Pioni, Paeonia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu Osa 2

Jotkut siemenkodat kuin koruja

Uppakeikkaa, edelleenkin kuvat hyppää nurin? Mulla on tällainen hassu taimi, eikö tuo missä mun sormi on, pidä olla peitettynä? Tuolla alempana on kyllä sievä silmu. 

Viime kesänä ensimmäinen siemenkasvatukseni (luultavimmin kuolanpioni) pääsi kukkaan asti. Nyt perennapenkkiä siivotessani huomasin, että tämä kaunokainen oli jo työntänyt jo viisi senttiä pitkät punaiset piipat. Apuva, mitenkä tuon sais uskomaan, ettei talvi vielä olekkaan ohi (kait) Tai miten sitä osais suojata talveksi, kun ikuna en ole pionejani suojannut ja hyvin ovat talvehtineet. Vai tarviiko olla yhtään huolissaan; onko tämä sittenkin tyypillistä kuolanpionille?

Minuston kuolanpionille tavallista.Mullaki näkyy joka syksy piipat,mutta keväällä alakaa vasta kasvamaan ku lumet sulaa.En oo koskaan peitelly ja on ollu tuossa yli kymmenen vuotta ja kukkii joka kesä kovasti.

Kuolanpioni on kestävä!  Mökille olen siementaimista laajentanut kasvustoa, saaressa tuuli vie lumet ja pakkaset paukkuu ilman haittaa. Aikainen, kestävä kukkija on arvokas ilo!

Jokin kirkas punainen ja pari vaaleanpunaista kasvoivat entisellä pihalla kaukolämpöputken päällä aurinkoisessa rinteessä. Maalis-huhtikuussa katosi lumet ja piippoja pukkasi vaikka öisin oli -20. Puskat kasvoi ja kukki silti. 

Helpotuksen huokaus! Kiitos tiedosta Karvari ja Valtsu!

Keräilen kuvia 2017 kirjaa varten. Tässä yksi.

Kauniita pioneja sinulla Hoyabella.Olen hurahtanut niihin,onhan niitä ollut lähes aina,mutta eksyttyäni FB:kin pioniryhmään,on innostus kasvanut,tosin ei yli äyräittensä,mutta aika paljon olen laittanut.Juhannuspioni,jonka olen saanut hävitettyä,tykkään siitä,kai se josytain pitää saada uudelleen. Jadvika, Barbara, Auguste Dessert,  Jan van Leeuven…Pitää lukea nimet takaperin.

Laskin että kaikkiaan lähes 60 on istutettuna,toivon saavani kasvamaan,tosin aika paljon on jo vuosia vanhoja ja menestyneitä,vaikka ei tule kuvattua.

Minulla ei ole ollut muuta kuin Kuolan pioni aikaisemmin, pari kesää olen nyt niitä hankkinu kun oon noita Hoyan pioneja ihaillu siellä käydessä. Ovat suhtkohtain helppohoitosia ja vaikka on ollut ihan kurjat talvet pari vuotta niin hengissä ovat selvinneet. Aion niitä lisätä myös ensi kesänä. Saa nähdä miten mun tänä kesänä hankittu keltainen talvehtii ja kukkiiko ensi kesänä?

Pioni määrä kasvaa minullakin noin 2 kpl per kesä…nyt on tänä vuonna 2 ostettua ja yksi saatu pistokas ja 10 tuli täyteen. Pioni innostus -ihastus on kiva sairaus :slight_smile: Hankin niitä varovasti koska ne on kalliita ja haluan testata viihtyvyyden. Kahdessa pionissa esiintyy tätä ruskeaa pilkkua joka syksyllä valtaa koko lehdistön …kukkivat kyllä hyvin.

Oon ostellut näitä halpiksia, nämäkin oli poistoissa ja miltei ilmaisia. Tökkäsin tuohon vaan talvehtimaan, pitää ensi kesänä raivata näille pysyvä paikka.

Vähän kesää…

​​

ja vielä lisää…

​​​

Pioni Mollis

Pioni Coral Sunset

Pioni Peter Brand
​​​​​​

Tein juuri elämäni ensimmäistä syys 2018 tilausta Peony Shopista ja mur, eivät toimitakaan enää postin kautta Suomeen, vaikka vaihtoehtona tilauksen yhteydessä oli posti. Pitänee perua koko tilaus, kun Fedexillä toimitettuna maksaa maltaita.

Tilaa täältä.

Kiitos vinkistä. Kauniita ovat❤️

Kastehelmisen pohjattomasta aarreaitasta saadut pulleat siemenöiset on löyhälti kaiveltu kosteaan sammalikkoon. Tästä se jännitys alkaa. Kiitos Kastehelminen❤️