Tässä on suviruusu eli poppius
Kiitos illis, nyt ryhdyn tutkimaan, mihin olen hukannut kaikki Poppiuskuvani. Kansioiden siivoilu on näköjään vaarallista puuhaa. Olen jo vuosien ajan tallentanut kaikki pihakuvat kahdelle kovalevylle varmuuden vuoksi. Tuntuisi kamalalle, jos joskus kävisi joku isompi tietokonekeikaus ja vanhat kuvat katoaisivat kokonaan.
Olisiko tässä?
Mulla on nyt kaikki ryhmäruusut henkissä ollut 3v vanhimmat asun III vyöhykkeellä tai oli ainakin viime syksynä uusia olen kyllä istuttanut joka vuosi yhtäkään en syksyyn mennessä ole menettänyt.
Jännityksellä odotan kevättä kuinka käy nyt täksi talveksi peitin ne tähän asti ovat olleet talvet ilman suojausta
Meillä on jäänyt henkiin vain Icebergejä ja muutama Europeana… Mie en suojaa mitenkään. Olen päättänyt, että ne jotka ei kakkosella selviä ilman suojausta saavat mennä (ja on niitä sitten mennytkin, hee).
Minulla rupesi vähän takkuamaan kuvan lähetys, yritän vielä lähettää toisen kuvan. Tuossa sun Poppiukseksi epäilemässä ruusussa on vähemmän terälehtiä, kuin minun kuvassa. Poppiuksena olen omani aikoinaan ostanut.
Näkyy olevan hieman löysemmin kerrottu kuin sun Poppius. Mutta tuon olen ainakin ostanut Poppiuksena (Oulujoen taimistosta 2005). Voisiko vaikuttaa, että ruusu on varjossa? Toisaalta terälehtien väri ei ole aivan yhtä vaalea kuin kuvassasi.
Muoks; kerrankos sitä ollaan saatu väärillä nimillä taimia, omani voi olla semmoinenkin.
Rosa pimpinellifolia ‘Plena‘, juhannusruusu, on yksi niitä ruusuja, jotka olivat täällä jo ennen kuin ostimme tilan. Niitä piileskeli pusikoissa ja kun siirsimme pensasreppanoita parempaan paikkaan ne ryöhähtivät komeaan kasvuun.
Vuonna 2002 oikealla oleva juhannusruusupensas leikattiin maan rajaan saakka alas, kuva on juhannukselta 2005. Viime kesänä sama pensas täytti jo neljä neliötä, eli keväällä on tarkoitus pienentää sitä taas hieman. Saan uusia taimia alapihalle pellonreunan suojaistutuksiin ja jokunen riittää jaettavaksi pihapäivillä ja kasvitapaamisissa.
Eksyin nyt tänne ruusupalstallekin ajankulukseni. Minä en ole alkuunkaan ruusuihmisiä, tai toisin sanoen olen ajatellut, että turha tänne varjoiseen pihaan on ruusuja yrittää edes kasvatella. Ne matalat jalostetut ruusut eivät edes kiehdo silmääni, ryhmäruusujako lienevät, eivät myöskään erikoisesti nuo maanpeiteruusut. Mutta nytpä löysin siis tämän palstan! Täällä on mielettemästi "minun" ruusujani, juuri tällaisia rakastan ja nyt tajusin täällä mitä tarkoittaa ryhmä pimpinella, juuri näitä! Enoni, henkeen ja vereen ruusuihminen ja asiantuntija, kertoi viime kesänä että pimpinellat eläisivät myös varjoisemmassakin paikassa, en edes viitsinyt ottaa asiasta selvää :/ . Näitä täytyy saada, muutama "joku" ruusu, tuli istuteltua hullunringille viime kesänä, osa oli mummolan ruusujen juurivesoja ja niissä oli lehti juhannusruusun näköinen, varmaan joku tämän ryhmän ruusu. Löysin suosikkini, se on patelanruusu, yritän painaa nimen päähäni, sellaisen haluan :)
Kiva Belgi, että “tauti tarttuu”.
Yritin googlailla noita suviruusuja ja näyttää, että olisi hiukan erilaisia kantoja olemassa. Tuossa kasvikortistossa Katariinan kuvan ruusu muistuttaa eniten omaani. Ruususeuran linkissä ei ollut Poppiusta. Onkohan sen määrityksessä jotain ongelmia, muistaakseni siellä on aiemmin ollut kuvia. Joka tapauksessa, ihana ruusu. Kuvan lähetys ei vieläkään onnistu, esikatselussa häipyy.
Kuljun Matin toimittamat ruusut Oulujoen taimistosta ovat yleensä olleet lajiltaan oikein, paitsi joskus vuosia sitten Filemoninruususta hän itse laittoi perään tietoa, että muuta nimi Pappilan neidoksi. Pitää ottaa tuo ruusu tarkkailun alle tulevana suvena ja varmentaa lajike jossain Ruususeuran tapaamisessa.
Kyllä Suomenruususeuran ruusugalleriassa on Poppius mm. tämä kuva on siellä.
Heteiden ja emin perusteella alan varmistua, että ruusuni on Poppius, mutta kesä kertokoon. Silloin pääsee tutkimaan kunnolla nuoret versot, vanhat varret ja muut mitä yhden kuvan perusteella voi vain arvailla.
Olen päättänyt, että jos ja kun muutamme tästä pois, otan tältä pihalta mukaani vain pimpinellaruusut…
Miten on, tekeekö poppius juurivesoja? Kaartuuko oksat alaspäin? Muistaakseni olen jo joskus päättänyt, ettei tuolla meidän pihalla mitään poppiusta ole, mutten nyt tietenkään muista miksi. Varsinkin illiksen kuvassa on tavattoman tutun näköinen ruusu, joten epäilys nyt kuitenkin heräsi. Mihin poppiuksen voisi helposti sekoittaa?
^ Poppius on hyvä leviämään…
No tämä oli vamaan yksi syy, miksi veikkaan, ettei ole poppiuksesta kyse, paikka on hyvä, ainakin valamonruusu leviää aivan hulluna. Yritän pitää sen poissa tämän ihanaiseni kimpusta.
Syyskuun lopulla Poppius teki muutamia kukkia ja ne olivat vähemmän kerrottuja, kuin kesällä.
Höh, minä katsoin pimpinellaryhmän ekaa sivua, nyt hävettää