Pioni, Paeonia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu Osa 2

Aamukierroksen erityinen ilon lähde: kiinalainen Hei Hao Bo Tao hyvässä kasvusa. Istutettu v. 2006.

Koska niitä kahviporoja voi alkaa lisäämään pionien penkkiin? Kuinka paljon niitä poroja pitää laittaa? Pionit on istutettu vasta viikko sitten maahan, kun ostin ne messuilta. Penkissä on lantaa ja semmosta hiekan sekaista multaa.

Katinen, mistä tilasit pionisi?

D.formosa tuossa sanoi edellisellä sivulla, että pionia voi olla vaikea löytää keväällä penkistä, jos ei ole sitä merkannut mitenkään. Kävin äsken kaivelemassa uutta pionipenkkiä, johon syksyllä istutin kimppatilauksen pionit. Yksi piipottaa, joten siitä sitten yritin päätellä, missä muuta mahtaisivat olla :wink: Yhden löysinkin, mutta hiukan hölmöksi tunsin itseni kaivellessani penkkiä summamutikassa etsien sieltä jostain vielä piilossa olevia pionien piippoja. :smiley:

Minusta pioni on tosi helppo löytää, sillä on niin ominaiset punaiset piipat…

Kassikäpp, jos tästä menisi Viron puolelle, mistä kannattaisi lähteä pionin taimia etsimään? Siis tietysti mahdollisimman läheltä Tallinnaa…

Euffis, niin silloin, kun se on jo nostanut päänsä mullasta :slight_smile:

Tai silloin kun muistaa mihin ne on laittanut :wink:

Pitävätkö ne kahvinporot maan happana vai mikä niiden tarkoitus on?

Kahvinporokikka on mulle uusi - täytyypä kokeilla! Mutta ehkä vasta toukokuun puolella…

Joo-o, pionit on helppo tunnistaa piipoista silloin kun kasvi on joitakin vuosia vanha. Alussa piipat voi olla hyvinkin pieniä, ainakin on mulla olleet. Jos meinaa penkissä jotain puuhata niin istutusta seuraavana keväänä on hyvä olla joku merkki hänessä ettei tallo beibejä. Rea Peltolan mukaan kasvi tuplaa versonsa joka vuosi ensimmäiset 6 vuotta ja sitten kasvu tasaantuu.

Minnimi, Tallinnan tämän hetken tilannetta en kovin hyvin tiedä, koska viimeiset vuodet olen lähinnä pyrkinyt siitä läpi mahdollisimman äkkiä :slight_smile: Puutarhakauppojahan siellä riittää, eri asia sitten, millaiset pionivalikoimat. Yksi uusi nettimyyjä on, jolla oli aika hyvä valikoima, hinnat 10-20 e. Viron suurin yksityinen pionivälittäjä on Sulev Savisaar, jonka luettelo ilmestyy syksyllä, lajikkeet pääosin samoja, joita itse tuon Itämaasta, ei siis Virosta:))

Jossain vanhassa penassa oli listattu Tallinnan/ Viron puutarhaliikkeitä, mutta en enää löydä sivua :frowning:

Puutarha.net keskustelupalstat: Kirjat, lehdet, linkit, ohjelmat : Vironmatkaajille osoitteita (haku *vironmatkaajille* keskustelunaiheista tuo esiin yhden tuloksen...)

tuolta löytyy se paljon käytössä ollut lista. on nyt yli neljä vuotta vanha. pitänee etukäteen tarkistaa, ovatko vielä firmat entisellään.

Mulla on pionien alla kaukasiantädykettä, maanpeittokasvi ja kuulemma riesa, mutta mulle sopivaa :slight_smile:

Tein viikonloppuna pionipenkin eli siinä on kolme kiinanpionia. Laitoin penkkiin tuoksukurjenpolvia. En vaan tiedä lähtevätkö kurjenpolvet kasvamaan, kun otin pistokkaita.

Pioni pukkaa jo punaista päätään mullasta täällä V-vyöhykkeelläkin!!!

Mitä??? Meillä Porvoon kupeessa pääsis vielä hiihtämään, ainakin meidän tontilla. Pionipenkin päällä yli 10 cm lunta vielä! : C

Niin pukkaa meilläkin, I ja II-vyöhykkeen rajoilla hymy

Katsastelin kanssa omaa pioniani ja punaset pallukat jo näkyy mutta juuret on kovin esilla ,pitäisikö niitä vähän peittää mullalla,tiedän että syvässä ei saa olla mutta saako ihan näkyä laajalti.

Juuria voit peitellä lisämullalla, mutta älä laita kasvupisteiden päälle ainakaan paljoa. Havuilla voisit ne versonalut peitellä, jos vaikka takatalvi vielä uhkaa. Tuossa mullan lisäämisessä ei ole muuta pelkoa, kuin että alut mätänevät.

Ei ole totta! Meillä ei näkynyt vielä mitään, kun tänään niitä tutkiskelin. Ja mä asun kuitenkin I-vyöhykkeellä.