Pioni, Paeonia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu Osa 2

Kylläpäs on iso pioni! Onko nuo `rocinpionit` puupioneja vai mitä? On siinä nyt iloa tuleville vuosille:)

Kyllä tuo rockii on puupioni. Eli varret puutuvat ja talvehtivat (jos talvehtivat...)

Kyllä sitä tulee muuten sokeaksi ympäristölleen. Tuon kuvan taustana oleva kuistin seinähän suorastaan karjuu uutta maalia! Vasta valokuvasta sen huomaisin. Heti torstaina ilman salliessa pitää ottaa pensselit käteen. On meinaa kiire - siihen tuossa tuokiossa kasvaa sankka humalakasvusto.

Olispa ihanaa, jos näilläkin main vois nauttia puupioneista. Kuolanpionista puheenollen, olen jakanut omani kerran ja kyllä sen toipuminen on kestänyt jo 2 vuotta. Mutta sekä emokasvi ja siitä lohkaistu osa alkavat nyt kasvaa paremmin. Kuvassa pioni kymmenkunta vuotta sitten juhannusyönä klo 00.00

Pitäisi lisätä multaa pionien juurille jotka ovat talven aikana tulleet näkyviin, voiko laittaa myös hevonpeetä.

(Oikaiskaa nyt minua. Aina kun kuulen puhuttavan puu- ja pensaspioneista, muistan lukeneeni jostain, että pionit ovat aina puu-sellaisia. Suomalaisissa oloissa ne vaan yleensä kasvavat pensasmaisiksi. Häiritsee jo ihan.)

Kuolanpioni on ihana! Tykkään myös tillipionista. Ne molemmat vaan on aina niin turkasen kalliita, että en ole raskinut ostaa, kun en ole saanut noita kaksi kesää olleita muitakaan pioneja kukkimaan.

eikös ne aina ole pensaspioneja,jotkut puuvartisia...?

P. rockii on kiinanpensaspioni/villi pensaspioni oikelta nimeltään

Ostin viime syksynä tillipionin alun jonka sitten istutin maahan. Se ei kasvanut enää kylmillä ilmoilla ja on nyt herännyt talviuniltaan. Missä vaiheessa tiedän onko se tillipioni vai se toinen (kuolanpioni?) jota joku syksyllä epäili kun hinta oli niin pieni, poistomyynnissä muistaakseni 3 euroa.

Todennäköisyys, että olisit törmännyt aitoon tillipioniin on häviävän pieni. Suurin osa niistä on risteytymiä. Hinnasta voi jo epäillä risteytystä.

Puutarhaliikkeen täti antoi sen kolmella egellä kun siinä ei ollut lehtiä, vain pieni nysä. Sen hinta oli kuulemma ollut 15 euroa. Vitosta pyysi mutta tingin. (Ministerin ohjeiden mukaannaurua)

Tässä viikonloppuna Turussa kuvatut pionit. Eli tillipioni ja kaukasianpioni. Olivat aikoinaan marketin rupupoistoja, hintaa pari euroa kappale. Olivat niin pieniä, rupuisia ja kituliaita että oli yllätys kun selvisivät ekan talven yli. Nyt jo muistaakseni kolmas talvi takana ja nyt ovat jo alkaneet saada kokoakin ja kukkaa sydän

Nätit pionit! Mun on alkanut tehdä enemmän ja enemmän mieli tuota tillipionia (ja se on teidän syytänne ) Toivottavasti löydän jostain puutarhaliikkeestä. Voi voi, tekisi niin paljon mieli kaikkea kivaa...

Niin on minunkin tehnyt mieli tillipionia jo pari vuotta mutta ei oikein ole eteen sattunut kuin yksi ja se maksoi 30 e muistaakseni eikä ollut kuin kaksi vartta ja kauhistelin hintaa mutta täällä joku kertoi että ei ollut ollenkaan kallis,maksavat yleensä vielä enempi.Tiedän etten raaski ostaa kuitenkan jos kohdalle osuu,pitäisi laittaa vaan silmät kiinni ja ostaa,hui.

Tänään kävi kaksi rouvaa jotka lupasivat tuoda tukon tillipionin vauvoja

Heippa! Olen aivan uusi pioniharrastaja. Kävin Pionien Koti-sivuilla ja sieltä jo valkkailin muutamia pioneja. Voiko pionien seuraan laittaa esim. tuoksukurjenpolvea tai muuta maanpeittokasvia? Joku maanpeittokasvi veisi vaan rikkaruohoilta tilaa.

Ajattelin tällä viikolla tehdä pionipenkin. Laitan pohjalle palanutta lehmän lantaa ja multaa. Kelpaako?

Kaikki vinkit otetaan vastaan, kiitos.

Meidän tillipionissa on ensimmäisen kerran nuppu. Saas nähdä tuleeko siitä ihan kukka oho.

Oli kallis taimi jo muutama vuosi sitten, siitä kannattaa pitää erityistä huolta. Tänä keväänä hankin turkinpionin, jossa huomasin olen kaksi nuppu. Nämä kaksi ovat minun lemppareitani, yksinkertaisia ja kirkkaan punaisia. Pidän tosi paljon myös vuokko- ja silkkipionista.

Pioneihin on helppo hurahtaa, mutta siinä vaiheessa kun on kaikki normaalit lajit penkissä, saa ryhtyä kuvetta kaivamaan oikein urakalla. Se hieman rajoittaa tätä hulluutta no-jaa.

Minusta pionien juurien lähelle ei suositella muita kasveja. Vähän kauemmas kyllä. Uuden harrastajan kannattaa lukea Pionit-kirja. Siinä on ohjeita pionipenkin tekoon.

SariW, muista myös kalkita tai laita tuhkaa, se on vieläkin tehokkaampaa eli sitä ei tarvita niin paljoa.

Kuulostaa hyvältä pionipenkiltä. Itse olen kokenut että pioni pärjää mille vain, eli sitä ei haittaa maanpeitekasvit koska se on itse niin paljon voimakkaampi. Aluksi kun pionit ovat pieniä eivätkä vielä kuki on tosiaan kivaa jos jotain väriä penkissä olisi. Voisihan sitä kylvääkkin kesäkukkia, mutta uskon että mainitsemasi maanpeitekasvit olisivat aivan hyviä.

Tänä keväänä huomasin että minulla on monta pionia, mutta niin on vaan yksi ylitse muiden. Pistän kuvan omasta kullastani, joka on tämä etulalla oleva valkoinen. Voi kun saisi tuoksun mukaan:

Minulla on kuolanpionini sellaisessa penkissä jossa on joka kesä ollut kesäkukkia ja nyt äsken käänsin penkkiä ja innostuksissani menin liian lähelle pionia ja maasta nousi muutama musta siemen joissa oli iso juuri päässä. Yhtäkkiä tajusin että nehän on uusia pionin taimia kasvamassa. Enpä ole ennen tuota nähnyt. Ylöspäin ei ollut mitään alkua vaan paksu juuri vain lähti siitä siemenestä. Pari pientä taintakin oli jo maanpäälle tulossa ja vahingossa nykäisin nekin pois.
Kyllä harmitti. surullinen Nyt en varmasti enää koske koko penkin päähän. Jään odottamaan jos jotain vielä sieltä nousis lisäksi. Tietysti se vanha puska pukkaa piippoja ja ne ovat nyt 2-5 cm korkuisia. Olen joka kesä siemeniä heitellyt sinne pionin juurelle mutta nytpä tänä kesänä pistänkin ne purkkiin sinne maahan.

Kylläpä Temskukalla on komet puskat    Kartanopionini  nuput kasvavat aivan upeasti, kohta  niiden kukkia

saa ihailla.