kiitos vinca. - voisin minä vähän ihmetellä, jos joskus saan noiden kertomiesi siemeniä ja niiden lehdet ilmestyisivät jo ens kesänä. epäilisin varmaan, että muistan kylvöajan väärin:-) - omasta tillipionistani en ole vielä saanut siemeniä. tuoreita kuolanpionin siemeniä en ole ottanut vastaan vaikka on tarjottu. pieniä vikkeliä siementaimia on aina tarjolla (siemenet putoilevat omia aikojaan emojensa viereen ja itävät vaikka nurmikolla:-)), jos tuntuu, että haluaa semmosen saada.
asiasta kuudenteen,milloin pionit olis paras jakaa???
Kasvurauhastahan ne tykkää,eli minun pionia ei ole jaettu,no on varmaan joskus mutta en muista milloin jaoin.
Eikö se kevät olisi helpompi ainakin ,kun ei ole niiden varsien kuivumisvaaraakaan ?
Kaikkien ohjeiden mukaan, mitä olen nähnyt, pionien paras jakoaika on loppukesä/alkusyksy. Ja siihen on hyvät perustelut jotka liittyy jotenkin juuristoon, mutta en nyt muista niitä.
Olen itte jakanut ja siirtänyt pioneita sen ohjeen mukaan, on onnistunut hyvin.
Siirsin nuo pionin jakamisajankohtaa koskevat muutamat viestit tänne muualta, ja kopioin tähän tuolta vuosi sitten kirjoitetuista viesteistä nimimerkki Vinca:n viestin (joka sekin on kopio hänen edellisenä vuonna kirjoittamastaan viestistä ):
:
vinca kirjoitti perjantai, 25. helmikuuta 2011 - klo 11. 42 (yli vuosi sitten)
Vähäsen "saarnaa" pionista!
Pioneita kasvatettaessa, siirrettäessä, jaettaessa, istutettaessa olisi hyvä ymmärtää pionin kasvurytmi.
- Loppukesällä kukinnan jälkeen pioni kasvattaa seuraavan vuoden kasvusilmut, kukka-aiheet
ja kerää juuristoonsa voimaa seuraavan kevään/kevätkesän maanpäälisten osien kasvua
ja kukintaa varten.
- Yllä kerrotun vuoksi pioni jaetaan/siirretään loppusyksystä,
kun energiavarastot ovat varastojuurissa jo tallessa.
Tuolloin pionin "kasvutoiminnot" ovat lähes lepotilassa,
mutta maan lämpötilan ollessa vielä > +4Cº pioni kykenee kasvattamaan uusia hiusjuuria.
Hiusjuurien kasvu jakopalaan on ensiarvoinen seikka,
koska niillä tuo jakopalapioni saa imettyä maasta kosteutta ja ravinteita kevään kasvuun.
Mikäli keväällä pionilla ei ole hiusjuuria, niin kasvuvoima on peräisin yksinomaan varastojuuresta.
Nyt kun pioni on kasvanut pelkän varastojuuren voimalla se vetää juuresta energiat tyhjiin
ja saa vasta loppukesällä täydennystä hiusjuurten kasvettua.
- Keväällä pionilla ei ole mitään muuta pyrkimystä kuin kasvattaa maanpäällisiä osiaan ja alkaa kukkia.
Kevätkasvun aikaan pioni ei juuria kasvattele, johtuen juuri sen kasvurytmistä.
Tuolla jo aiemmin vertasin pionin jakopalaa tulppaanin sipuliin, niillä on samanlainen kasvurytmi.
Istutapa tulppaanisipulit keväällä, eipä häävisti kasva ja kukoista,
juuri samoin käy hiusjuurettomalle pionille. Ei välttämättä kuole, mutta pahasti kituuttaa.
Yhteenveto tuosta on, että kannattaa hankkia vain syksyllä juurtumattomia jakopaloja
ja näin keväällä ja kesällä vain purkkipioneita.
Ostaessanne on hyvä katsoa, että pioni on juurtunut purkissa hyvin".
Syksy siis on parasta jakoaikaa, mutta kerran minun oli pakko siirtää pionit heti keväällä. Kyllä ne hengissä pysyivät, mutta kukintaa joutui odottamaan seuraavaan vuoteen. Ymmärrettävää kyllä. Eräs taimista ei työntänyt yhtäkään piippaa istutuskesänä ja luulin sen jo kuolleen. Seuraavana keväänä sekin sitten virkosi. Pionit ovat niiin ihania ja niiin mielenkiintoisia kasvatettavia, mutta paljon mainettaan helpompia kun muutaman perusniksin taitaa. Niksit onkin jo lueteltu edellä…
kiitti nuu ja muut asiaa selvittäneet!
Puupionista kysymys: Miltä se näyttää näin alkukeväästä? Pitäisiko siinä olla varren puumaisen ja lehtien kuten pionilla?
Myyjä kertoi, että pihalla on puupioni, mutta en kyllä ole huomannut moista puskaa. Muita pioneita tuolla näyttää kyllä olevan pilvin pimein.
VASTAAN itselleni: parin juuri löytyneen kuvan perusteella, näyttävätpä hyvinkin olevan puuvartisia, pionilehtisiä otuksia puupionit. Lähden nuuskimaan puskia.
Apua…kuolanpionin nuppujen kimpussa pieniä mustia muurahaisia, suihkutin illalla kylmää vettä, mitä ihmettä teen? Tänään täytyy tutkia onko siellä pesä jossain ja myrkkyä tulee jos sellainen löytyy!
Onneksi pieni lapsenlapseni hoksasi että mummu tuolla on paljon kusiaisia, en olisi itse huomannu ajoissa.
kitikat, muurahaiset on aina pionin nuppujen kimpussa, mutta siitä ei ole pionille mitään haittaa. Häviävät sitten kun kukat aukeavat. Älä ala myrkyttämään turhaan.
Pallaksen pioni pari päivää kukkinut.
Kyllä siellä oli valtava pesä juuressa, joten sen pesän tuhosin. ei ole ennen ollut, joten siksi tuli hätä kun niitä muurahaisia oli niin paljon! Muutama muurahainen sinne tänne ei haittaa.
On aivan sama ostaako pionin jakopalan postimyynnistä tai muusta myynnistä kotimaasta vai ulkomailta,
jos ostaa jakopaloja keväällä.
Jakopalat pitää hankkia aina syksyllä ja purkkitaimia joko keväällä, kesällä tai syksyllä.
Taas kerran,
pionien jakopalat käyttäytyvät kuin tulppaanisipulit eli niiden pitää ensin syksyllä saada juurtua
ja silloin ne jaksavat lähteä hyvään kasvuun.
Tätä ei ole pakko uskoa, mutta jos uskoo niin tulokset ovat hyviä.
Tässä alla kuva syksyllä jaetusta ja istutetusta P.daurica kasvustosta tältä päivältä.
Täällä kukkii pioni "Angel Cheeks". Kaikissa muissakin pioneissa on nuppuja tulossa, jihuu! 
Tekstini hävisi taivaan tuuliin,tuli vain…Kirjoita tähän.
Kirjoitin.
Vinca,tarkoitatko että nuo kukkivat ovat tämän kevään kukintaa,ihania,aika samanlaisia kukaltaan kuin minulla oleva Jan van Leuven,joka ei vielä kuki,Onko kellään pionia,Ursinow? Ostin sellaissen Plantagenista.
Mä oon kyllä (tietämättömänä) jakanu pioneita keväälläkin ja kyllä ne kasvuun on lähteny. Ei tietenkään kukkineet samana kesänä, eikä kaikki ees seuraavana, mut sitä seuraavana on.
Istutin jakamieni pionien juurenpätkät edellis syksyllä. Tänä keväänä alkoivat pukata lehtiä. P. daurica X ja P. clair de Lunaá muistuttava.
Kuolanpioni ja daurica kukkivat (runsaasti) parhaillaan sekä vincalta ostamani pioni.

Pallaksenpioni jo lopettelee kukintaansa.
T