Tässä vielä yksi poppiuskuva, näkyy nuo varret ja nuput paremmin.
Tutulta tuo näyttää, samalla lailla varret punaruskeat kuin omassani ja tuossakin näyttää olevan kukissa hieman keskenään erilaista kerroksellisutta.
Meillä tuo Poppius ei ole tenhnyt vielä kuin pari sivuversoa, jotka olen lahjoittanut pois. Jossakin toisaalla oli muistaakseni maininta, että tekisi paljon sivuversoja.
Minä olen ihmetellyt miksi meidän Poppius ei tee juurivesoja. No höh, tajusin sitten että olen istuttanut sen koivujen takia juurimatolla vuorattuun poteroon. Kasvaa tosi hyvin, on iso 11-vuotias puska, yksi lempiruusuistani jos ei se rakkain, joten semmoinen 60 cm kanttiinsa kokoinen vuorattu kuoppa riittää ruusulle ihan hyvin. Pimpinellat kun ovat melkein kaikki leviävää sorttia, harmittaa etten laittanut ruusutarhassa uusia pimpinelloja vuorattuihin monttuihin. Siitä alueesta tulee varmaan ajan myötä ihan kammottava pöpelikkö, vaikka mansikkakangas onkin katteena… ne juurivesat luikertelee sen alla toisten ruusujen juurille.
No juu, nyt tuosta viimeisestä kuvasta näkyy nuo varret. Siinä mun puskassa taitaa yläosat ollakin aivan vihreät, mahtaako olla edes sukua.
Meillä on papulanruusu se pahin karkulainen. Versoja tuikkii esille metrien päästä ja paljon. Suunnitelmissa onkin kaivaa koko ruusu pois perennaryhmästä ja laittaa johonkin, missä leviäminen on vain suotavaa.
Papulanruusun perään kuolasin monta vuotta ja kun viimein sen sain istuttaa täräytin sen kukkapenkkiin, mitä ei tietenkään pitäisi tehdä ilman juurimattoa. Kohta minullakin on paljon papulanruusuja hehhee. Mökinruusu on tehnyt jo invaasion nurmikon ali viereiseen penkkiin. :=(
Illis, jos sulla sitä kuvan mökinruusua on riesaksi saakka, niin voisin tulevana suvena vaihtaa jonkun karkulaisverson johonkin, mitä minlla on riesaksi saakka, jos löytyy semmoinen mitä mielisit :-)
Muoks, meillä oli jotenkin itsestään selvää, että sellainen söpö vaaleanpunainen hempula pionipenkkiin vaan. Papulaa on tosiaan hieman siellä ja täällä ja pioneilla alkaa olla ahdasta.
Kyllä, Papula on valloittaja. Samoin Pohjolan Kuningatar vaikkei pimpinella olekaan. Ja ne molemmat ovat ruusutarhan reunassa… huoh Olen harkinnut, että ensi keväänä sidon versot nippuun (ovat aika isoja puskia) ja kaivan ympärille ojan ja siihen juurimaton. Kun en haluaisi niitä poiskaan siirtää. Ehkä sama homma pitää tehdä kaikille ruusutarhan asukeille.
Onko Pohjolan kuningatar kova leviämään? Meillä se on keskellä kivikkoa, eikä siksi ole levinnyt mihinkään. Aioin jossakin välissä laittaa sitä muutaman puskan pihatien reunaan, mutta taidan tällä tiedolla ehkä laittaa kuitenkin jotain muuta.
Meillä karkasi keijunruusu puolisalaa vanhassa ruusutarhassa niin, että alkujaan kolme pientä tainta peitti lopulta kymmenisen neliötä ja muut ruusut alkoivat olla todella ahtaalla. Syksyllä kaivettiin viikkotolkulla juurakoita ylös ja jaettiin tuttaville. Tein liiterin taakse yli kymmenmetrisen keijuaidan ja keväälle jäi silti hurjan paljon poistettavia. Eli jos joku kaipaa keijunruusua niin eiköhän niitä liikene jokunen kottikärryllinen
Sinällään nätti ruusu, kukkii pitkään ja lehdet kivan kiiltävät.
Kyllä Krista mielihyvin saat mökinruusua, jos lisää riesaa haluat, heko heko. Palataan asiaan, kun kinokset on hävinneet. :=)
Näin se on, toisen riesa on toisen aarre
Keijunruusu oli minulle ihan uusi tuttavauus. Luulin senkin olevan Pimpinellaruusuja, kun siitä tuon otsikon alla keskusteltiin, mutta eihän se ollutkaan. Onkin nukkekurtturuusu. Tuo tieto löytyi Suomalaisesta ruusukirjasta. On muuten mahtava opus.
Näin me rönsyillään… karkasi papulanruusun leviämisestä keijuihin…
Papulalla on sirot, viininpunaiset kiulukat. Löysin vanhan keskustelun kiulukoista ja siinä on kuvia niistä http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelu/keskustelu.asp?id=10098
Ja lehdet on pienemmät kuin juhannusruusulla ja poppiuksella ne taas on isommat. Sittenhän on olemassa ''juhannusmorsian'' joka kuulemma monesti sekoitetaan poppiukseen, se minulle kyllä kelpaa myös riemuiten
Ei sitä Poppiukseen sekoiteta, vaan nimenomaan Papulaan.Poppius on ihan eri näköinen. Juhannusmorsianta voi löytyä minulta, siitä saa jo ehkä juurivesan.Saisit valmiiksi Ouluun lääniin opetetun.
Kibulta sain viime vuonna Papulan. Kiitos vielä kerran! olisiko kellään kuvaa laittaa? en jaksaisi odottaa mitä siitä pienestä ihmeestä oikein tuleekaan… Olen istuttanut sen ihan paraatipaikalle pihatien varteen ja onneksi niin, että talvella säästyi raskaalta liikenteeltä, jota pihassamme harrastettiin ambulanssimiesten toimesta. En viitsinyt mennä rähjäämään, kun pitivät vasta perustettua ruusupenkkiäni ajoneuvonsa kääntöpaikkana, kun veivät ja toivat miestäni. Sen verran löytyy säädyllisyyttä, tilannetajua ja itsehillintää… Vaati kyllä keskittymistä.
Minulla on vaaleanpunainen pensasruusu, jonka sain äidiltäni, ja hän oli saanut sen eräältä vanhalta Esteri-mummolta täällä Pohjois-Savossa. Minä kutsunkin ruusuani Esterin ruusuksi. Mutta onkohan tämä se papulanruusu? Lehdet ovat hieman pienemmät ja hiukan pyöreämmät kuin juhannusruusussa ja lehtiruotojen alapinta on karhea. Kiulukoiden väriä ja muotoa en muista, mutta täytyy laittaa sekin asia mieleen, kunhan niitä tulee. Ruusu aloittaa kukinnan noin viikkoa myöhemmin kuin juhannusruusu. Kasvutavaltaan se on ainakin vielä hieman pystympi kuin juhannusruusu, korkeus toista metriä.