(Kukkasipulit ja mukulat: Ternipikarililja, Fritillaria raddeana)
Turkmenistaninpikarililja (Fritillaria raddeana), tässä kuvattu Tarton kasvitieteellisessä keväällä 2012.
(Kukkasipulit ja mukulat: Ternipikarililja, Fritillaria raddeana)
Turkmenistaninpikarililja (Fritillaria raddeana), tässä kuvattu Tarton kasvitieteellisessä keväällä 2012.
Aika lyhyt ketju:-) Olisko joku kokeillut näitä? Meinasin tilata just.
Aika tyyriitä ovat F.raddeanan sipulat. Olen haaveillut niistä sekä
FRITILLARIA STENANTHERA:n sipuleista.
Korpikankaalta tilasin F.bucharica:n sipuleita, ja tuskaisena mietin, mihin istutan ne, että kukkivatkin joka vuosi…tai ainakin ens vuonna.
Moi Ipanema…huomasin sun viesti ja oli pakko laittaa härö. Mulla on sun taponlehteä ja sitten sitä morsiusleinikkiä jos muistat
Tervehdys vaan Hortus=)
Niin tarkoitat kai,että sulla on multa saatua
taponlehteä ja morsiusleinikkiä=D ?
Hyvinkö ovat lähteneet kasvuun?
Aiheeseen palatakseni, ne F.bucharican sipulit olivat 1cm kokoisia ja varsin epämääräisen näköisiä.
Eikö niiden pitäisi olla ainakin 4cm halkaisijaltaan, tietääkö kukaan?
Nostan kysymystäni F.bucharican sipulista, että onko kukaan pidellyt sellaista käpälissään, ja minkä kokoinen sen oli?
Tää Korpikankaan sipuli on kyllä tosi pieni, ja lisäksi mennyt halki.
Laitoin palautetta, mutta vastataanko sieltä yleensä sähköpostipalautteisiin?
Ipanema ostin noita f. Bucharican sipuleita Kauppilasta ja olivat kyllä huomattavasti isompia kuin tuo mainitsemasi 1 cm. Korpikankaalla vastattiin viiveellä sähköpostiin, kun valitin saaneeeni keväällä väärän värisen tulikukan. Hyvitystä en kuitenkaan ole vielä saanut, vaikka sellainen luvattiin eli oikea kasvi tilalle.
No mä ajattelin kans, ettei se voi olla noin pieni. Sain vastauksen palautteeseeni Korpikankaalta,
että lähettävät uuden tilalle. Vastasivat myös vähän piikikkäästi, että heillä mitataan sipulit ympärysmitoilla,
eikä halkaisijaltaan . Turha lausahdus heiltä, kun laitoin jopa kuvan mukaan taustana lasku tilaamistani sipuleista. No, pääasia, että saan uuden sipulin, ja toivon mukaan se on oikeamman kokoinen=)
Tuo on kyllä ärtsyä, kun ei vastata virheistään. Eikö ne tiedä, että sana leviää muiden harrastajien
keskuudessa kuitenkin.
Ternipikarililja, Fritillaria raddeana
Ternipikarililja on monivuotinen ruohomainen sipulikasvi, joka on peräisin Iranista, Turkmenistanista ja Kashmirista.