Pioni, Paeonia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu Osa 2

Nanikan viime syksyisessä pionikimpassa hankitut pionit ovat kaikki hengissä. Pukkaavaat uutta versoa innoissaan:) Ne eivät varmaan vielä tänä kesänä ennätä kukkia, mutta ehkä jo ensi vuonna.

Olen odotellut vähintään 5 vuotta puupionin kukkimista.Joka vuosi tulee hienot lehdet ja komea puska,vaan ei kukan kukkaa.Missä mättää? Mitä salaisuuksia pitäisi tietää? Tieteellinen nimi on Peonia suffruticosa Wu Long Peng Shen.

kukkanupppujen aihiot kehittyvät jo syksyllä, siis paleltumatta ja ilman kevään kuivumista olisi selvittävä komeaan kukintaan… mahdoton homma !

Joo,ostin ihan jo taimena ruukussa sen ja ajattelin ,että tästäpä saa nopeasti kukkivan komistuksen vaan jaksan odotella edelleen joka kevät ja kesä ihmettä odotellen. Jospa joku olis saanut Kauppilan taimen ihan kukkaan asti,olis kiva kuulla tai nähdä kuvasta miltä se näyttäisi oikeasti,enkä vaan uneksisi kuvitelmissani mahtavasta kukkapaljoudesta.

Minulla on penkeissä tällä hetkellä kolme pionia (ja kolme muuta juurakkona mullissa tulossa) ja näistä kaksi on todistettavasti vielä hengissä. Vanhin näistä pioneista näyttää siltä, että sen päälle pitäisi kipata hieman hiekkaa tai multaa, sillä jos yhtään ymmärrän miltä juurenniska näyttää, on se tällä yksilöllä hyvinkin maan päällä. Tosin tämän pionin alut ovat pisimmällä, että ei ainakaan kovin kärsivältä vaikuta. Toinen uusimmista (tai sanotaanko useiten siirretyistä) pitänee mykkäkoulua, sillä vaikka kuinka kaivelin, eli siirtelin lehtiä ja muita tieltä pois, en löytänyt alun alkua. Pyh, kiukutelkoon jos ei mun kasvualustat kelpaa, naapurille näyttää kelpaavan (siis MUN asenteessahan ei ole vikaasilmän isku).

Ostin Lahden messuilta kaksi pionia ja vein ne kasvihuoneeseen odottamaan penkkiin pääsyä. Äsken huomasin että Festiva Maximassa on kaksi nuppua. Täytyyköhän kukittaa kasvarissa kun on niin kovin aikaisessa.

Näin terhakkaasti on jo lehtiäänkin avaamassa farmarilta viime vuonna saatu kartanonpionin siementaimi. Kiitos, farmari sydän

Huhuu, mahtaako ukonkello olla kuulolla? Katselin laittamaasi tillipionin kuvaa (sivulla19) ja nyt minun on kai uskottava, että minunkin tillipionissani on nuppuja. Kuinka vanhoja mahtoivat olla kuvaamasi pionit? Itse olin valmistautunut odottamaan kukintaa vielä pari vuotta. Sain pionin Raahentuliaisina syksyllä -05 ja lapussa luki, että taimen ikä on 1 vuosi. Voikohan se nyt olla mahdollista, että se jo kukkisi tänä keväänä?

Näyttääkös tuossa olevan nuppu vai toiveajattelenko vain?

Voi ihanaa LukinLilja , nuppuhan sieltä pilkistää , laita kuva kun avautuu ;))

Kiitos satues! Kyllä ilahdutti tämä tieto. En millään meinannut uskoa että mun tillipionivauva voi kukkia jo 3,5-vuotiaana. Laitan kyllä kuvan sitten, kun näköjään osasin nytkin laittaa.

Mun piti väsätä kiireellä tänään tällanen väliaikaissuoja munkinpionilleni. Viime vuonna fasaanit nokkivat siitä kaikki lehdet ja varret poikki.Arvuuttelin jaksaako viel maasta nousta.

Huomenissa mietin millasen suojan tolle aarteelle teen.

Mitä luulette, uskaltaisinko siirtää tuon kartanonpionin nyt parempaan paikkaan? Nykyinen paikka on nimittäin tontin aurinkoisin ja paahteisin, ja pelkään kaunottareni puolestani.

Siirrä vaan,ei se vielä ole yhtinyt juurtua. Pionin juurtumiseen voi mennä vuosia? Niin ja muista ottaa iso paakku,kastelu vielä päälle:)

Minulla on kasvanut kohta kymmenen vuotta kartanonpioni aurinkoisella ja lämpimällä paikalla eikä ole kärsinyt, päinvastoin, kokoa tulee vuosien myötä.

Ihanko tosi, Viherpeukalo? Kun siitä sanotaan, että se on varjoisan-puolivrjoisan paikan kasvi. Olin ajatellut siirtää sen varjopenkkiin, johon paistaa aamu- ja ilta-aurinko. Nyt meni taas vaikeaksi, kun ei tiedä, mitä tehdä :smiley:

Nyt pian mielipiteitä. Annanko kartanonpionin kasvaa kauneimmalla, mutta paahteisella paikalla (multatila on syvä ja multa hyvää) vai siirränkö puolivarjoiseen paikkaan, joka ei vielä ole yhtä kaunis (vieressä kaikkea romua, kunnes saan joskus siivottua), mutta näkyy sekä keittiön ikkunasta, että heti ensimmäisenä pihalle katsottaessa?

Heti taas alkuun huomautan etten mitään mistään tiedä. Minulla on vain muutama pioni, pari anopilta varastettua jakopalaa, joku jalopioni ja yksi tillipioni. Tillipioni muutti meille syksyllä 2005, asuu tosi paahteisessa paikassa ja tekee nyt ensimmäistä nuppuaan. Jalopioni on paikassa, johon aurinko porottaa vasta iltapäivällä, eikä se ole niin tyytyväinen kuin tillipioni. Tillipioni kasvaa suuren kiven takana, joten maa pysyy siinä kohtaa suht viileänä (kai) helteilläkin.

Anita, no ei ollut tarkoitus vaikeuttaa sun päätöstäsi. En ole aikoinaan edes kuullut, että sen pitäisi kasvaa varjoisassa. höh. Olen lähes luullut, että pionit kssvaa mieluiten aurinkoisessa paikassa, varjossa mulla on joku muu pioni ollut vaan "viherkasvi", kunnes pääsi aurinkoon. Mulla kasvaa se kaiken lisäksi rinteessä, ja kukkavarret on sitten aika rotjakkeita, eli tarvitaan tukea ja sidontaa.Pitää ruveta opiskelemaan kirjasta.

Pioni elää aika tyytyväisenä puolivarjossa kunhan saa edes joskus aurinkoa, mutta siirtää piti kun laitoin liian paahteiseen ja ohueen multaan. Ei se kuollut mutta ei kasvanutkaan.

Muistan lukeneeni että pioni on mineraalimaan kasvi, eli turpeesta ei tykkää ollenkaan. Ja että nämä säkkimullat ovat melkein kaikki turvemultaa.