(Siemenet, kylvöohjeet)
Avaan nyt tälle olennaisen tärkeälle aiheelle oman ketjun. Siirrän tähän muutamia viestejä Kylvöt 2013 ketjusta.
(Siemenet, kylvöohjeet)
Avaan nyt tälle olennaisen tärkeälle aiheelle oman ketjun. Siirrän tähän muutamia viestejä Kylvöt 2013 ketjusta.
Mistä voisi lukea noista taimien lannoittamisesta, yritin haulla etsiä (vai olinko pölhö kun en löytänyt). En nimittäin viime vuonna älynnyt lannoittaa pieniä taimen alkuja yhtään ja Kurppa tuossa muutama sivu sitten mainitsi lannoituksesta. Lähinnä siis koska, mitä ja kuinka usein?
haku taimien lannoitus löytää tärppejä vanhoista chili- ja tomaatti-ketjuista ainakin. vähän ennen ja jälkeen tärpin, kun niitä juttuja luet, taidat löytää hyvää tietoa.
meillä aloitetaan laimealla lannoitevedellä altapäin kastelu, kun purkituksesta on kulunut muutama viikko.
Olen yleensä aloittanut kerran viikossa kastelulannoitteen käytön pari viikkoa koulimisen jälkeen.
Tomaateille olen laittanut n.0,5dl kanankakkarakeita aivan pohjalle siinä vaiheessa kun olen taimen siirtänyt noin litran vetoiseen astiaan. Siinä on varottava ettei juuret ota suoraan lannoitteeseen kiinni.
Yleensä aloitan siemenestä kasvatettujen taimien lannoituksen ekojen varsinaisten lehtien ilmaannuttua laimealla liuoksella. Yleensäkin tuo altapäin kastelu on hyvä konsti.
Kiitos paljon Mai-lee, Kurppa ja Miikos! Olin vähän epätarkka tuossa kysymyksessä, nuo chili ja tomaattiketjut löysin mutta pohdin voiko niitä soveltaa kukkiin myös. Ilmeisesti siis voi. Kohta pääsee lannoituspuuhiin niiden vahingossa itäneiden “hankikylvöjen” kanssa…
Koulinnan jälkeen, kun taimi näyttää juurtuneen ja lehtipareissa näkyy kasvua. Altakasteluna myös täällä - eli lannoite kasteluveden mukana. Ja joka toinen viikko. Jotenkin ajattelisin, että lannoittamisesta kasvi ei taida hyötyä, jollei valoa ole riittävästi. Valo on kuitenkin se tärkein “eliksiiri”.
Kylvöksiä ei saa lannoittaa, eikä muutenkaan sellaisia siemenestä pukkaavia sirkkaversoja.
Kiitos myös Pisaralehdellä! Nämä kaikki vastaukset selvensivät paljon asiaa!
eipä hyödy ei. siksi minun ainokainen tomaattini ei saa vielä lannoitetta vaikka kurppa jo omia hyvässä (keino)valossa kasvavia taimiaan lannoittaakin.
ja jotta ei tulisi samantyyppistä väärinkäsitystä kuin tintsille ja minulle (hyötykasvin ohjeet kelpaavatko myös “hyödyttömille”?) niin sanotaan nyt sitten samalla, että mikä on kirjoitettu siementaimista koske myös saatuja jakopaloja ja omia siirtojuoksutuksia: lannoitevettä vasta, kun ovat ehtineet kunnolla juurtua. sitten onkin yleensä jo kesä pitkällä ja lannoitus pitää tehdä syyslannoitteella:-)
Miksi kaikki sanoo altapäin kastelu?
Tarkoittaako tuo pari viikkoa itämisen jälkeen että taimimultaan kylvetyt vaativat lannoitusta?
altakastelu=vesi imeytyy sopivasti alareikien kautta kasvupurkkiin, eikä huuhtele siemeniä/taimia mennessään.
Liian vahva kylvömulta, tai liian aikainen lannoittamisen aloittaminen tappaa pikkutaimet veden puutteeseen (käänteinen osmoosi jne. sisäpiirijutut…). Eli liian vähällä lannoituksella kasvi kasvaa kaikesta huolimatta paremmin kuin liikalannoituksella.
Ei tuolla puhuttu mitään siitä, ett pari viikkoa itämisestä, vaan pari viikkoa siirrosta omaan purkkiin / koulimisesta. Ja kouliminen kai yleensä tehdään, kun eka oikea lehtipari tullut esiin.
Itse aloittelijana ainakin sekoitin itämiset ja koulimiset toisiinsa ja siksi ymmärsin välillä asioita ihan hilpeästi pieleen. Ja juuri siksi on hyvä, että täällä myös keskustellaan eikä vain tehdä itsekseen hakuja. Vuorovaikutuksessa muiden kanssa vähitellen se kokonaisuus asettuu paremmin omiin uomiinsa ja ymmärrys karttuu.
Kiitos.
Minä olen siirrellyt niitä pikku taimia/ituja hieman liian aikaisin sitten omiin purkkeihin. Ehkä aloitan kevyen lannoittamisen vasta ensikuun puolivälissä koska ne minun taimet vasta tekee ensimmäisiä omia lehtiään tai vasta aloittaa tekemään niitä.
Minä olen pistänyt alkukesällä koulituille perennantaimille Osmocote-rakeita purkin pohjalle. Näppärää kun ei tarvitse huolehtia lannoituksesta varsinkin jos taivaalta tulee kasteluvesi.
tosikko, kuka milloinkin koulii - sen perään pitää jättää aikaa juurten kehittyä, muuten ei lannoituksesta ole hyötyä, myöskin ravinteita on vielä jäljellä koulintamullassa.
Itse koulin usein vasta 4 viikon kuluttua kylvöstä, kenties ehkä sen takia, että silloin on uudestaan kuunkierron tärppipäivät. Mutta jokainen taaplaa tyylillään. esim. lehtisellerin ja sipulit kylvin menneellä viikolla, koulinta 4 vk tai 8 vk kuluttua, riippuu vähän mistä roikkuu.
Millaisia lannoitteita ootte käyttänyt? Kannattaisko hommata perennoille, kesäkukille ja vihanneksille omat tökötit, vai löytyykö jotain kaikille passaavaa? Kanankakkaa en haluais sisälle laittaa… saati sitten pollen parasta… Hyh yäk.
Ite käytän vaaleenpunasta kivennäislannoite jauhetta, hyvin mietona liuoksena.,oon käyttäny iät ja ajat, on riittosaa, 3kg purkki riittää vuosia , sitt kyllä kanankakkarakeita pistän pohjamultiin, ei ne rakeiset mitään haise, ainakaan miun nennään.
Nii ja tuota samaa jauhejuttua käytän koko kesän myös sisäkukille, ja ulkona kaikille, kukat, tomaatit, yrtit jne.
Samoin mie käytän vaaleanpunaista kaikille kasveille :). Kanankakkaa laitan vaan ulkokasveille.
Minä myös käytän sitä vaaleanpunaista jauhetta kasteluvedessä koko kesäajan kasveille. Silloin kun istutan tomaatit maitotölkkeihin laitan pohjalle vähän kanankakkaa. Kasvihuonepenkkeihin laitan hepankakkaa ja kun istutan tomaatit kasvihuoneeseen teen sen ns. varastolannoituksen tomaateille silloin
Mulla on menny ihan ohi kokonaan tuommonen jauhe… Minkä merkkistä se on? Mää oon kukille käyttäny semmosta nestemäistä substralia ja kakkaa ulkona. Se substral on vaan ihan törkiän kallista, eikä edes kovin riittoisaa. Ainakaan mun kukkamäärille Mulla on tosi yliherkkä hajuaisti, niin kanankakkarakeet haisee jopa mullan alta nokkaan niin että puistattaa.