Pioni, Paeonia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu Osa 2

Hei pionien tuntijat, löysin tänään matketista pionin (Bowl of beauty) juurakon, sellaisen kuivan ja pussissa olevan. Olin aikonut ostaa valmiin taimen, mutta tuo nyt tarttui mukaan kun vitosella sai kolme… Istutetaanko tuollainen siis ruukkuun näin keväällä? Ja sitten myöhemmin penkkiin? Voiko ruukun laittaa kasvihuoneeseen piakkoin? Alkaa olla vähän täyttä täällä sisätiloissa Montakohan vuotta tuollaisen kukintaa saapi odotella?

mää laittaisin sen sopivaan purkkiin sisälle juurtumaan, ja pihalle hallojen mentyä. Voi kukkia jo ens vuonna, mutta tärkeintä nyt saada ne raukat kasvun alkuun. Kevät on kiihkeintä kasvuaikaa pioneilla.

Pionien vilkkainta kasvunaikaa…hmmm… Nuo kuivat tarjousjuurakot kannattaa laittaa ihan kosteaan ja ilmavaan (ei märkään!!!) turve-hiekka seokseen odottamaan ensimmäistä mahdollista hetkeä jolloin istutat ne suoraan kasvupaikalleen! Niistä mahdollisesti kasvavat versot joutuvat selviämään koko kesän noilla juurentyngillä, jotka ostit! Pionien kiihkein JUURIEN kasvuaika on vasta alku- ja loppusyksystä…silloin kasvaa vasta uusia imujuuria noihin juurakoihin!

Jaoin kaikki pionini viime kesänä ja istutin juurakot uudelleen. Suurimmasta osasta pilkistää versoja, mutta muutamassa ei näy mitään. Pitääkö huolestua vai voivatko nousta myöhemmin!

Tämä pieni kaunotar vilkuttelee Korpikellolle:)

Penkeissä on 17 pientä hiekkaläjää, jotka osoittaanpaikat joihin syksyllä istutin jaetun pioninjuurakon. 15 läjästä nousee piippoja, se on kai ihan hyvin ensikertalaiselle. Toivottavasti ne kaksi ei nyt ole vaihdossa saamiani vaan omia jakopaloja. Vai vieläköhän niistäkinnjotain nousisi, voiko piipat ilmestyä niin eri aikaan?

Niin ja ensi kerralla kun tällaisen jako- ja uudelleenistutusoperaation suoritan, tarvii paneutua lajikkeiden merkkaamiseen 

Viime kesänä keräilin pionin siemeniä ja syyskuussa kylvin ne purkkeihin. Pidin kylvöksiä sisällä ja tammikuussa vein ne ulos lumen alle. Kovin olen malttamaton ja pengoin kylvöksiäni äsken… ajatella, muutamassa siemenessä oli juuret! Kasvattaakohan ne tänä kesänä muutakin? Hoito-ohjeita jatkoa ajatellen? Miten ihmeessä tämmöinen tumpelo saa ne hengissä isoiksi?

Kyllä ne lehtiäkin kasvattaa tänä kesänä :slight_smile: Juuri tulee aina ensin.

pioneista sanotaan, että ens kesänä juuri ja seuraavana lehdet. siihen tahtiin minulla ovat kasvaneet. en tiedä olisiko joku sortti vikkelämpi. minulla ei semmoisia ole ollut…

Pallaksen pioni on ainakin nopea kasvuunlähdössään. Talvella kylvin, laitoin hankeen ja nyt oli komeat juuret ja ekat lehdet, kun koulin taimet.

Jalommat pionit ovat varmaan hitaampia.

Jotain tuollaista muistelen itsekkin jostain lukeneeni, sen takia päätinkin tarkistaa asian teiltä kokeneemmilta. Kiitokset kaikille neuvoista. Kippo vaan suojaisaan paikkaan näkyville, ettei kastelu pääse unohtumaan. sitten odottelua. Voi kunpa en olisi niin kovin kärsimätön. Mutta näissä hommissa se luonne kasvaa, eikö?

mai-lee kirjoitti keskiviikko, 8. toukokuuta 2013 - klo 16. 58
"pioneista sanotaan, että ens kesänä juuri ja seuraavana lehdet. siihen tahtiin minulla ovat kasvaneet. en tiedä olisiko joku sortti vikkelämpi. minulla ei semmoisia ole ollut…"

P.tenuifolia tillipioni tekee samaan aikaan sekä juuren että ekan lehden heti kylvön jälkeisenä kesänä.
P.anomala kuolanpioni ja P.veitchii ruusupioni tekevät lehden myös kylvöä seuraavana kesänä,
heti tuoreista siemenistä kylvettynä. Samoin saattavat käyttäytyä muutkin lajit, mutta vain satunnaisesti.

Hybridien ja muidenkin lajikkeiden siement ovat minulla aina vaatineet
lämmin- kylmä- lämminkauden ennen kuin ovat sen ekan lehden tehneet, kuten tuossa kirjoitatkin.

Anteeksi että jankkaan samaa kysymystä, mutkun kukaan ei vielä vastannut… Että päteekö tuo juuret ensin -ilmiö myös jakopaloihin? Eli onko mahdollista että viime syksynä istutettu jakopala ei tee tänä vuonna lehtiä, mutta on silti hengissä ja piipat nousevat ensi kesänä tai myöhemmin tänä kesänä?

Jakopalasta pitäisi lehtiä ilmestyä tämän kesän aikana.

Kiitos Kurppa tiedosta. Höh, kai ne sitten on kuolleet

Älä nyt heti mene niitä pois kaivamaan!

Minulla ainakin ihan hyvin voivat pnit on vielä melkein näkymättömissä kun taas kuolanpionissa on jo kunnon kasvu päällä. Eli paikasta riippuen ja kasvista.

Jakopalat yleensä minulla kukkivatkin ekana vuonnaan täysin moitteetta.

Eli odottele nyt rauhassa :slight_smile:

Olen myös pelastanut aikanaan ystävän pihalta vanhan pionin. Se pukkasi kasvuun keskellä hiekkaparkkipaikkaa vaikkei ollut kasvanut siinä vuosiin.

Kun kaivoimme maata, sieltä löytyi suuri vanha juuraakko tosi syvältä.

Eli se oli joskus rakennus tms. Vaiheessa hautautunut sinne ja uudet ihmiset eivät olleet tienneet sitä kaivata.

Hienohelma, sinullahan oli pioneita useampaa sorttia jaettavana,
onko niistä jokin jonka jakopaloista ei ole yksikään alkanut tehdä piippaa?

Minullahan on täällä kolmea sorttia jakopalojasi ja kaikissa on ainakin yksi piippa näkyvissä.
Nuokin alkoivat piipottaa vasta aivan viime päivinä eli ovat suht myöhäistä sorttia nousemaan ylös.
Älä missään tapauksessa kaiva jakopalojasi ylös maasta, vaan odottele rauhassa ensi kevääseen.
Vasta silloinkin heikompi pala saattaa alkaa työntää piippaa.

Piipottavatko ne lähettämäni jakopalat?

Vinca, siinähän se ongelma just on kun menin sekaisin, mikä taimi on mikäkin.Minä pöljä en istutusvaiheessa merkannut riittävän tarkasti lajikkeita

Istutuksia tuli yhteensä 17: ne kolme jakopalaa sinulta, kaksi ostopionia ja loput omia jakopaloja. Penkissä, jossa kolmen piipat näkyy ja kahden ei, on Barzella ja kaksi sinulta tullutta jakopalaa ja kaksi omaa. Toivon, että juuri ne kolme "uutta" piipottavat, koska omista jäi kotipihaan monta jakopalaa joka lajista ja niistä lähtee varmasti jokin kasvuun. Mutta kun en nyt muista järjestystä niin tiedän vasta myöhemmin kasvukaudella, ketkä jäi nukkumaan/kuoli.

Niin, enkä niitä kyllä ole vielä kaivamassakaan ylös, kyllä odottelen vielä vaikka ensi kesäänkin. Tulin vain uteliaaksi, että voivatko heräillä noin eri aikaan.

Mukava kuulla että minun jakopalat on kaikki lähteneet kasvuun

Niin se vaan on vaikka olisi syksyllä vain yksi jakopala, 
niin se on syytä merkata hyvin, mitään ei kuitenkaan enää keväällä muista.
Kokemusta on!

Näin olen merkannut sinulta tulleet jakopalat.
Otin kuvan juuri äsken eli ei ole piipat tällä lajikkeella vielä suuren suuret.

Ehkä kuvasta huomaat miksi laitan aina jakopalan mukaan liuskaetiketin,
joka on valmiiksi kirjoitettu permanent tussilla.