme 2005, tykkäsin aluksi, kun oli niin akaasiamainen. Viime vuosina alkoi jostain syystä kuivumaan ja oli myös meidän suunnitelmiemme tiellä. Hävitimme siis ison (oli jo surkeampi kuin tuossa kuvassa) puskan, mutta tunkeehan nuita alkuja pitkin pihaa edelleen… Niin, piha on aika suojainen, harjun kupeessa oleva mäntykangas. Aralia on varmaan saanut osansa lannoitteista ja kastelusta kukka-alueen reunalla ollessaan.
Kepil voi kestää kauan ennenkuin rupee lehtiä tekemään. Ja vaiks talttahampaat olis syöny tai talvi palelluttanu niin juuresta voi silti ruveta versomaan.
Halis kiitos, tuo minua askarrutti kovasti, jos on kerta kova leviämään
juurivesoillaan.
Ehtisit vastata ennenkuin ehdin kysyä=D
Tiiättekö, että mun pirunkeppini on elossa,Jeeeee!