Voihan kökkö… en nyt sitten sekoittanut hiekkaa, kun maa on jo aika hiekkaista. Lantaa laitoin penkkiin NELJÄ kottaria, tosin penkkikin on aika iso. Lanta oli hyvin palanutta, koska siellä oli seassa kastematoja. En nyt sitten tiedä onko penkki tarpeeksi koholla. Tonttimme on penkin kohdalta aika hiekkaista eli en usko, että vesi jäisi juurille seisomaan.
Silti mua vaan hirvittää jos ne pionit kuolee. En tiedä miksi nyt semmoista murehdin.
Huomenna pitää sitten niitä perunan palasia kätkeä penkkiin. Kaikkea sitä oppii.
Kiitos vinkistä!
Metsäorvokki! Katso Pionien Kodin sivuilta haluamasi pioni ja tilaa se etukäteen. Noudat sen sitten sieltä messuilta.
Metsäorvokki, minä (ja muutama muu) on laittanut kokonaan ostoboikottiin messuilla myyvät (yleensä) hollantilaiset kauppiaat. Heidän juurakoistaan ja mukuloistaan voi tulla ihan mitä tahansa, sinä sait sentään pionin! Pionien koti on luotettava paikka, heidän kasvattejaan myydään puutarhaliikkeissä, postimyyntinä ja messuilla.
Fellow, luitko mun pionien istuttamisesta? Miten kohopenkillä sun pionit ovat ja miten oot ne istuttanut?
Syksyn pionikimpan pionit talvehtivat istutettuina penkeissään. 8 pionin paikan löysin merkittynä, niistä seitsemästä löysin silmuja ja yhden pionin paikalta koiran tassunjäljen. Muista syksyllä hankituista pioneista ei ole paikkamuistia enkä silmuihinkaan törmännyt. Eikä olisi muistiakaan, jos en olisi törmännyt niihin nimilappuihin kuistilla.
Mihkähän mä nää kevään hankinnat tyrkkään?
nanikka, sulla mahtaa olla iso pionipenkki. Minulla on nyt kolme pionia ja niillekin tein aika suuren penkin. Tosin laitan samaan penkkiin kurjenpolvea.
Pionit majailee tällä hetkellä "penkissä" joka on keskileveydeltään ehkä metrin verran ja kokonaispitudeltaan lienee about 20-30 metriä. Penkissä on toki muutakin kuin pioneja.
Minulla on myös paha tapa istuttaa kaikki aina liian tiheään.
Meilläkään ei näy piipan piippaa vielä syksyn kimppapioneista. Muut ovat kyllä hyvässä kasvussa.
Meidän pionit ovat ihan tavallisessa penkissä. En ole koskaan niitä mitenkään suojannut talvella. Mutta jos haluaa välttämättä suojata, suosittelen kyllä talvensuojaturvetta. Muovin alla saa varmasti kaiken mätänemään. Talvensuojaturvehan ei ime vettä, joten siitä tuskin on näin keväälläkään muuta haittaa kun se, että maa sen alla pysyy jäässä.
Talvisuojaus ei ole niinkään tärkeää,mutta nämä kevään kelit koettelee pionin alkuja kovasti,havuja:)
Onko kukaan testannut Bauhausin pionijuurakoita? Ostin yhden vaaleanpunaisen (nimeä sille ei ollut) Sarah Bernhardia muistuttavan ja ajattelin kokeilla.
Havut ovat ihan jees, muovia karttaisin kaikissa tapauksissa.
Olen huomannut saman jutun: jos ei pionin istutuspaikkaa merkkaa jollain tavalla niin voi olla aika hankala löytää sitä keväällä. Isommissa kasveissa on tietysti versot jotka keväälläkin paljastaa missä ollaan.
Meidän pionien kasvuunlähtö näyttää tänä keväänä hyvältä, piippoja näkyvillä(koputtaa puuta). Siinäkin, jonka jouduin syksyllä hieman heittämällä siirtämään toiseen paikkaan! Vain Tillipioni hieman arveluttaa. Se on tosi aikainen eikä toistaiseksi mitään eloa vielä. Toisaalta se täytti vasta kolme vuotta ja kasvaa vielä pienesti.
Mä ostin tänä keväänä kahta plaatua pioneja Bauhausista: 2 Pink -nimistä ja 2 Sorbet-nimistä. Valkkasin molemmat sellaisia missä oli alut. Nimet olivat siellä oikeassa yläkulmassa sitä pahvia. Takana vasemmassa yläkulmassa oli tieteellisen nimen jälkimmäinen osa.
IIK, MITÄ TEEN!? Tilasin keväthuumassa pioneja Ranskasta ja ne saapuivat hyväkuntoisina, paljasjuurisina, mutta hieman jo kasvuun lähteneinä. Nyt ovat olleet ruukuissa mullassa viileässä valoisassa huoneessa, mutta kasvu on kovaa. Tänään huomasin NUPPUJA! Jossain jo pari senttiä halkaisijaltaan. Pelkään nyt että hiusjuuriston puuttuessa pionit väsyttävät ja kuivattavat itsensä. Pitäisikö mun nyt raaskia katkaista kukkavarret? Vai onkohan mukuloissa tarpeeksi voimaa, jotta voin vaan hykerrellä? Mitä tekisitte?
No ehkä meillä sit kukkii pionipenkki kohta yläkerran remontin keskellä, hi hii! Toivottavasti purkit ovat tarpeeksi suuria…
Nanikka, Pink mullakin on. En vain sitä nimeksi kuvitellut, väriksi lähinnä. Kuka laittaisi pionille nimeksi Pink… Mutta samassa paikassa se lukee kuin niiden muiden pionien nimet. Että Pink olkoon hänen nimensä. Laitoitko jo omasi ruukkuun vai istutatko vasta penkkiin? Minä tässä arvon vielä, mitä tehdä.
Laitoin ruukkuun ja mökin sisäkuistille. Vaikia oli munkaan ensin uskoa, että se sen nimi on, mutta kun täälläkin semmoista myydään (tai siis myytäis, jos ei olis loppu), niin kai se sitten on. Sillä nimeäjäkaverilla oli joko paljon nimettäviä tai tosi huono mielikuvitus.![]()
Moi, kysymystä pukkaa. Ostin pari viikkoa sitten paljaita pionin juurakkoja supermarketista ja nyt melkein kaikki niistä puskevat versoja ylös. Avasin eilen pussit ja pistin juurakot ruukkuihin ja viileään kellariin odottamaan. Tänään asiaa miettyäni tuli mieleen että pitäisikö nuo ruukut sittenkin laittaa mielummin valoisaan ja viileään kellariin? Toinen kysymys on se milloin nämä voi istuttaa ulos penkkiin, pitääkö odottaa kesäkuuhun ja voinko laittaa ne ulos jo nyt, tai loppukuusta? Sijainti varsinais-suomi, vyöhyke 1b.
Kyllä minusta voit laittaa ne purkit ihan vaikka suojaisaan paikkaan ulos eli en laittaisi kellariin ollenkaan.
Voisi vaikka laittaa harsoa tai vastaavaa päälle alkuun suojaksi.
Lueskelin edellisiä kirjoituksia ja oivalsin miksi muka niin ideaalissa rinnepenkissäni ei pionit rehota. Niiden juurella ei ole mitään. Alan heti suunnitella paikalle sopivasti varjostavia aluskasveja ja kiitän ja kumarran multasormia taas kerran.