Pioni, Paeonia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu Osa 2

Minäkin ajattelin jollain vähän suojata niitä piippalakkeja, kyllähän se on aika varma, että täällä Oulun korkeudella tulee vielä lunta ja on pakkasiakin. Lunta on ollut meillä niin vähän tänä talvena, ja sitten ne vähäisetkin näyttää sulavan vauhdilla aurinkoisimmissa paikoissa.

Hitsi kun en osaa laittaa tuota tekstiä kuvan kanssa, mutta ehkä vielä tänä vuonna opin ;( Siis kuolanpionin alkuja pukkaa kukkamaasta.

No nyt se tuli..jee ! Mutta näin oon tehnyt joka kerta ja vasta nyt onnisti. Tuli kuva masentavasta esimerkistä näin keväällä ja vielä väärään paikkaan...tuo EI ole pioni, otan tuon kuvan kohta pois.

silmän isku 

Talon eteläpuolella olevassa penkissä on seitsemän pionia ja viidessä näkyi alut kun lauantaina alustavasti ja varovasti penkkiä siivoilin

Kasvun alkua näkyy jo pioneissa täälläkin ja minä niitä vielä hellästi peittelin - en uskalla uskoa, ettei vielä tulisi liian kovia pakkasia niille...

Asun 1b:llä eikä minunkaan pionipenkissäni vielä mitään pilkistä.

Pionit on hyvällä alulla, mutta penkkiä pitäisi nostaa. Mitenkähän mahtaa olla,  voiko siihen lisätä multaa ? Olisiko parempi nostaa penkkiä vasta kun kasvit on isommat, vai miten tekisin . Ylös ei varmaan voi pioneja ottaa ja niin korottaa penkkiä.

Miten te lisäätte kompostia niille, kun pionit ei saisi olla kovin syvällä ?  voii eettää on vaikeetaa oho

Miä olen ihan reilusti nostan pionit maasta ylös ja siirrelly paikasta toiseen, vaik monet sanoo et ne tarvii kasvurauhan. Pionit on lähten hyvin kasvuu ja eivät oo "suuttun" . Pionien päälle en laittas paljoa multaa lisää ja siten kohottais penkkiä.

Olisko kumminkin järkevää odottaa, kunhan ovat kukkineet ja nostaa syksyllä penkkiä oikein kunnolla ?  Olen ensimmäisen kerran onnistunut pionien kanssa ja en haluais pitata tätä iloa.

En oli ennen saanut pioneja menestymään ja laiton ne nyt penkkiin johon lisäsin soraa ja aika aukiolle paikalle . Kukkivat heti  ensimmäisenä kesänä ja nyt ois kolmas kesä menossa.  Harmi vain , en korottanut tarpeeksi penkkiä.

Meillä on töissä sanonta: jos se toimii älä koske siihen.silmän isku

Meillä asustaa myyrä pionin alla. Se myyrä ei tunnu häiritsevän pionia eikä varsin minuakaan, mutta yksi asia häiritsee: se myyrä tekee sen aukkonsa keskelle sitä pionijuurakkoläjää ja minua pelottaa, että se pioni siitä ottaa nokkiinsa kun siinä on aukko keskellä juurakkoa. Tuntuu, että se myyrä sitä pionia myöskin hieman puskee ylöspäin. Kuinkahan paljon minä uskallan tuoretta multaa heittää sen pionin päälle?

Pionin juurien päällä ei saisi olla kuin pari senttiä multaa, näin ainakin viralliset suositukset sanovat...

Nanikka, kokeile tunkea sinne myyrän koloon sitä multaa-reittihän on jo valmiina. Joko se myyrä kaivaa mullat pois tai sitten kaivaa uuden ulostulo aukon. Kaivaahan myyrä osaa, vai mitä? Jos se "myyrä"ei ole vahingoittanut pioniasi ollenkaan voihan olla, että se onkin kontiainen eikä oikea myyrä. Meillä täällä Lahdessa on niitä kontiaisia. Pihalta löytyy sellaisia tunneleita, mutta mitään vahinkoa ei ole tapahtunut sipuleille eikä juurakoille. Naapurien pihalta löytyy niitä kraatereita, mutta ei meiltä. Olen lukenut jostakin, että kontiaisen tekemän kasan tunnistaa siitä, että aukko on kasan keskellä. Myyrillä se ulostuliaukko on kasan suvussa.

Täytyy yrittää, viime kesänä sitä koloa tallottiin kiinni useamman kerran, mutta aina vaan tuli kolo. En minä tiiä mihin se sitä maata siitä vie, mutta ei ainakaan siihen. Elukkaa en ole nähnyt, mutta niitä semmoisia kasoja on tullut ihan pilvin pimein joka paikkaan. Koloa niissä ei näy ennenkuin on sen kasan hajottanut. Mutta sama se, möyrivätpähän maata ilmavammaksi.

Tuiskautapa liraus bensaa siihen koloon, niin näet kuinka nopeasti hakee uuden reitin cool ( minä oon näiti luomu mammoja oho)

pihamittari, en minä sitä pionia tappaa halua!puhetta Ei se varmaankaan bensasta tykkää...

Sekottele multaan biolan kanankakkaa ja täytä kolot sillä. Tulee lannoitus samalla, ehkä myyrä ei tykkää biolanin hajusta. Minä tein viime keväänä näin, nyt ei ole näkynyt myyrän kaivuun jalkiä.

Olen ostanut 2 pionilajiketta: Maximum Festiva ja Shirley Temple.

Pionit ovat minulle uusi tuttavuus ja neuvoa olenkin löytänyt paljon netistä. Pähkäilen onko hyvä sekoittaa näitä kahta lajiketta? Ja jos niin teen kuinka isot istutusvälit kannattaisi laittaa. Olisin kiitollinen viisaampien neuvoita, kun näitä pioneitahan ei kannattaisi siirrellä useampaan kertaan, siksi neuvot olisivat kullan kalliit, että saisin kerralla oikein.

Kiitokset vastauksista,

villikko

Nuo ruohovartiset pionit tarvitsevat nekin sen 80 cm välin toisiinsa nähden, jotta eivät kasva kiinni toisiinsa liian nopeasti. Se saattaa alussa vaikuttaa suurelta, mutta pian se on kasvatettu umpeen. Myös istutuskuoppa tulee olla vähintään sen 50 cm syvä. Kannattaa muistaa, että pioni tulee istuttaa melko pintaan niin, että juuren niskat jäävät näkyviin. Se ei siedä liikaa multaa juurillaan. Pioni pitää myöskin hapahkosta mullasta. Laitan itse äitini ohjeen mukaan käytetyt kahvin porot juurille ja siitä ne ovat pitäneet. Paikka saa olla valoisa, mutta ei mielellään kovin paahteinen ettei lehdet pääse liikaa palamaan. Olen nähnyt joidenkin istuttaneen jotakin kesäkukkaa pionien sekaan, jotta se paljas multa ei kerää rikkaruohoja. Esimerkiksi sarviorvokki tai vastaava on oikein nätti pionin seurana ja se täyttää hyvin ne aukkopaikat.