Piivin pihalta (III)

Ja tänne se meni! Pikkusen paremmalta näyttää tämä uuden paikan multa ihan valmiiksi! Täytyy nyt muutamia päiviä laskea vettä sen juurelle, että siirto onnistuisi kunnolla. Etupihalle jäi vielä toinen näistä syreeneistä, jotka ovatkin hiukan erilaisia. Toinen on nuokkusyreeni, mutta toinen ei nuoku niin vahvasti. Viime kesänä olivat surkeita, kun talvella paleltuivat.

Kehtaan laittaa syynkin, miksi tämä tehtiin....

Eli puska tuli tuon betoniruukun kohdalle kasvarin vasemman nurkan taakse.

Ukon puuhamaan laidalta otettiin kanto pois ja alue tasattiin. Tuli kymmenisen neliötä puunläjitysaluetta lisää.

Grillikodan tontin pintamaakasa tasattiin viimeinkin. Osa mullasta siirrettiin narsissien taakse, vuohenputkien päälle. Kivet nosteltiin kasaan viereen. Jospa niistä alkaisi syntyä sitä kotaa? Tai ainakin grillipaikka, jonne ei naapurista olisi näkymää heidän uudelta terassiltaan.

Piivi, teillähän on kovasti tehty pihatöitä tänään, oikein raskaammalla kalustolla, hieno grillikodan paikka koivikoin keskellä!

Maizu, juu ja helpolla! Kävelytettiin nuorta poikaa ympäri tonttia, että tuo tuosta ja tänne ja sitten tuonne. Sitten vain odoteltiin ja katsottiin päältä! No vähän lapioin syreenin luona multaa taakse juurille, kun oli isoja kiviä tiellä, niin kauhan varsi lakkasi yltämästä.
Voi olla tosiaan, että kodan sijaan saamme vain isoja kiviä rinkiin, mutta kiirekkös tässä, onhan tuo pohjakin ollut melkein 10 vuotta...
Tässä on tuijan juurella perinteiset kesäkoristeet, herra silloinnoin12-14v:n koulutyöt, flamingo ja pajukota.

Sitten kun se poika vapautuu teiltä, niin käske tänne meille ; ) tiedätkö onko keski-suomen alueella perennojen/taimenvaihtotapahtumaa tänä keväänä? Kiva kesäasetelma tonttuineen!

Tätä esikkoa olisi 1/3 m2, jos siitä taimenvaihdosta täälläpäin tulisi jotain. Maizu, odotellaan, jos joku laittaisi kunnolla vireille....hymyä

Olisi se, jos olisi tuota konevoimaa käytössä. Siinä sitä tapahtuu vähän enemmän ja nopeampaa, kuin lapiopelillä.

Upea esikko, tuolla edellisellä sivulla. Jotenkin olen nyt kauhean ihastunut noihin esikoihin, mutta yhtään tuollaista palleromuotoa ei vielä ole kohdalle osunut.

Perämetsän multapenkkaa olen kärrännyt monena vuonna kymmeniä kärryllisiä, olin jo päässyt korkeinpaan kohtaan, kun tuli paljon isoja kiviä esiin. Kone vetäisi loput mullat levälleen ja noukki kivet omaan pinoonsa kymmeneen minuuttiin!

Sormet kohmeessa tähtäilin. Alkaa värit olla räikeimmillään!

Kasvarin väkeä tänään.

OO, risiineissä on nuput!? Viime kesänä se oli ollut ulkona jo hyvän tovin ja toissa kesäiset kasvoivat metrisiksi ja luulin jo, että eivät vaivaudu ollenkaan. Mutta noissa on jo nyt. Mitään en ole kuitenkaan tehnyt erilailla. Outoa!

Nuo ovat nyt 30 senttisiä ja istuvat hunajapurkeissa.

Oho! Minä muuten jo kyllästyin katselemaan sisätiloissa tuota vihreää roikalettani, ja reilu viikko sitten täräytin sen ulkoruukkuun, sen kummemmin sitä karaisematta. Alimmat lehdet se mielenosoituksena pudotti, mutta nyt uudet ovat kuin ovatkin punertavia!!

Häätö tulee noillekkin heti, kun pakkaset hellittää! Alkaa olla niin tukalaa, kun säleverhot on pidettävä auki, eikä täällä saa tuuletusta mistään päin kätevästi ilman, että naapurin kissa tai muita örkkejä lehahtaa tupa turvoksiin.

Eilen aamulla komensin kiipeämään korkeammalle ja alkavan hommiinsa, kun oli niin kalseaa ja maa kuurassa.

Tänäänpä ei sitten edes kurkistele.... Ei ole minun vika, ei ole!

Marjapensaan nuppuja.

Eikö ole surkeaa, kun kasvit saavat tuollaisen peitteen niskaansa?

Hirvittää miten kaikki selviävät pakkasista, mulla ainakin on paleltunu kasveja, jopa kaksinkertaisen harson alla. Pakkasta 7 astettakin enimmillään, ei hyväsurullinen

Mutta tätähän tämä on, milloin oppis muistamaan.....

Maksaruoho, pakkanen onkin paljon pahempi, kuin lumi. Onneksi en tiedä paljonko sitä on ollut! Mittarissa olen nähnyt vain asteen, mutta jo iltayöstä on monena päivänä ollut nollilla. Muutama ritarinkannus on paleltunut vähän ja toinen särkynytsydän on tehnyt pari pikkiriikkistä piippoa, tulleeko siitä enää kasvia. Toinen on edelleen havujen alla. Ne korjaantuvat tosi huonosti, jos paleltuvat.