Pilvikirsikan taudit?

(Taudit ja tuholaiset, puutarha)

Onko kenelläkään kokemusta pilvikirsikan hoidosta? Hankimme pari kesää sitten pilvikirsikan (prunus pensylvanica) ja jo viime kesänä puu alkoi yllättävän nopeasti kellastua ja tiputella lehtiä. Kuivahan kesä oli, mutta kovasti sitä kasteltiin. Puu kyllä jaksoi koko kesän loppuun ihan mukavasti, mutta keltaisia lehtiä tuli mielestäni "liian aikaisin". Nyt ollaan vasta kesäkuussa ja viime viikolla ilmestyi joka oksaan lukuisia keltaisia lehtiä. Lisäksi kirvat ovat iskeneet puuhun, niitä myrkytin. KOlmanneksi puun lehdissä näyttää siellä täällä olevan reikiä eli jokin tuholainenko sitä syö? Ei kai etanat nouse korkealle puuhun???

Puun juurella on perennapenkki ja siinäkin näyttää olevan tuholaista. Myskimalvan lehdet ovat ihan reikäiset ja kaskas näyttää olevan punasauramon kimpussa. Onko siis kenelläkään kokemusta pilvikirsikalle tyypillisistä taudeista ja niiden hoidosta? Tai menestymisestä ylipäätään?

Onko siinä mullassa kenties muiden puiden juuria tai pitäisikö alueelle tuoda vaikka kompostimultaa? Ostin itse tänä keväänä kolme pilvikirsikkaa ja kaksi pienempää porskuttaa täysin tyytyväisenä, mutta suurimpaan tuli jonkin verran keltaisia lehtiä, kunnes huomasin kastelleeni sitä pelkästään yhtä vähän, kuin sen alueella kasvavia pieniä kesäkukkien taimia. Nyt samassa puussa on kirvoja runsaasti. Luultavasti puun alle ilmestynyt maamuurahaisten pesä on isompi, mitä aluksi oletin ja on varmaan parasta etsiä pesä ja heitellä siitä munat pitkin nurmikkoano-jaa

Iso kastelukannullinen vettä pari kertaa viikossa tuulisina ja vähäsateisina päivinä on vasta riittävän tuntuista minulla puulle ollut tässä juurtumisvaiheessa.

Minä istutin viime kesänä kaksi pilvikirsikkaa. Lähtivät oikein hyvin kasvuun, mutta kirvoja niihin tosiaankin tuli (kuuma ja kuiva kesä vielä edesauttoi), tolutuksella lähtivät. Tänä keväänä toinen noista puista menehtyi, ei tehnyt lehtiä ollenkaan. Syyksi epäilen talven aikaisen liiallisen kosteuden ja jäätymisen, sillä istutuskohta oli jäänyt hieman notkolle tai multa painunut syyssateiden aikaan.

Istutin viime kesänä 2 Huvimajan kirsikkapuuta ja molemmat kasvoivat ensimmäisen kesän hienosti. Nyt toista alkua vaivaa jokin mystinen tauti tms. Toinen puu on hienosti vihreä, mutta toisessa on vain pelkkiä silmuja, eivätkä ne ole auenneet yhtään. Puu vaikuttaa elävältä ja yhden silmun avattuani sisältö oli vihreä eli vaikutti olevan “elossa”.

Missä vika? Olen kastellut ja toivonut, että silmut puhkeaisivat. Onko muuta tehtävissä kuin kaivaa puun “alku” ylös ja istuttaa uusi?

Mitään tietämättömänä (siis ainoastaan kirjatiedon perusteella) voisin epäillä, että sitä puuta, jonka silmut eivät aukea, kiusaa kirsikkakoi. Puuhun pitäisi kesällä kasvaa uudet lehdet.

Käytkö laittamassa itsellesi nimimerkin?

Myös minulla viime syksynä istutetussa noin parimetriä korkeassa pilvikirsikassa nyt jo parin viikon ajan paljon keltaisia ja risaisia lehtiä ja kirvoja. Naapurin muutaman metrin päässä oleva samanlainen puu kasvaa kohisten ja on ihan eri värinenkin eli terveen vihreä. Olen todella harmissani ja huolestunut. Puuni on istutettu pensasaidanteen sekaan ja sen juurella on runsaasti männynkuorikatetta. Isoja muurahaisia, jotka purevat ilkeästi, näkyy elevän katteen seassa myös runsaasti. Olisivatko ne syynä pilvikirsikan huonoon vointiin...?

Istutin pilvikirsikkani kaksi kesää sitten ja se kasvoi tosi komeasti,mutta nyt huomasin sen rungossa jonkun lahottajan iskeneen. Sen runko on tyvestä ylöspäin (n. 30cm) pehmeä ja tummunut. Lisäksi sieltä täältä valuu jotain "pihkaa". Aluksi ihmettelin sen kellastuvia lehtiä,kunnes huomasin rungon vian.En tiedä mitä tekisin sille.Pitäisikö vaan kaivaa pois ja istuttaa jokin muu nätti puu?Epäilen että se enää tervehtyisi. Harmittaa vaan pirusti sillä se oli niin kaunis puu.