Pioni, Paeonia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu Osa 2

Ok, en hätyyttele. Näinköhän tuo vaikka kukkisi tänä kesänä =)

Eräs rouva minulle kehui, että oli syksyllä pionin siemenet kylvänyt maahan ja seuraavana kesänä oli kukkinut jo. Itse olen aina ollut käsityksessä että kaikki pionit ovat hitaita kasvamaan, saati kukkimaan. Kovasti epäilin hänen erehtyneen kukan nimestä, mutta vakuutteli näin olevan. Onko tällaisia pioneita olemassa vai olisiko kyse jostain muusta saman tyylisestä kasvista. Itse en nähnyt kukkaa ja kovasti jäi asia vaivaamaan. Omaan penkkiin istutin viime kesänä pieniä pionin taimia enkä tälle kesälle vielä ole uskaltanut kukintaa odottaa.

Ettei ois rouvalla ollu pioniunikkoa =)

Oli tainnut rouva nähdä kauniita unia ;D Eihän ostetut juurakotkaan välttämättä kuki heti seuraavana kesänä. Minun kylvöksistäni osa ei ole noussut vielä ollenkaan joten tuskin ne kukkii tänä kesänä. Ei kai pionit niin kalliita olisi, jos ne noin nopeita olisi kasvattaa kukkiviksi.

Tässois miun tämänkeväinen pionihankinta (3,95€). En ole vielä edes maahan saanut kun raukka jo kukkii.

Aivan ihana. Ja nimi oli? Pioneja kun ei voi pihassa olla liikaasydän.

Ei voi niin, paitsi jos loppu tila kesken :slight_smile:

Minä olen koittanut suomenkielistä nimeä sille kaivaa koko aamun ja päädyn siihen, että kait se Pallaksenpioni on.

Paeonia officinalis ‘Mollis’ lukee lapussa. Osaisiko joku varmistaa tuon suomenkielisen nimityksen mulle?

En osaa nimestä sanoa, mutta tosi hieno on!

Vai olisiko "Vuokkopioni"!!

Eikö vuokkopionissa pitäisi olla se anemoniflora nimessä?

(Googlaamalla vaikutti siltä, ettei nää kotimaiset nimitykset ole ihan selviä kellekään.)

Näyttää vuokkopionilta, sekä kukka että lehdet. Pallaksenpionilla taitaa olla erilaiset lehdetkin.

Se on sitten vuokkopioni. Kiitokset nimestä!

nanikka se on taas osannut tehdä hyvät kaupat! Niinkuin se messuilta ostamasi pioni myös oli hyvä ostos.

Ai niin juu! Mä ostin sieltäkin pionin. Eihän toi sit ollutkaan tän kevään ainut pioniostos oho Niin, ja jos oikein tarkkaan funtsii niin joku pioninjuurakkopussi taisi jäädä lidlistäkin nyrkkiin. allapäin Dementia?

nanikka, se on vaan tuommoista valikoivaa muistia :slight_smile: ihan hyödyllinen näissä puutarhahommissa erityisesti-ei niin haittaa jos käy taimistolla kerran ja toisenkin kun " enhän mä viimeksikään hankkinut mitään" viheltelyä

Kumma juttu tuo kasvua jurraava kuolanpioni, siinä isommassa ja komeammassa puskassa on yksi pullea nuppu, mutta tuossa jurnuttajassa ainakin viisi!

Pionit alkavat pikkuhiljaa löytää tiensä minunkin pihaani... "paraatipenkkiin" tein jo syksyllä pionipaikan ja eilen istutin ensimmäiset kaksi, taisivat olla "festiva maximaa". Mutta paikka huutaa ainakin vielä kahta lisää... Toisaalla olin jo autuaasti unohtanut joskus hankkineeni pari juurakkopussia ja nytpä löysinkin yllättäen yhden onnellisen, joka on jo isossa kasvussa. Jännää...

Jipii, mun elämäni ensimmäisessä pionissa, Karl Rosenfieldissä on NUPPU! Nyt täytyy vaan hokea mantraa " kuki-kuki-kuki-älä kuole-älä kuole-älä kuole"

Kuolanpioni kukkii parhaillaan :).

Mie löysin eilen autiotalon pihapiiristä pionia:) olivat parikymmensenttisiä punavartisia. Ihan kuin oisivat siirtyneet maansiirron aikana tms… Paikka oli vanhan navetan kivijalan edessä, tien poskessa. Harmi kun ei ollut lapiota mukana, oisin kiskonu ne ylös sieltä. Mutta joku ilta käyn ne sieltä kaivamassa.

Muutenkin se oli vallan hurmaava paikka:) Iso hirsitalo, jonka kuistista oli katto romahtanut. Sisälle uskalsin sen verran kurkistaa, että hyvässä kunnossa näytti hirret olevan, ainakin siinä kohtaa. Ihana komero kuistin nurkassa, liekö ruokakomero, kun hyllyjä oli… Pihapiiri täysin villiintynyt. Eikä kameraa tietenkään mukana.

Meni vähän ot, mutta pionit siis oli aiheena :slight_smile:

Meillä on omistuksessa ns autiotalo jonka pihassa kasvaa vanhoja perennoja ja pionit jo otin talteen, koska pelkään jonkun kaivavan ne ylös ja uskallan sanoa saavani kohtauksen jos joku jää kiinni sieltä kaivelusta =)

Viime kesänä joku oli murtautunut sisällekin eli jos ovi lukossa, niin voisi kuvitella ettei sinne ole vapaata pääsyä.

Sieltä siirtämäni pioni ei tykännyt siirrosta ja on nyt kymmenen vuotta juronut kukkimatta… Viime kesänä siirsin taas paikkaa ja jos nyt viihtyisi paremmin.