Mulla valtaa bellis kesäisin koko penkin. Siis pohjan! Salkoruusua, ritarinkannuksia, värililjaa ja sen sellaista on pionien väleissä.
Se bellis voisikin olla hyvä. Siis mikäli viime vuonna kylvetyt nousee enää. Mitään merkkejä elämästä ei ole vielä näkynyt.
Ok, Piivi. Laitankin sitten uuteen perennapenkkiin tulevat pionit ![]()
Ovatko kurjenpolvit liian “vahvoja” seuralaisia?
Kokemusta ei ole, mutta kyllä mä voisin kuvitella, että sopisi. Eihän se ihan sinne juurelle mahdukaan. Mitä kurjenpolvea olit suunnitellut?
Tuoksukurjenpolvea, sekä valkoista että vaaleanpunaista. Pionitkin kun ovat vaaleanpunaisia ja valkoisia.
Minullekin tulee valkoisia ja vaaleanpunaisia pioneja, jos vain ovat pysyneet hengissä talven yli
Suunnittelin myös kurjenpolvea niiden eteen, mutta eipä siihen mahdukaan.
Tuoksukurjenpolvi sopii varmaan hyvin siihen. Se on tarpeeksi matala, ettei peitä pionia, ja kun värit sopii yksiin, tulee varmasti kaunis yhdistelmä.
Anita, millaisessa penkissä sinun pionit ovat? Ovatko ne kohopenkissä vai rinteessä? Teitkö maanparannusta, kun penkkiä askartelit?
Mulla on siis koko penkki vielä tekemättä eli tässä olen miettinyt päätä puhki, että millaisen tekisin.
Vanhat pionit on tavallisessa penkissä, ei koho- eikä rinne-. En usko, että maata on silloin paranneltu, koska koko piha oli silloin täysin uusi, eli siis myös uudet mullat. Syksyllä nopeasti vaan kaivoin nurtsia hiukan auki ja lisäsin pari pussia ostomultaa, jotta sain juurakot maahan. Eipä siis ole paljon ajateltu sitäkään penkkiä. Ja vasta nyt keväällä tajusin, että penkki on aivan liian kapea. Vaikka kuinka olin jättävinäni pioneille paljon tilaa ympärilleen, luulen, että ne ovat silti liian ahtaasti, jos vain nousevat. Eli älä siis vain ota mallia minusta ;)
Edit: Piha on edelleen suht uusi, talo on rakennettu 2002. Multa pihalla on erittäin hyvää.
Nurmikon jälkeen ei pioneja kannata istuttaa, maassa voi olla juurimatoja, jotka kaivertaa pioninjuurakot pilalle…
Moneen kertaan on havaittu nuo Kassikäppin mainitsemat juurimadot ruohikolta raivatusta penkistä.
Itse odottelen muutama vuosi sitten Exotic Gardenin kuvastosta tilatun valkoisen pionin kukintaa… lehtiä on tehnyt, kukkia ei vielä. Hyvällä paikalla ja hyvässä maassa on, niin jospa nuo ensi kesänä.
Muutama vanha pionikin on, uskollisesti avaavat suuret kukkansa heinäkuussa.
Kassikäpp, repisiköhän jyrsin nurmikon juurimatot rikki? Jos jyrsin maan perusteellisesti…
Voi ei! Koko piha kun on ollut nurmikon peitossa, eli uudet penkit voi tehdä vain vanhan nurtsin tilalle.
Repiihän se juurimatot, mutta ei juurimaDot:) Nurmikon kohdalta siis maa on joko kaivettava syvältä kokonaan pois tai istutettava vuodeksi pariksi jotain kesäkukkaa tms, kunnes madot on kaikonneet itselleen otollisemmalle alueelle.
En löytänyt mistään juttua ![]()
Onko kellään kokemusta pionin kasvattamisesta ruukussa parvekkeella?
Kuinkahan ison ruukkutilan se tarvitsee. Talvetus varmaankin onnistuisi parhaiten kellarissa.
Kertokaa kokemuksia ![]()
SariW, ainakin luonnon kurjenpolvet ovat hyviä seuralaisia pionille.
Meillä vanhassa pionipenkissä on luonto niitä levittänyt kuin tilauksesta, ja kummatkin voivat varsin hyvin.
Kassikäpp, siis madot ovat pahasta?
Kyllä menee nyt vaikeaksi yhden pionipenkin rakentaminen.
Olen nyt kaivanut pioneille penkin joka on vain 20 cm syvä. Täytyy ilmeisesti vielä kaivaa lisää. Sitten kun se on tarpeeksi syvä, niin haen siihen valtavaan kuoppaan hyvin palanutta lantaa, pistän maata lannan päälle ja sitten pionit. Mille kuulostaa?
Juurimadot on pahasta, kyllä, kaikille mehevän juuren/juurakon kasvattaville kasveille. Ihan hyvältä kuulostaa tuo suunnitelma, sekoita siihen vielä vähän hiekkaa ja kalkkia:)
Juurimadosta löytyi asiaa vanhalta puolelta. Siellä huisa vinkkasi, että kannatta upottaa maahan perunanpala, matoset ilmestyvät sinne ja sieltä ne voi poimia ja hävittää parhaaksi katsomallaan tavalla.
Mitenkäs usein sattuu, että alan messuilta ostetut pioninjuurakot ovatkin jotain muuta kuin pitäisi? Ostin jokin vuosi sitten puutarhamessuilta yhteensä 6 kpl jalopionin juurakoita. Toisessa pussissa oli kuva kerrotun ruusun näköisestä vaaleanpunaisesta kukasta ja nimi "Rose Pioenroos, Paeonia Lactiflora I" ja toisessa valkoisessa kerrotussa "Witte Pioenroos,...."
Nyt viime kesänä yksi juurakoista kukki ensimmäisen kerran ja minusta se oli kyllä kuolanpioni, saman värinen ja yksinkertainen, keltaiset keskustat näkyvissä. En sano etteikö kuolanpionikin olisi kiva, mutta minua harmittaa suunnitelmieni muutos enkä ole ollenkaan tyytyväinen ostokseeni. Mitä luulette, onkohan kaikki muutkin juurakot nyt sitä samaa? Vai oliko tämä vain väliin putkahtanut väärä juuri? ![]()
Messut olisi taas parin viikon päästä (Tampereella) ja tekisi mieli vihdoinkin saada niitä ihania kerrottukukkaisia palleroita, mutta uskaltaako niihin ostoksiin enää luottaa...