Kiitos nanikka tiedosta. Kyllä oli paljon kauniita pioneja kun kävin kurkistelemassa mitä sivuilta löytyy.
Voihan nenä... minusta tuntuu että istutin pari viikkoa sitten pionit liian matalaan penkkiin. Taidan kohottaa penkkiä. En halua, että ne syksyllä kuolevat seisovaan veteen. Kyllä nyt ketuttaa, kun pitää istuttaa uudestaan...
SariW, mun pionit on ihan normaalissa penkissä, siis ei kohopenkissä. Hyvin ne on siinä kasvaneet, vaikka penkkiä vielä rajaa korkeampi aita.
Ihan nurtsin tasassa mullakin penkki on, mutta vesi siitä menee läpi, että holahtaa. Oletettavasti siellä on hiekkaa syvemmällä, kun on ihan talon seinustalla.
Halpamarketissa myytiin pioninjuurta pussitettuna (Sarah Bernhardt), samalla tietysti hurahdin muutamaan muuhunkin kun pusseja sai kolme vitosella. Nyt on pieni onkelma, pistänkö se mukulan ensin yöksi likoamaan? Laitanko sen ihan vaan puutarhamultaan johon se kesällä joutuu muutenkin jos nyt ylipäätään selviää hengissä? Pitääkö sitä idättää lämpimässä vai voinko viedä mökille 16 asteeseen muiden kaveriksi?
Minä olin niin reipas, että kohotin pionien penkkiä. Taidan olla liian tunnollinen ja noudatan liian tarkkaan Pionien Kodin ohjeita. ![]()
Tarleena, juurakkoa kannattaa liottaa yön yli tai vuorokausi ennen istuttamista. Näin minulle neuvottiin. Tavalliseen multaan ruukkuun ja mieluummin viileään niin ei lähde kasvamaan liian vauhdilla liian aikaisin. Itse laitoin ruukkuihin ja varastoon (noin +10 astetta ja kohtuullisen valoisaa).
Mun tämän kevään pionihankinnat on purkeissa kylmällä kuistilla (ei lämmitystä eikä paljon eristeitäkään) tavallisessa puutarhamullassa. Ruukutettuna vain sen takia, että olivat siinä pussissa jo alkaneet versoa.
En ole liotellut pioninjuurakoita muuta kuin silloin jos ne selvästi alkavat näyttää kuivumisen merkkejä eli alkavat rypistymään.
Kiitos neuvoista, laitoin sen yön yli liotetun Saaran äsken purkkiin ja vien illalla mökille (kymmenien muiden purkkien kanssa).
En ole minäkään ikinä pioninjuurakoita liotellut.
Ja jos ei ole metriä lunta maassa, voi ne tökätä oikealle kasvupaikalle heti kun lappari maahan uppoaa. Toissa talvena istuttelin vielä joulukuussa ja yhtenä vuonna taas jo maaliskuussa kun oli lämmin kevät. Ei pionit ole kovin nirppanokkaisia
.
Nuo halpakaupoista ostetut pussitetut pioninjuurakot tahtoo olla aika kuivia, joten siksi juuri niitä suositeltiin liotettavaksi ensin.
Ahaa, niinpä tietysti. En ole koskaan ostanut ko. paikoista, joten siksi ei ole ole ollut ongelmia
.
Ensimmäisen kerran sellaiseen törmäsin ja pakkohan se on kokeilla. Kokeiluksi taitaa mennä muutamalla muullakin, koska koko laatikko oli yhtä vaille tyhjä kun löysin sen ![]()
Henkilö jolta tuon halpispioninjuurakkoliotusneuvon sain on itse saanut juurakot kasvuun ko. tavalla. Meilläkin kaksi ostamanai halpis-Sarahia, jotka olivat aika kuivan oloisia ja joita liotin, on jo lähtenyt kasvuun.
Ostin messuilta Tillipionin, jota olen monta vuotta haavaillut. Uskaltaako sen jo nyt istutaa ulos, kun joka yö on pakkasta! Se on kasvanut purkissa yli 10 cm. En huomannut myyjältä (suomalainen taimi ja myyjä) kysyä!
Minulle neuvottiin siellä että kannattaa pitää päivät ulkona ja yöksi nostaa vielä sisään vaikka ulko-oven viereen lattialle muutaman viikon ajan.
Parempi olisi ollut tehdä se syksyllä mutta kaivoin mummolan nurmikolta pionin juurineen, ison paakun kera. Pelkäsin, että vanha isäni kesällä ajelee ruohonleikkurilla sen sileäksi…
Paakussa on varmaan rikkaruohoja mukana. Kannattaako putsata vai nakkaanko sellaisenaan uuteen penkkiin? Tarkoitan,että suuttuukohan pioni rapsutusoperaatiosta lisää sen lisäksi mitä kenties juroo siitä että ylipäätään siirrän keväällä?
suuttuu tahi ei… kannattaa putsata…joudut sen kuitenkin tekemään jossain vaiheessa
Vitsit kun munkin piti pionipenkki tehdä syksyllä valmiiksi ja siirtää pionit, mutta niinpä vaan jäi kesken… Meinaan nyt keväällä jahka tuo routa tuosta sulaa, tehdä sen loppuun. En tiedä onko ihan hullua siirtää ne pionit nyt, mutta kyllä mä vaan meinasin… jos uskallan. Ei niissä hirveesti rikkaruohoja ole, eli ei tarvitse juuria paljon tonkia, ei kai ne kamalasti suutu jos isona möykkynä siirtää?
Anoppi nosti yhtenä kesänä keskellä kesää ison puskan ylös viemäritöiden tieltä ja junttasi takaisin, ja seuraavana kesänä kukki niinkun mitään ei olis tapahtunut.
Kuolanpionissa komeat alut.