Piikkikurkku, Echinocystis lobata

(Vihannekset ja juurekset)

Piikkikurkkua ei vielä tainnut olla, joten lisään sen tänne köynnöksiin. Itselläni ekaa vuotta , nyt kukkii, katsotaan tekeekö '' kurkkuja'' ja sitten siemeniä. Luin.... intiaanit käyttävät kasvin juuria reumatismiin ja kuumeeseen, sekä piristeenä lemmenjuomissa ;-) Kiitos Rusokille siemenistä.

Mielenkiintoinen tuttavuus! Kävin vanhassa pentissä vähän lueskelemassa ja opin sieltä että on yksivuotinen köynnös ja siemen vaatii itääkseen kylmäkäsittelyn. Mutta jos antaa siementää paikalleen niin seuraavana keväänä sieltä uutta taas kasvaa.

Onko kenelläkään kokemusta mausta? Varmaan joku on ollut niin rohkea että on maistanutkin :slight_smile:

Hyvin olet saanut piikkikurkun kasvamaan, Satues! Sepäs onkin sitten monipuolinen rohtokasvi, kun ihan lemmenjuomaakin voisi tehdä :slight_smile:

Kohta saa tehtyä lemmenjuomaa, toivottavasti ei pakkanen vie sitä ennen. Näitä kurkkuja on koko varsi täynnä.

Piikkikurkku kasvaa taas kohisten, kehikko ei sille riitä.

Tässä miun piikkikurkku, kiitos Satuesille siemenistä.

RitvaL, kiva että lähtivät kasvamaan,luulin että siemenet olivat liian kauan jääkaapissa, omistani jokunen mätäni.

Piikkikurkun siemenistä on jo osa tippunut, pitää vaan etsi ne maasta, että saa ensi keväänä laittaa kasvamaan. Ritval, joko on tullut kurkkuja ?

Onhan noita, mutta ovat aikas pieniä, kun joku ei ole kastellut ihan säännöllisesti.

Tänään keräsin kurkut talteen, jotta saan siemeniä sensi kevääksi. Satues,

millä tavalla kylmäkäsittelet siemenet jääkaapissa?

RitvaL, omani roikkuvat kasvissa,kerään ne siellä,päät avautuvat itsestään ja puserran mustat siemenet ulos. Nyt olen saanut melkein jokaisesta siemenet pois.

Keväällä laitan siemenet märkään talouspapariin ja sen minigrippipusiin, pussin jääkaapin ovilokeroon. Siellä niihin tulee idut, sitten ulos multaan.

Viime syksynä oli siemeniä pudonnut ruukkuun, keväällä siellä oli taimet,joten voi myös laittaa valmiiksi ulos…nyt kokeilenkin sitä, osalle siemenistä.

Kiitos, satues!

Satues, tänään siemenlaatikkoa myllätessäni, löysin piikkikurkun siemeniä.

Kuinka aikaisin keväällä olet laittanut siemenet kymäkäsittelyyn jääkaappiin?

Heips’ RitvaL, en kyllä tarkkaan muista, mutta joskus huhtikuun puolessa välissä olen ne laittanut jääkaappiin,ei kestä kovin kauaa, kun niihin tulee idut.

Katsoin ‘lähetyslistasta’ että olen laittanut ne sinulle 18.5 ja niissä oli pitkät idut.

Kiitos, satues! Ei varmaan tuon aikaisemmin kannata laittaa kymäkäsitteyyn, koska köynnöskasveja on hankala kasvattaa sisällä liian isoiksi.

Joo näin on, mulla se joutui olemaan ikkunalla liian pitkään,kun ulkona oli yöt kylmiä.

En meinannut saada sitä kiikutettua ulos,kun oli semmoinen rotjale ;(

Oho, onpa kivan näkösiä :smiley: Voiko noita syödäkin?

Sienestäjä,ei niissä piikkipalloissa taida olla mitään syömistä,en ole kyllä maistanutkaan, mutta epäilen :slight_smile:

Mulla on muutama piikkikurkun siemen ja ihan postareita vastaan saa ken tahtoo kokeilla. 5 siementä näyttää olevan.

Kukkaistätsylle lähti yv.