No näin mä neuvoin häntä itsekin. Mutta kauanko kannattaa siis odotella, voiko se yllättäen vaikka ensivuonna taas kasvaa…?
Tupsukki, otan kuvan,( puupionistani ) Minulla on talven yli kestänyt semmonen 60cm ranka ja nyt siitä rangasta on saman verran puskenut uutta kasvustoa . Veikkaisin yli metristä korkeutta nyt.
Silloin kauansitten 10 v? minulle sanoi tosi puutarha ihminen että älä unta nää se ikinä kuki, kun nuput kehittyvät ed kesänä niin ei ne talvea kestä. Nyt on ollut lauhempia nää talvet täällä ehkä selitys on siinä, en tiedä.
Puupionin nuppuja, kokonaista neljä kpl niitä sitten löytyi
Voi jösses on varmaan komia kun avaa nuppunsa.
Onneksi olokohon!
Voi,voi kun munki joskus aloittais kukinnan sieltä peruskasvista.
Kepit on kuivia käppyröitä,ei tykkää mun hoidosta.
Mitään hoitoa puupionini ei ole saannut, siinä se savisessa maassa on kymmenen vuotta nököttänyt, luonto on tehnyt tehtävänsä. Nyt taas mietin josko talven tullen sitä jotenkin pitäisi suojata kun se tulipalo pakkastalvi kuitenkin joskus tulee, no katotaan syksyllä.
Kiurunkannus on muuten huomattava ero …kuinka 1b alueella on kaikki pidemmällä kuin täällä 2-3 alueen rajoilla. Mummolan pionin alun kun hain (jakotaimen) niin se oli rehevä puska ja melkeen 40 cm korkeakin.
Mun omani on pihassamme paljon…paljon… pienempiä vaikka ovat aurinkoisella paikalla.
Minulla ei ole hajuakaan mummolan pionin merkistä mutta nimeän sen mummolan pioniksi niin kelpaa minulle.
Onko tämä puupioni liian pintaan istutettu? Ostoruukussa se oli tismalleen samassa korkeudessa mutta tuntuu jotenkin hassulta, ihan kuin juurenniska olisi viisi senttiä maan päällä. Pakkauksessa lukee enkulla japanese tree peony kinkaku. Oudot lehdet, liian kuiva paikka? Ostin jostain messuilta viimeisen rupuskan.
Aivan liian pinnassa… jalostuskohta tulee istuttaa ainakin n. 5cm syvälle.
Uskallanko kaivaa sitä nyt ylös vai jätänkö syksyyn? Se on viime keväästä ollut tuossa ja mietin että jos jätän syksyyn, se tekee valtavasti lisää juuria ja jos kaivan nyt, se nikottelee tämän kesän.
Tämähän tuplaa viestit. En saanut aiemmin poistettua vaikka koitin, anteeksi.
Asiasta vielä, mistä tiedän onko tuo mutka juurenniska vai aiemman varren jämä? Se kun oli ruukussaan juuri noin ja ei näyttänyt ihan äskettäin purkitetulta kun oli soma sammalkin päällä. En uskalla koskea siihen ennen kuin joku fiksu kertoo ohjeita. (Taisi olla mun kallein pioni vaikka oli alennuksella.) =/
Kastehelminen minulla ihan tismalleen lila versio samanlainen … minulla se oli viime kevään purkissa ja meinas kuolla mun verannalle.
Istutin sen ja laitoin vain noin 2 cm syvemmälle kuin purkkiraja ja sitten ruukkusoraa päälle toiset 2 cm ja hengissä se selvisi talven.
Sain täältä ohjeeks laittaa oikein ruusu-perenna multaa ja minähän ostin ja pohjalla oli soraa ennen mullan laittoa. Multaa tuli kaikenkaikkiaan noin 30 cm penkkiin.
Tämä pionifani löysi vasta nyt nuo upeat puupionit. Onko nyt niin, että hankintaa pitää venyttää syksyyn? Eikö voi siis istuttaa jo nyt? Miksi niitä edes myydään sitten väärään vuodenaikaan, jos nyt istuttaminen on varma kuolema tms? Luin vaan jostain kasvurytmin sekoamisesta ja siitä miten puupioni talvella kuolee, jos sen väärään aikaan istuttaa…
Juu kuin myös, mutta ymmärsin että puupionit on tässä asiassa jotenkin vaativampia ja vaikeampia? Mutta hyvä jos nyt voi istuttaa myös, eikun metsästämään sopivaa taimea.
Astiataimia, joissa on kunnolla juurtunut taimi, voit istuttaa koko kasvukauden. Paras aika on pionien kohdalla syksy, johtuen niiden kasvurytmistä. Uudet juuret aloittavat kasvamisen syyskesällä.
Minä olen istuttanut astiataimet keväällä ja alkukesästä ja hengissä ovat… ainoa minkä tapoin oli bauhaussista ostettu juurakko…sille ei kevät kasvatus kotona + istutus sopinut.
Tilasin tuollaisen kolmen eri pionin erän. Aiemmin en ole näiden juurakoiden kanssa pelannut.
Ne tulivat irrallisina juurajonpaloina pussissa. Laitoin ne ruukkuun. Paikkaa kun en ole vielä ehtinyt kunnostamaan.
Sen nyt vaan tiedän (kertomanne perusteella), että syksyllä kasvavat juuret? Miten minä nyt menettelen, että kastelenko näitä kuinka jatkossa, jolleivät kerran kasva, kuin vasta syksyllä ne juuret?
Mä oon pionifani. Tänäkin keväänä oon ostanut ja istuttanut jo 5 ihanaa pionia, astiataimia on mulla kaikki olleet. Mutta puupioni multa vielä uupuu.
Bobbie, kyllähän se nytkin juuret tekee mutta syksyllä tekee taas uutta juuristoa.
Se oli joskus vuonna miekka ja kypärä kun tilattiin kimpassa Liettuasta pioneja. Sieltä tuli paperipussillinen rutikuivia 10cm mittataisia sormenpaksuisia kalikoita, ihan kun kuivia oksan kappaleita.
Ei ollut oikein uskoa asiaan että niistä ikinä mitään tulisi. Ei aavistustakaan miten päin ne maahan olisi pitänyt laittaa, vaakaan ,pystyyn, kokonaan maan alle , osa kalikasta näkyviin. Mitään silmun näköistäkään niissä ei ollut. No maahan ne hautasin ja varmaan jotain kuivia lehtiä päälle, parinpäivän jälkeen kävin kaivamassa niitä ylös kun keksin mielestäni että väärin meni.
Kyllä ne suureksi ihmeekseni sieltä keväällä puskivat jonkin näköisen soiron maanpintaan ja meni varmaan 3-4 vuotta kun kukkivat eka kerran. Se puupioni teki vasta viime kesänä yhden kukan nyt on tulossa viisi kukkaa, kiitos kait lauhoille talville.
Kiitos.
Nuo kaikki kolme istutin aika isoon ruukkuun. Olisko vajaan ämpärin kokoinen tilavuudeltaan. Ehkäpä oli töppäys, mutta en halunnut pieniin alkaa runttaamaan, kun ne rimpulat sojottikin kaikkiin ihmesuuntiin. Olivat kuin sekopäisinä kehittyneet, että ei ottanut selvää mikä on ala tai yläpuoli. Oli myös joku silmu parissa niissä. Nekin näyttäen minne sattuu.
Suurinpiirtein puol'väliin istutin ne. Multaa päälle reilusti. Varmaan teoriassa liian syvälle, mutta haittaako kun olivat tuommoisia paljaita raasuja? Oliko tuo kasvutila kolmelle liian vähäinen?
Onko kastelussa jotain erityistä nyt alussa?
Voinko hätätilassa talvettaa nuo ruukussa esim. kellarissa tai jopa täysin kasvattaa ruukuissa?