Kuolanpioni oli nostanut juurenniskansa ylös ja on nyt nähtävästi peleltunut, koska on ihan pehmeä, mädäntyneen oloinen. Tuleeko juurakosta uutta vai ostanko uuden?
Olisiko ideoita, mitä kannattaisi istuttaa /kylvää pionin juurelle? Istuttamisessa pelkään vahingoittavani juuria ja kun multaakaan ei paljoa uskaltaisi lisätä. Pionit on pienessä rajatussa penkissä, eli juurella on suht varjoisaa, vaikka muuten penkki on aurinkoisessa paikassa. Mieli tekisi laajentaa penkkiä, mutta kun kukat on niin painavat, ettei koko komeus pysy nytkään pystyssä.
Useammassa paikassa on ehdotettu valkoista karpaattienkelloa. Sitä laitan itsekin kun kesällä istutan pioneja.
Lemmikit sopisivat tuohon hyvin.Lemmikki ehtii kukkia ennen pioneja ja penkki on koko kesän ajan nätti.
Miltähän näyttää pionin siementaimi. Minulla on ollut siemenet kaksi talvea ulkona purkissa, ja nyt sieltä näyttää nousevan jotakin, sirkkalehdet ovat punaisia.
Onkohan muuten tuo pionien hohtavan punainen kevätsilmu haittahyönteisten ja -eläinten mielestä hirmu pelottava, kun ei ainakaan minulla ole koskaan näkynyt silmuissa vioituksia? Oranssi ja punainenhan ovat luonnossa usein varoitusvärejä tai pelotteita.
Kävin tänään ronkkimassa pioneitani. Valkoiseen puupioniin näyttäisi tulevan ainakin yksi (!) kukka, "sinisestä" en vielä osaa sanoa.
Kiinanpioneihin on tulossa runsaasti kukkia, jopa niihin, jotka sain Valois!:lta viime syksynä: ''''Triomphe De L''''exposition de Lille'''' ja ''''Lady Alexandra Duff'''' - ihanaa!
Riresa! Pionien itäneet siiementaime ovat yleensä enemmän tai vähemmän punaisia. Mutta poikkeuksiakinon.
Tässä kuvassa on pallaksenpionin juuri nousseita sirkkalehtiä.
Seuraavassa kaukasianpionin taimi, melko punainen.
Tillipionin siemenet ovat juuri itäneet. Kahedestatoista siemenstä neljä on jo näkyvissä..
.
Kauanko pionin siementen itämisessä yleensä menee? Kuluuko aina useampia vuosia, vai voisiko jo ensimmäisenä vuonna näkyä jotain elonmerkkejä?
Eikös se ensimmäisenä vuotena kasvata juuren ja toisena sitten lehtiä.. Tyyliin hitaasti hyvä tulee..
Minä olen istuttanut pionin juureen kevättähtiä ja krookkuksia sekä reunaan kuunliljoja. Pikkusipulit ennättävät kukkia jo hyvissä ajoin ennen pionin lehdistön varjostavaa vaikutusta ja saavat siementää aivan rauhassa siellä pioneiden juurella. Kuunliljät taas kukkivat pioneiden kukinnan jälkeen.
Pionin siemenen itämiseen voi mennä kai kolmekin vuotta, niin olen ymmärtänyt? Tai ainakin siihen, että se nousee pintaan - voipihan se niitä juuripuikuloita ensin kasvatella maan alle...
Vanda, kiitos hyvistä kuvista! Kyllä ne taitaa tosiaan olla pionin alkuja. Eli kaksi talvea olivat tuolla ulkona, viime kesänä ei näkynyt yhtään alkua.
Minulla kuolanpionit taimelle tänä keväänä ja siemenet pistin maahan syksyllä 2005. Ne todellakin kasvattavat juuria ensimmäisenä kesänä ja vasta seuraavana pukkaavat lehden maanpinnalle. Minulla siemenet maahan upotetuissa saviruukuissa siksi, etten vahingossa haraisi/kitkisin niitä eikä kissakaan pääse paikkaa kuopsuttelemaan... Ja muistihan tietysti myös hyvä mutta lyhyt, joten siksikin ko. tapa hyvä
No, ehkä koitan nyt "unohtaa" nuo siemenet tuonne maahan, itävät sitten joskus kun on niiden mielestä sopiva aika... Laitoin onneksi ne sellaisessa muovilaatikossa sinne penkkiin, niin en hukkaa niitä!
Tillipioni lienee poikkeus, mitä tulee itämisnopeuteen.Olen nyt kahtena syksynä laittanut siemenet jääkaappiin kylmäkäsittelyyn. Siemenet ovat itäneet muutamassa kuukaudessa. Kylvöpurkkeja olen sitten koettanut pitää kylmässä, ulos en ole uskaltanut niitä sijoittaa.
Tänään sen sain... rockinpionin. Sellaisen valkoisen ihastuksen. Ja Särkän Jari piti kovan komennon siitä miten se pitää istuttaa ja kuinka hoitaa ja talvisuojata. Lopuksi kassalla sitä nauratti, että kaikkea hullua sitä ihmiset ostaakin... ja maksaa paljon. Minä mielihyvin maksoin, enkä edes tingannut.
Istutan sen maahan vasta kun hallat on taatusti ohi. Siis kesäkuun puolella. Nyt sitten pitää kaivaa kuoppa melkein Kiinaan asti, salaojittaa, täyttää lähinnä soralla, nostaa harjulle ja jättää pinta kaltevaksi.
Kaikkea sitä ihmiset tosiaankin ostaa...! Eihän ne tahdo menestyä edes etelässä....
Piti ihan käydä ottamassa kuva. Olen aivan ihastuksissa. Taimen koko on mielestäni lähennä valtava. Kas tässä valkoinen p. rockii:
Komea on ! Vaali hellyydellä.
Minulla on siemenistä kasvatetut Rockinpionit kukkineet viime kesänä ja talveksi en kauheasti suojannut niitä. Joulukuusen havuja heitin vähän joulun jälkeen päälle. Nyt puskee uutta versoa varrestakin, joten voi hyvinkin kukkia tänäkin kesänä. Kyllähän ne niin menestymisensä äärirajoilla täällä ovat, että mikä tahansa talvi voi olla niiden viimeinen. Mutta ihana niitä on kasvatella ja tämähän on harrastus siinä missä joku muukin. Maksavathan ne muutkin harrastukset.;)