Pioni, Paeonia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu Osa 2

Ihana tuo buckeye belle

Vielä kerran…

Koko penkki… kukaan ei ole kertonut näille pioneille, että kasvavat huonoimmassa paikassa koko tontilla. Osittain katoksen alla, pohjalla tiiviiksi tampattua rakennussoraa ja päällä vain peltomultaa.

Paikalliseen puutarhaliikkeeseen tulee tiistaina kuorma pioneja, pakko varmaan käydä katsomassa, vaikkei tänne eikein mitään enää mahtuisi.

Ovat nuo niin mahdottoman hienoja.

Vähän niinkuin Iriksien kanssa, ei yhtään rumaa olemassakaan.

Kurppa mihin liikkeeseen.

Onnenpensaaseen. Ajattelin huomenna kysyä mitä on tulossa.

Coral Charm

Margarete Klose

Lapun mukaan White Wings

Ihana tuo white wings! Tilasin kauppilasta kaksi mutta olivat loppu…

Maailman paras pionionni on muutes mulla! Kukkimatta rinkinä kasvava vanha pioni kävi ahdistamaan viime vuonna. Ei edes yhtä kukkaa että värin näkisi. Päätin sitten ottaa ja kaivaa mokoman ylös. Siitä kehkeytyi seitmisen kunnon juurakkoa perennapenkkeihin hukutettavaksi. Ensimmäinen kukkii nyt, festiva maximalta kovin vaikuttaa!! Olen niin tyytyväinen ettei tontillani kasvakkaan keltaisia pioneja joka penkissä vaan kerrankin kävi hyvä tuuri!

On kyllä osuva nimi pionille tuo "White Wings". Ihan tulee joutsenen siivet mieleen!

Tietäisikö joku nimeä tälle ikivanhalle pionille, väri on kuvassa juuri oikea, vaalenevat vanhemmiten ja tuoksu ei ole mitenkään hyvä.

tässä vielä toinen kuva

Olisiko sirpulilla tarhapioni, Paeonia x festiva ‘Rosea Plena’? En kyllä ole mitenkään varma asiasta :slight_smile:

Entäs sitten tämä vanha pioni ja tämän tuoksu on hyvä. Tämä jo aloittaa kukintaansa, vaikka yleensä kukkii n. heinäkuun alussa.  

Vaikka pioni erittäin kaunis onkin niin meidän tuulisessa pihassa jokseenkin epäkäytännöllinen. Muutamia on tullut pihaan hankittua, mutta ovat joko puumallia tai matalia. Nyt kuitenkin tarttui korkeampikin yksilö matkaan, mutta jos nimi on “Jalkavaimo nousee kylvystä” niin voiko sitä kauppaankaan jättää?

Kumpi on parempi aika siirtää poini syksy vai kevät? Muutama vuosi sitten jostain vanhalta tontilta kaivettu pikkuriikkinen matala pioni on nyt vallannut kukkapenkin ja haluaa pionipenkkiin muiden pionien kanssa.

Piko syksyllä on parempi siirtää näin on minulle neuvottu (vaikka itse otin kyllä kokeilumielessä jakopalat 3 viikkoa sitten). Katso ketjua vähän taaksepäin.

Pionitietäjät sanovat kaikki, että syksy (syys-lokakuu)!! Kaikki muu on vastoin pionin normaalia rytmiä ja luokiteltavissa kidutukseksi. (Vincan sanoja lainatakseni)

Minä olen joutunut siirtämään pioneita kaikenlaisiin aikoihin (no en nyt ihan parhaaseen kukinta-aikaan), yleensä vielä niin isoja, että ne on ollut pakko jakaa, että saa ylös. Kun olen jättänyt aimo möntin juurta kuhunkin palaseen, ovat useimmat tehneet jopa pari kukkaa seuraavana kesänä, enkä muista yhdenkään kuolleen. Tällä kokemuksella olen alkanut pitää pionia paljon sietävänä kasvina, en tiedä sitten kokeeko se tällaisen väkivallan kidutuksena.