Piivin pihalta (III)

sanoisin, että suorastaan harmoonisen tasapainoinen kokonaisuus!

Tuosta säkkiamppelista tulee vielä varmasti upea näky! Pikkuisen on maisemat pihallasi muuttuneet sitten keväisen käynnin. Joko sun pionit kukkii?

Pionit on vasta isoilla pompuloilla. Niistäkin olen muutamia joutunut nyppimään pois, kun ovat selvästi alkaneet homehtua! Ja taas tänäänkin tulee vettä. Pitäisi laittaa tuulitunneli ja toiseen päähän teollisuuspuhallin? Sähköyhtiö tykkäisi!

Vammainen, ensimmäinen pioni pyristelee avonaiseksi. Olisiko sellainen pakkasen purema, kun hometta ei ainakaan ole. Niitä olen leikellyt pois kymmenkunta.

Muutamia harjaneilikoita. Viimeisen kuvan kukat ovat armottomassa paahteessa pionipenkin takana, talon seinustalla. Neilikoiden ja kivijalan välissä on parinkymmenen sentin kaistale kulottunutta juolavehnää. Ei kuole, vaikka yrittäisikin...

Oranssikeltano. Ai että minä tykkään!

Pyy maailmanlopun edellä? Ainakin tämä on todella kutistunut, sitten ulosistutuksen! Risiiniraukka...

Kuunlilja taas on ihan mahdoton pehko! Siirsin sitä keväällä melkein metrin, kun oli kasvarin kulkuväylällä pahoin. Nyt on vähän, kuin valeessa juhannusruusun juurella, nokkospuskassa. Risiinin juurella on taas koejuurrutus likusterisyreenin pistokkailla. Pätkin leikkaamani alaoksat kokeeksi. Sittenhän sen tietää!

Olipas hyvä, että en ilmoittautunut auringonkukkakilpailuun! Nimittäin suurin pilkistää kuvan alalaidassa! Olisko ihan 15 cm!

Hyvä, ettei jä suikeroalpin jalkoihin!

Siirretty nuokkusyreeni sen sijaan kasvaa, samoin koristevattu. Tulisi vaan oikein tuuheat puskat! Juuri tuossa takana on kuusiaidan kasvu kaikkein surkeinta.

Tarkoin sijoiteltua pusikkoa lisää. Kasvarin vasemmalla puolella, lipstikan kukintojen takana tiellä on menossa vihreä pakettiauto! Tälle kesää taisi jäädä vesi laittamatta altaaseen. Näillä keleillä ei kaivokylmä juuri lämpene!

Olisi nyt sen verran kuivempaa keliä, että "Minette" saisi kukkansa auki mätänemättä. Se on minulle se ihana vanhan ajan ruusu, joita oli harmaiden hirsimökkien seinustoilla. Ja se tuoksu!

Viimeisiä juhannusruusun kukkia ja ensimmäisiä punakoison.

Sitten onkin meidän ruusut katsottu, kurttulehti ei vielä kuki, mutta tämä mielestäni hansa on jo aloittanut.

Painesäiliökori sankoineen.

Lähikuva kohta alkavasta, molemmin puolin sankaa, upeasta päivänsinen kukinnasta.

Seinällä näkyykin tämän kesän panostus köynnösritilään ja oikein tarkkaan katsomalla vasemmassa laidassa ikkunoiden alla itse köynnöstäkin!

Särkyneellesydämelle on onneksi se ja sama paistoi eli satoi, kunhan ei sentään ihan pakkasta ole.

Temskukalla oli kuva hienosta yhdistelmästä, maurinmalva ja hämähäkkikukka. Ja tadaa! Komeahan tämä!

Muistelin kyllä niiden näyttäneen jotenkin toisenlaisilta? Olisko ollut tausta erilainen?

Piivi, sulla on asenne kohdillaan naurua Vaikka ei kaikki meniskään ihan nappiin niin hehkutetaan silti silmän isku

Onko tuo särkyneen sydämen eka kukinta vai onko jatkunut näin pitkään? Vai jopa toinen kukinta?

Pihapuuhiakin tein, tuon palsamin tökkäsin uuteen penkkiin ja latvan laitoin isompaan purkkiin ja vein takaisin tupakukaksi. Kriinumilapsikin pääsi viimein oikein ruukkuun. Äiti hyysää toista, samoin soilikin palan vein sinne turvaan. Nyt on kaksinkertaiset mahdollisuudet, että Huitukan kriinumi ja MirjaM:n soilikki selviävät ja säilyvät.

Miikos, se on kukkinut keväästä lähtien koko ajan! On aika varjoisassa paikassa ja viime syksynä vähän tuunasin sen petiä.