(Huonekasvit)
Tässä minun kruununi kuvattuna tänään.
valkoinen ja tummanpunainen yhdessä...
...ja tässä uusi keltainen, hailakka mutta keltainen
... ja viimeisenä vaaleammanpunainen
(Huonekasvit)
Tässä minun kruununi kuvattuna tänään.
valkoinen ja tummanpunainen yhdessä...
...ja tässä uusi keltainen, hailakka mutta keltainen
... ja viimeisenä vaaleammanpunainen
Oioioi, ovatpa ihania. Pääsiäisenä voin vihdoin napsaista lapsuuden kodistani pistokkaan mukaan. Onko vinkkejä, millaisesta kohdin pistokkaat kannattaa suuresta vanhasta piikkikruunusta ottaa? Ja veteenkö juurtumaan? Viimeeksi kun yritin, pistokas teki hyvät juuret vedessä, mutta muutaman viikon sisällä multaanlaitosta kuihtui silmissä. Miten siis piikkikruunupistokasta hoidetaan? (Laitan viestin nyt tähän ketjuun vaikka tuolla erikseen oli lisäyskeskusteluillekin ketju - ei tunnu ihan mielekkäältä erottelulta, minusta ainakaan…?!)
Leikkaa sopivan kokoinen pistokas ja anna sen kuivahtaa muutaman päivän ja sitten vaan suoraan multaan
runkola: Ihana tuo keltainen Mä olen niiiiin kade
Mulla on piikkikruunuja tällähetkellä kaksi; samanlainen kuin tuo
runkolan punainen ja sitten sellainen joka on olevinaan valkoinen mutta
ei minusta ole...
Sen kukat on hieman erinäköiset; jotenkin ruppanammat ja vähän isommat,
ei niin avonaiset ja napakat kuin punaisessa... Lisäksi väri ei ole
puhtaan valkoinen vaan reunoilta aavistuksen punertava ja muuten hieman
vihertävä. Lehdet on vaaleamman vihreät ja ohuemmat ja pienemmät; onko
se joku eri piikkikruunu?
Onneksi olen ihan kohta saamassa pistokkaan ihan oikeasta valkokukkaisesta piikkikruunusta
Kiitos ohjeesta!
Tuota kuivahtamista täytyykin nyt sitten kokeilla. Muittenkin lajien kohdalla olen kuullut että niin pitää tehdä - tuntuu epäloogiselta kun kuvittelisi kasvin kuolevan nopeammin jos ei saa vettä… vaan näinpä se tieto lisääntyy (ja logiikka pistetään uusiksi…) aloittelijaviherpeukalolla…
Sanokaapas, voiko vanhaa ja turhan isoksi kasvanutta piikkikruunua jotenkin uusia? Mummulassani (tyhjentyneessä) on ehkä n. 1m-1,5m pitkäksi hujahtanut piikkikruunu, jota kukaan ei oikein tahdo sieltä huolia. Minä voisin sen ottaa, kunhan uskaltaisin typistää sen..
Kokeile nyt ihmeessä ainakin Latvapistokkaista tietysti saa uutta jos menee ihan pieleen, onnistuminenhan on aina täydellistä kun on suunnitelma B varalla
Saisitko sen vielä ulos kesäksi. Hämmästyin kovasti kun eräässä kukkakirjassa varoiteltiin ettei kestä paahdetta ulkona. Kun en ole tuota tiennyt on pärjännyt niin hyvin eteläseinustalla Totuttaaminen täytyy tietysti tehdä varovasti ja ruukku on ollut suojassa etteivät juuret ihan pala.
Minun pikkuisessa piikkikruunussa on nyt 3-värisiä kukkia. Kuitenkin on vain yksi oksa josta kaikki lähtöisin.
Variksenmarja: Kyllä käsittääkseni piikkikruunua voi uusia/nuorentaa
helpostikkin; joko leikkaamalla sen ihan matalaksi -> alkaa
kasvattamaan uutta versoa vanhoista tyngistä, en vaan tiedä että
pitääkö siihen jättää jotain vanhaa vai kaikki vaan pois...? Toinen
vaihtoehto on leikata latvat pois ja istuttaa ne uudelleen
MirjaM: Kyllä luulisin että piikkikruunua voi pitää ulkona kunhan totuttaa sen ensin eikä suoraan laita paahteeseen.
Vuokkis: Kaunis ja erikoinen
Kiitos rohkaisuista Poison ja MirjaM! Perintökasvi muuttanee siis meille, mutta raju alasleikkaus sillä on edessään. Ja sitä kautta toivottavasti ihan uusi elämä.
Sähän voit tehdä silleen et säästät muutaman oksan varmuuden vuoksi jos tynkä ei alakkaan kasvaa; jos kasvi on kovin vanha niin se ei välttämättä kestä kovin rajua leikkausta. Tai jos siistit sitä nyt vähän ja sitten myöhemmin esim. syksyllä lisää?
Oksapistokkaat voit antaa kuivua muutaman päivän ja sitten vaan tökkäät multaan
Tämä selvä, näin toimitaan!
Kyllä se paahdetta kestää, ainakin jos on sama lajike johon törmäsin eri puolilla Itä-Afrikkaa (melkoisessa paahteessa!) viime kesänä!!! :) Sitä oli esim. Ugandassa siis joka pihalla koristekasvina matalina pensaina. Samalla piti varkaat loitolla. ;)
mutta sitä muuten piti vielä kysyä että millaiseen multaan piikkikruunu kannattaa istuttaa?
Vieläpä yksi kysymys piikkrikruunusta. OLen joskus vanhalla tädillä nähnyt sellaisen "piikkikruunun" muodossa kasvavan, siis ympyrälle taivutetun piikkikruunun. Onko kellään kokemusta kasvin taivuttelemisesta haluttuun muotoon?
Tuosta ulkoilusta vielä; olisiko se sateelle arka, seinustalla suojassa pärjää hyvin.
Nyt olen minäkin saanut ensimmäisen piikkikruununi pistokkaan. Väriltään pienokainen on punainen. Toivottavasti juurtuu hyvin.
Osaavatko viisaammat sanoa uskaltaako jo tänä kesänä odotella kukkiakin?
Kyllä luulen että kukkii.. Minulla oli noin 10cm. pikkuinen tiitiäinen, kun multaan laitoin ja kukki kuitenkin. Valoisasta tykkää, vaikken suoraan aurinkoon suosittelekkaan.
Samankokoinen on omanikin, eli ehkäpä on toivoa kukkasista. Sijoitin tuon eteläikkunalle, en ihan ikkunan eteen vaan hieman sisemmälle huoneeseen. Toivottavasti viihtyy tuossa paikassa.
Tällainen on nyt minun piikkikruununi kokovartalokuvassa. Ne eriväriset kukatkin muuttui samaan sävyyn toisten kanssa. Tämä on nyt n.2.vuotias.
Vautsi, komea on sinun kokovartalokuvasi, kauniin väriset kukat