Tein laidan.
Kaivoin syvennyksen kulmittain montun poikki ja siihen istutettiin levyä estämään ruusujen leviäminen kulmaan, sitten Ukko lapioi multaa ja minä nypin juuria ja muuta sopimatonta seasta pois. Aukkoon upposi kaksi kärryä multaa ja puoli kärryä hevonpeetä noin puoliväliin multakerrosta. Siihen istutin huonovointisen, ehkä Festiva Maximan, ja tökin sen taakse ruusupuskan keskeltä kaivamiani tummia värililjoja. Nekin näyttivät huonovointisilta. Ovatpa nyt ilmavammin, vaikka kukintaa ei tälle kesälle tulekkaan. Samoin tökin reunasta irronneet tulppaanit pionin ympärille.
Lopuksi harjasin tiilireunuksen mullasta puhtaaksi. Kun ei kerran sadakkaan...
Älysin ihan itse, kerrankin, ettei tuohon samaan kulmaan sovi punalehtiruusua, joten keksin laittaa sen pionin paikalle!
Ruusuraukka on asunut pienessä purkissa jo toista kesää, sain sen tädiltäni.
Ehkä se sopii maisemaan tuossa kohtaa, sitten isompana, kun erottuu hopeahärkin joukosta! Vasemmassa laidassa on samanlainen pioni, kuin pois muuttanut.
Ruusupenkki on nyt ympäröity tiilillä, paitsi pihan puoli, kun siellä on sora. Ja tiiliä on jäljellä 3/4. Hm. Mihinkähän sitten kaivaisi?
Atsalean kaverina oleva Elviira sitten kuivatti ainokaisen nuppunsa! Minä jo luulin näkeväni edes yhden kukan vuosien odotuksen jälkeen, mutta mitä vielä!
Vanhoista valokuvista löysin -98 otoksen lumipalloheidestä. Olettaisin "hyvän kirjanpitoni perusteella", että on edellisen kesän ostos, kuten aiemmin arvelinkin. Mulla on ollut astioissa kuistilla gladioluksia, miksikäs ei ole enää? Ja nuo järkyttävistä, kattoa viistävistä orapihlajista peratut pikkupuut olivat joka kesä niin täynnä niitä jotain hemmetin nälvikkäitä (iilimadon näköisiä, yäk!), että tapoin pois koko orapihlajat.
Aivan vasemmassa laidassa näkyvä risukko on edellisenä talvena paleltunutta nuokkusyreeniä.
Sarjatähdikkiä ja pikkusydäntä.
Pusikot kasvarin etuvasemmalla.
Ainoa tänä kesän näkemäni amiraali. Sain sen raukan ulos.
Varsinainen kasvariasukki, pariisilaisen tomaatin siemenidätyskokeen tulos. Toisetkin kukkivat, mutta vain tuossa on isoja raakileita.
Raunioyrttiaita tänä kesänä.
Kurjenmiekka pöheiköstä edestä nappasin sunnuntaina palan äidille synttärikukaksi. Pääsee rantakukkakin vähän esille.
Sekalaista seurakuntaa. Ruskoliljaa, idänunikkoa, rupsahtanut ukkolaukka, morsiusharso, pari sormustinkukkaa ja kanadanpiisku.
Mieki tekisin raparperilaattoja, mutta tokko saisin säkillisellä, kuin kaksi korkeintaan!? Pitäisi tehdä niin paksuja ja raudoittaa kamalasti, että alkaa kuullostaa liian työläältä! Mittatikkuna pieni, 8,5:n numeron kätöseni.
"Kauris tänne, tai vetäisen ensin sinua paistinpannulla ja sitten otan kaurispaistin pannuuni!"
Neiti hylkäsi tuon savitonttunsa, vai mikä se on. Minusta tuo on paistinpannu...
Jospa ne tulisivat kuitenkin juttuun tämän kesän tuossa.
Apinankukka Siilinjärven torilta. Voi voi, ko mie saisin siit siemenii!
Amppelipussi tänään.
Toinen puoli.
Kukkia enää puuttuu, kasvua jo on!
Sitten vielä hillittömän tiheän upeaa päivänliljan kukintaa!
Ja vielä molemmissa päissä penkkiä!
**reps** Mahtavat tähdet tuikkivat saniaisten molemmin puolin. Nauroin ääneen, ja Herra Mies hyssytteli hiljaiseksi... höh. Ihana kuva!