Olen hurahtanut nyt myös piispanhattuihin. Kuvissa Englannista tilaamani Astrophytum myriostigma.
Alkuperäinen kirjoittaja: Meritähti
Olen hurahtanut nyt myös piispanhattuihin. Kuvissa Englannista tilaamani Astrophytum myriostigma.
Alkuperäinen kirjoittaja: Meritähti
Minun kaksi piispanhattuani, Astrophytum Hybride
Kuvissa Ranskasta tilaamani Astrophytum myriostigma var. nudum variegata. Muunnos nudum tarkoittaa sitä, että kaktuksesta puuttuvat myriostigmalle tyypilliset pienet valkoiset täplät (edellä on kuviani tavallisesta myriostigmasta). Variegata tarkoittaa luonnollisesti värimuunnosta. Yleensä tällaiset kaktusten värimuunnokset ovat kirkkaan vaaleankeltaisia, mutta tässä yksilössä väri on lämpimän oranssi. Jostain syystä väri näyttää etenkin kahdessa ekassa kuvassa selvästi todellista vaaleammalta.
Miten hoitaa villakilpikirva isku Piispanhatusta? En millään haluaisi hävittää kaktusta, auttaisiko mäntysuopa sumuttelu? Kirvoja ei ole todellakaan paljon, ainakaan näkyvissä, joten ajattelin, että torjunta voisi pelastaa. Mietin vain, että tykkääkö kaktus suihkuttelusta? Neuvoja?
Kaktus kannattaa suihkuttaa Provadolla. Sen myynti loppuu Suomesta (ja koko EU:sta) 1.12., mutta vastaava valmiste Calypso toimii samalla tavalla (soitin tänään maahantuojalle ja kysyin asiaa). Itse olen suihkuttanut omat piispanhattuni (kuten muutkin kaktukseni) Provadolla varmuuden vuoksi, kun olen hankkinut ne, eikä siitä ole ollut mitään haittaa. Näin talvella kannattaa käyttää suihketta eikä multaan upotettavia puikkoja, koska kun kaktus on lepotilassa, se ei ime ainetta riittävästi juurillaan. Jos Provadoa ei enää löydy, niin Calypso on siis lähes samaa tavaraa ja sekin vaikuttaa systeemisesti (eli imeytyy kaikkialle kaktuksen nesteisiin). Muut myrkyt vaikuttavat vain paikallisesti eivätkä siksi tuhoa kirvoja mullan alta ja juuristosta (ja tehoavat muutenkin huonommin). Koska piispanhatun pinta on yleensä paljas, niin suurimman osan kirvoista saa helposti nyppimällä pois (mutta ei tietenkään mullan alta).
Kuvissa Puolasta juuri hankkimani Astrophytum asterias (Special Marking) tarkoittaen, että se on mutantti, jonka kuviointi poikkeaa tavanomaisesta A. asteriaksesta. Väri on syvän tummanvihreä.
Kuvissa todellinen harvinaisuus Astrophytum asterias cv. 'Super Kabuto' V-type (synon. Zebra type, Tiger type, Fly's wings type). Kuukausien metsästyksen ja epäonnistuneen siemenkasvatuksen jälkeen löysin omajuurisen kasvin Puolasta (harvat myynnissä olevat ovat yleensä Kauko-Idässä ja vartettuja).
Kuvissa Saksasta tilaamani melko harvinainen Astrophytum capricorne.
Luin juuri Amerikan kaktusseuran (Cactus and Succulent Society of America) lehdestä (Cactus and Succulent Journal), että kaikille Astrophytumeille pitäisi ehdottomasti antaa hapanta vettä. Toisella palstalla keskusteltiin hiljattain tästä asiasta, sillä monille muillekin kaktuksille suositellaan hapanta kasteluvettä. Se mm. lisää huomattavasti kukintaa. Itse alennan kasteluveden pH:ta lisäämällä veteen pH-Balansia, joka laskee pH:n noin 5,5:een.
Mulle tulee Unkarista Astrophytum myriostigma nudum quadricostatum variegata ja Astrophytum asterias cv, superkabuto
Tässä nämä unkarilaiset söpöliinit
Astrophytum Myriostigma Onzuka, Astrophytum Myriostigma Nudum ja Gasteria x Aloe `Green Ice´
Tässä viimeisin hankintani Saksasta, Astrophytum ornatum.
Tässä todellinen harvinaisuus Puolasta, Astrophytum caput-medusae. Luonnossa ne kasvavat suurimmaksi osassa maan sisällä.