Piikkikurkku, Echinocystis lobata

Pikkikurkut ovat olleet jääkaapissa 15 vrk, nyt niissä on parinsentin mittaiset alut. Taas tuli laittetua liian aikaisin ;(

Voihan rähmä, mie laitoin juuri aamulla siemenet kylmään ja varmaankin liian aikaisin myös! Juuri yhtenä päivänä ajattelin, että mihin satues on kadonnut?!

Kiva että olet kaipaillut :slight_smile:

Naapurin vanhan mamman mies kuoli ja häntä olen autellut tämän viikon,pikipäin vain käyn koneella.

No on sulla vielä toivoa kun nyt vasta laitoit :slight_smile:

Minunkin pitää varmaan laittaa nuo jo jonnekin ruukkuun,etteivät kuole tuolla jääkaapissa :frowning:

Lähdemme sunnuntaina matkalle ja olemme poissa 10 päivää,toivottavasti elävät vielä kun tullaan,jos eivät, pitää laittaa uudet jääkaappiin.

RitvaL ja muut, onko piikkikurkut  kasvanut  ? Nyt kasvaa kohisten, kun saivat kunnon vettä  taivaalta. kehikko vähän vinossa.

Satues, aika samassa vaiheessa piikkikurkut ovat. Yhden itäneen taimen löysin perennapenkistä, johon olin kipannut viime vuotisen piikkikurkun mullan!

Oho, onpas Satuesilla jo isot piikkikurkut. Minulla kävi nolosti omieni kanssa, kun löysin aika myöhään jääkaapin ovesta sinne unohtuneet siemenet. Kaikki olivat kuitenkin itäneet ja hyvässä kunnossa, joten multaan ne laitoin. Pieniä ovat vielä, eikä taida hedelmistä olla toivoa, mutta jospa saisin edes vihreää tuohon parvekkeen seinustalle. :slight_smile:

Mun tuli myös keväällä komeita taimia tuosta ruukusta,olivat muhineet koko talven mullassa. Taidankin jättää syksyllä osan siemenistä tuohon ruukkuu, ei tarvi keväällä kylmäkäsitellä eikä istutella :slight_smile:

Ootteko huomanneet, että piikkikurkku on aikamoinen juoppo? Aurinkoisena päivänä saa vettä lorottaa monta litraa tai lehdet alkavat lurpottaa. Tänä vuonna on kasvanut tosi korkeaksikin ja kurkkuja on monta kypsymässä.

RitvaL, olen kyllä huomannut, aina saa olla kastelukannu kädessä :slight_smile: Tässäkin on monta kurkkua roikkumassa ja lisää tulee kun nuo ovat lopettaneet kukkimisen, kyllä siemeniä saadaan :ö

RitvaL ja muut piikkikurkun kasvattajat, oletteko saaneet jo siemeniä kurkuistanne ?

Mun on jo ihan ruskeita kurkut ja melkein kaikki siemenet saatu talteen, saan repiä kasvin pois ruukusta.

Samoin on siemenet kerätty. Raasku joutaisi jo kompostoriin.

Keräsin talteen tänään noin 10 ruskeata siementä. Kurkut ovat vielä kauniin vihreitä, siemenet näinollen  valkoisia. Pari viikkoa varmaan menee ennenkuin siemenet ovat ruskeita. Piikkikurkkuja on tosi paljon.
    Paprikoita tulee myös paljon, mutta taitavat paljolti jäädä vihreäksi. Osa vain punertaa, syödään ne sit pakkasesta talvella vihreänä.

Olisko jollakin muutamia piikkikurkun sieminiä?Haluaisin kokeilla kasvataa=)

Onja, laita osoitetietosi, niin pistän tulemaan.

Onja, mulla onkin sun osoitteesi

Heips Piikkikurkun viljelijät.
    Kuivatan joka syksy ruskeet siemenet ja pistän muovipussiin. Pakkasten alkaessa nappaan ne ulos
   vaikka naulaan roikkumaan. Siinä sitten saavat koko talven kylmäkäsittelyä. Keväällä pieni liotus vedessä
   ja sit multaan.

Siemenet eivät saa kylmäkäsittelyä jos ovat kuivia vaikka koko talven olisivat pakkasessa kosteus siemeniin mukaan niin riitää vähempikin pakkanen monilla se kylmä jakso on 2-4viikkoa jotku siemenet vaativat 4-6 viikkoa ja sitten löytyy niitäkin jotka vaativat kaksi kylmä jaksoa ja välissä lämpimän jakson eli silloin huijataan siemeniä luuleen että pari talvea ja kesä siinä välissä meni jo eli silloin itävät muutamassa kuukaudessa

Enpä sitten tiedä noista kylmäkäsittely hommista, mutta monet vuodet olen näin tehnyt.

Pääasia että siemenet itävät ja antavat satoa :slight_smile:

Piikkikurkun saa mös itämään seuraavasti. Siemenet kosteaan talouspaperiin toukokuun toisella viikolla jääkaappiin esim. minigrip-pussiin. Kun idut näkyvät, laitetaan multaan.

Juuri noin, kun RitvaL kirjoittaa, se on helppoa kuin heinänteko :ö