Pikkutaimien lannoitus ja hoito

Tuli muuten mieleen viimekesäinen vahinkokokeilu kissanlaatikko pelleteillä. Meillä on killeillä laatikossa sellaista puupellettiä. Koko edellistalvi nakeltiin niitä käytettyjä pissisiä/kakkoja yhteen monttuun pihalla. Keväällä sitten tein “siirtonurmen” siihen suoraan päälle (tein nurmialueelle uuden kukkapenkin, ja nurmet nakkelin pellettien päälle). Vähän kuopantäytteeksi. No se nurmi akoi rehottaan ihan mielettömästi siinä montussa. Oikea viidakko! Muita luonnonkukkia alkoi kans siinä kasvamaan kesän edetessä. Luulis että ois ollu liian ärmäkkää, mutta ei. Aattelin kokeilla tuota kissankakkaista pellettiä johonkin kukkapenkin peruslannoitukseen :slight_smile:

GrowHow…ta näkyy olevan yks pänikkä, muistelen että jossain on toinenkin, oisko ollu Kekkilän.

Mä jokunen vuosi sitten ostin sitä vaaleanpunaista kekkilän kastelulannoitetta, mikä oli marjoille ja vihanneksille. Sit ennestään oli tätä kukille tarkoitettua ja sitten Rodoille ja havuille samanmoista mutta valkoista. Rupes sitten tuntumaan et toi vaaleenpunanen on ihan samaa vaik on muka toinen tarkoitettu syötäville. Nyt oonkin käyttäny vaan tota syötävien lannoitetta myös kukille. Yks purkki vähemmän.

Kannattaa katsoa niiden lannoitteiden N-P-K-suhteet, eli typpi-fosfori-kaliumsuhteet. Pitäis lukea siinä purkissa. Siitä näkee, onko lannotteilla eroa.

Laitan vielä tännekin basilika ketjussa esille tulleen vinkin:

Siemeniä kylväessä kannattaa laittaa multaa korkeintaan puoleen väliin purkkia niin on varaa lisätä multaa sirkkalehtiin asti useamman kerran. Tulee tukevammat taimet.

Juuria alkaa kasvamaan sirkkalehden alapuolelta eli alussa riittää matala multatila hyvin. Itse laitan suoraan multaan kylväessäni vain pari senttiä perliitin sekaista multaa pohjalle. Ja lautalla tms. itäneet taimet koulin samoin. Vähän multaa pohjalle, taimelle vielä kuoppa, taimi multiin ja vielä mullan lisäys sirkkoihin asti Siihen jää vieläkin varaa lisäillä multaa taimen kasvaessa. Helpottaa myös kastelua, juuret ovat valmiiksi lähellä pohjaa (altakastelu!). Liikakastelun vaara vähenee samalla.

Osmocote-lannoiterakeet, mistä sitä tai vastaavaa lannoitetta myydään? Itse olen käyttänyt tomaatin- ja paprikantaimille Neudorffin bio-tomaattilannoitetta ja nuo ns. “hyödyttömät taimet”, siis kukkaset ( vaikka minusta ovat kyllä hyvin hyödyllisiä ) lannoittamatta vielä sisävaiheessa ja vasta ulos siirron jälkeen aloittanut lannoittamisen. Mutta jos jollakin olisi tiedossa jokin sopiva lannoite, jonka voisi haudata pohjamultaan taimea isompaan astiaan siirrettäessä, voisin sellaisen käyttöön ottaa.

voisiko joku yksinkertaistaa pikku taimien lannoituksen

Meikä lannoittaa sillä punaisella jauheella (green care kesä) sitten kun on vähän kasvanut sirkkalehtien jälkeen.  .Kylvänyt olen taimi ja kylvömultaan. Ja lannoitus tapahtuu vähän milloin muistan. Ei joka päivä mutta ei kahta viikkoa väliä. 

Ne taimet jotka istutan multaan, lannoite ollut laimeaa ”sitä vaaleanpunaista” Kastelulannoite. Sopii kaikille kasveille, syötäville ja muille kasveille.
Riippuen ruukkujen koosta, voin laittaa jokunen kanankakkarae sinne ruukun pohjalle.
Juuret löytää herkun kun kasvavat tarpeeksi alas.

Ihan yksinkertaistaen: jos kylvää siemenet taimi- ja kylvömultaan niin sen ravinteet riittävät kai about 2 viikoksi kasvavalle taimelle. Sen jälkeen on joko siirrettävä taimet kasvamaan paremmin lannoitettuun kukkamultaan tai alettava antamaan lisäravinteita. Kukkamultaan siirretyt taimet porskuttavat hyvävointisinä taas about pari viikkoa jonka jälkeen kannattaa antaa lisäravinnetta. Lisäravinteiden tarve riippuu sitten sekä sen ruukun (multatilan)  koosta sekä myös taimen koosta. Alkuun  miedolla sekoituksella, jatkossa vahvemmalla. Se “vaaleanpunainen” kastelulannoite-jauhe  on oikein passeli, itsekin käytän sitä aina.  Riittoisa ja toimiva. Sitä on monella eri tuotemerkillä.

Vaaleenpunastahan minäkin käytän ympäri vuoden Mutta nyt kun tuli puhetta pikkutaimista niin yht’äkkii muistin että miehän sain joskus vuosi sitten talvella starttilannoite pänikän, mutta kun en viime vuonna sisällä mitään kasvatellutkaan , no, sehän on vallan unohtunu hyllyn perukoille, höh.
Jospa nyt sitte kokeilis , eihän tuo myöhästä oo. Kyllä se on hyvä tuo muisti.

Nutriforten veteen sekoitettavat lannoitteet on oikein hyviä. Tota mulla ei ole ollut mutta yleisesti se tuotemerkki on minun mielestä tuntunut että toimii just niinkuin pitääkin :slight_smile: