Pioniasiantuntijoiden apua kaipaisin näiden tunnistamisessa.
Tämä kukki aikaisemmin, onko tämä Bolv of Beauty?
Tämä kukkii nyt, Nippon Beauty?
Noilla nimillä olen joskus ostanut pioninjuurakot.
Pioniasiantuntijoiden apua kaipaisin näiden tunnistamisessa.
Tämä kukki aikaisemmin, onko tämä Bolv of Beauty?
Tämä kukkii nyt, Nippon Beauty?
Noilla nimillä olen joskus ostanut pioninjuurakot.
Tässä minun viime talvena manan majoille kasvamaan mennyt Bowl of Beauty. Saman näköinen on omasi. Kasvoi se pihassani kahdeksan vuotta. Märkä talvi vei hengen.
Nuo minun pionit eivät ole olleet hinnankiroissa. Vähän epäillen ostanut niiden menestymisen suhteen halpakaupasta.
Bowl of Beauty 2,49€ ja Nippon Beauty 1,67€.
Mun uusin oli Black beauty …tulihan se sieltä ja flörillä oli vuokkopionia jos joku vielä kaipaa…niil on postimyyntiä.
Hei te gurut. Kertokaahan. minkämallin pioni tuo ryövätty vanhus oikein on. Juuristossa sellaisia mötkylöitä ohuemman juuren päässä, keskellä, siellätäällä ja syvemällä, mutta ei sitä sellaista selkeää juurenniskaa. Samaan syvyyteen ne mötkylät upotin missä olivatkin, sillä kai tuo ne oikeaan paikkaan on osannut ihan ite kasvattaa.
Vuokko- ja vuoripionin erottaminen taitaa olla tähtitiedettä, ainakin kuukkelia käyttämällä “anemoniflora” maininta löytyy molemmista. Pionienkoti kertoo vuokkopionin olevan P. humilis ‘Anemoniflora’ ja esim särkältä löytyy vuoripioni P. officinalis ‘Anemoniflora’. Kummasta vuokkokukkaisesta mahtaa olla lopulta kyse. Viherpeukalot vastaa kuukkelihaulla lauseeanalulla “vuori- eli vuokkopioni” … Ovatko jotkut viisaat mulkanneet noita virallisia nimiä jossain vaiheessa?
Lehdistöhän siinä vuokkopionissa on samanmoinen kun juhannuspionissa, eikö?
Mulla on juhannuspioni eri paikassa kun tämä oman onnensa nojaan jätetty , samanlaisilla lehdillä
kasvava pioni. Voiskohan tää olla sitä vuokkopionia?
Kuolenpionin siemenkodat avautuivat tänään, viimeistään nyt kannattaisi käydä ottamassa talteen ja kylvää heti omistaan, jos kellä oli aikomus.
Mulle on kanssa myyty valkoisena pinkki puupioni ja lilana myytiin tummanpunainen …se kuoli viime talvena ja oli kaikkein kallein puupioni 29.-…sniif. Turus ois ollu monenlaisia puupioneja yli 30 jopa yli 40 euron hintaan… ei raaskinut edes harkita.
Pionit on vaan niin ihania ! Nyt niitä on enempi kuin kuunliljoja …ne oli ensin mun lemppareita.
Tää kukkii vieläkin. Ei tosiaankaan tykänny kyttyrää viime kesän siirrosta.
Piti vähän selailla. 21.7 eka kukka auki, harvoin noita on yhdellä kuukaudeksi riittänyt
Tänään laajensin lisää pionipenkkiä kun kaiffa toi minulle alun kotoaan …hänen äitinsä istuttanut joskus 60 luvulla heidän kotipihaansa. Nimestä ei tietoa…mut katsotaan jos kukkii joskus ja kotiutuu. Muurahaisia oli hemmetisti jo reilussa vuorokaudessa tullut uusimpaan laajennukseeni. Pitääks huolestua ? Nurmikossakin on siivekkäitä maapesissä…pariin laitoin litran kuumaa sitruunahappo vettä tänään kun koirat kierii siinä kohdin.
Joku viikko sitten vein kellarin peränurkkaan viileään karhunsammalpusseissa pionien siemeniä. Siinä oli kiinalaisia ja saksalaisia. Pusseja on kolmetoista, laskin ne äsken kun hain ne sieltä pois. Nyt en muista mitä niille piti tehdä mutta kurkin kaikki pussit ja vein ulos viileään yöhön. kuudessa pussissa oli itäneitä siemeniä, toisissa yksi ja toisissa kolmekin. Neuvokaa nyt pölhöä, mitä teen seuraavaksi. Annanko olla terassilla pusseissa vai ruukutanko varovasti hiekka-multa-sammalsotkussa ja kaivan maahan?
Minun keskäverosta …huomatkaa maasta keräämät…siemenet oli kylmäkäsittelyssä ensin jääkaapissa ja sitten laitoin ne talveksi multaan ja pihavarastoon ja tänä kesänä purkki on ollut pihalla…sirkkalehtiä on noin 5-10 cm mittaisia. Ajattelin laittaa ne vielä pihavarastoon talvehtimaan. Siellä on yhtä kylmää kuin ulkona muttei sada…kosteus on sama ja kuivaa jos on pakkasia.Tottapuhuen jos kaikki nappaa niin oon lirissä
Kukkapenkissä on 15 purkkia melkein vierivieressä. Niissä on järjestyksessä niitä kylmäkäsiteltyjä siemeniä. Purkeissä on 5-10 siementä ja suurimmassa osassa on itu, toisissa jopa uli kymmensenttinen. Meinasin ensin laittaa ne pieniin purkkeihin mutta nyt ne on 10x10 senttisissä, hiekkamultaseuksessa joihin etsin marja-aronioiden alta tippuneita lehtiä sekä kosteuden tasaamiseksi että talvisuojaksi. Niin, kaikki kiinasta tilatut iti mutta eurooppalaisista vain muutama.
Ai niin kun Turus kävin siellä kasvitieteellisessä ni siellä oli pikku taimia myynnissä 3 eurolla mutta purkeissa ei lukenut mitä pionia ne oli ?? Mä en ihan tommosesta 15 cm taimen lehdestä tunnista.
Siinä niitä ny siirrettynä. Laidoilla vaan katekankaan suikaleet, että jotenkin pysyy reunat sortumatta. Pitää kehitellä jotain sitten joskus, kun on maat painuneet ensin aikansa.
Mun pionin kakarat on tosiaan rivissä parvekelaatikossa jossa on runsaasti tilaa…looda on ollut kesän ulkona varjossa. Sirkkalehtiä tuli näkyviin ja viel fundeeraan et työnnänkö loodan vaan keinun alle talveksi sää suojaan vai pihavarastoon. Laitanko kuivia lehtiä päälle suojaamaan vai tiivistääkö se liikaa ? Kellarimme on liian lämmin sille…sinisarjan ainoastaan talvetan klitsussa. Sipulikasveja ei voi laittaa ne lähtee kasvuun muutoin vaikka laittaisi lattialle pimeään :-)
Minulla olisi kysyttävää vanhan pionin juurakon jakamisesta. Miten toimitte, jos nyt syksyllä lohkaisette juurakosta palan. Katkaisetteko varret ja lehdet irrotetusta juurakonpalasta?
Minä istutin jakopalan lehtineen ja varsineen maahan ja toivon että lähtee yhtä hyvin kuin muutkin aikaisemmat jakopalat joita olen saanut.
Tätini neuvoi ettei pionei saa hoitaa hengiltä Täällä joku neuvoi minua aikanaan että hyvää perenna-ruusumultaa kannattaa käyttää. Jostain sitten luin että hiekkaa taikka lecasoraa katteeksi niin kosteus ei nouse ja kastella ei juuri tarvia. Olen myös ottanut täältä vinkin ettei saa istuttaa liian syvään ja nyt olen pionien fani …