Pioni, Paeonia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu Osa 2

Olisiko Nippon Beauty

Kyllä tämä Gardenia tuoksuu hyvälle.

Mökillä kukkii tämmöinen yli sademittarin tuen  korkuinen hempukka, mutta mikä? Sarah Bernhard x 3 kpl odottaa ruukussa istutusta ja mietin kuinka lähelle tuota ylhäisyyttä mitään viitsii laittaa.
.
4 kpl ryhmä on kuin ontuva hevonen! Yksi kukkimaton ja tietysti ehkä kai tumma punainen pioni on vieressä, asenteeni on, ettei se ole valkoinen eikä haalean vaaleanpunainen vaikka lapussa mitä lukisi😎

On jo sinänsä outoa, että hiekkamoreenimaahan istutettu pioni ylipäätään säilyisi hengissä saaressa,  jossa järvi on sula kun pakkaset iskee lumettoman maan aikaan. Keväällä tuuli puhaltaa lumet vekks ja aurinko porottaa, viikkokausiin ei sada ja järven jäät toukokuun puoliväliinn pitää maan jäässä. Ihme sissi pitää olla jos selviää.

Neuvokaa minua. Mistä erotan kuolanpionin, kartanonpionin ja vuokkopionin. Kaikilla nimillä olen hankkinut ja kaikki näyttää epäilyttävästi samalta.

Kuolanpioni

. Kartanop.

. Vuokko
Luulisin että ovat näin.

Kaksi uutta Kodin Terran alesta. Menin katsomaan perennareunuksia, ei löytynyt mutta muutama kasvi tarttui matkaan. lactiflora Santa Fe ja kiinanpioni Red Magic.

Eka kerta mun puutarha historiassa kukkii pioni ja mustialanhortenssia samaan aikaan…pallohortenssiakin aloittaa. Pionit on sekaisin :slight_smile:

Tässä tämä viimeinkin monen vuoden jälkeen , …mikä lie nimi ?

Olisko Irsalla Bowl of Beauty?

Nämä kaverukset ovat kylyki kylijessä :slight_smile:

Kivasti kukkivat.        😊         Kirkkolammen puistossa.                                                                                                                                          

Festiva Maxim

Tämä on tullut minulle vuosia sitten eräältä taimistolta Karl Rosenfield -nimellä. Kukkii nyt ensimmäistä kertaa vuosiin ja kukan väri herätti epäilystä mahtaako nyt sitten kuitenkaan olla Karl, taitaa kyllä olla jokin muu? Väri muistuttaa Edulis Superbaa.

Tämän ylemmän olen tilannut Pionien kodista vuokkopionina ja kakkosen ostanut paikallisesta puutarhaliikkeesta myös vuokkopionina, saman tuottajan ruukussa. Ensimmäisestä keräsin eilen siemenet, jälkimmäisen siemenet vielä kypsyy. Ensimmäistä epäilen ehkä kuolanpioniksi vaikka kuolanpionin kukat on naapurilla paljon vaaleammat. Toista epäilen itse kartanonpioniksi. Ne oli ostaessa niin pieniä lehdettömiä rimpuloita ettei päässyt selville pitikö nimet paikkansa.

Ja mikä tämä on? Tämä ei kukkinut tänä vuonna kun ilmeisesti se sama eläin katkoi kukkavarret joka katkoi myös liljoista ja päivänliljoista, orava siis. Voisiko tämä olla oikea vuokkopioni?

Tänään näköjään kaikki kuvat kääntyy poikittain. :frowning:

Turun flöristä taittui uusi pioni mukaan siis vain yksi kiinanpioni black … jotakin nyt nimi katosi . Mutta oli ihanaa katsella…Puupioneja oli monenlaisia ihanuuksia ja muita… olisin ostanut peräkärryllisen varmaan jos oisin saanut.