Onkohan äidillä ehta tillipioni (kuvaa ei nyt ole, eilen avasi kuulemma ekan kerran kukan… etelä-pohjanmaalla)
-korkeus n. 60cm
-sen verran lamoava että äiti luuli sen nuupahtavan
-kukkii nyt
-lehdet eivät niin “tillimäiset” kuin monessa kuvassa, mutta kukka on yksinkertainen joten liuskatkin kai saa olla leveämmät?
Mummuni oli sen alun viimeisinä vuosinaan saanut joltin naapurilta, ja tillipionina siitä on puhuttu…
Minun tillipionissani on myös yksinkertaiset kukat, mutta lehdet ovat todella hienoliuskaiset. Minä olen ollut siinä käsityksessä, ettei kukkien yksinkertaisuus tai kerrannaisuus lehtiin vaikuta. Eihän muissakaan pioneissa ole leveämmät lehdet kerrottukukkaisilla.
Minusta tuo 60 senttiä viittaa enemmän kartanopioniin kuin tilliin. Eikös tillin maksimikorkeus ole 50 senttiä?
tillipioni on mulla n. 30 cm ja kartanonpioni n. metrin.
Täytyy varmaan odottaa että saan kuvan ![]()
Ja eihän sillä sinänsä ole merkitystä kumpi se on. Kiinnostaa vaan ![]()
Kuolanpioni
Entä tämä?
Tämän palan nappasin viime kesänä yhdestä isosta ,vanhasta pionista. Ei näy pahastuneen luovuttaja eikä siirre! Nyt jo näin hyvässä kasvussa.

Kassilla pallaksenpioni?
Olen töissä sellaisessa paikassa missä käsitellään paketteja ja tänään käsieni kautta kulki laatikko missä oli ilmeisesti kasveja. Painoin lähettäjän nimen mieleen kävin lähettäjän sivuilla äsken ehkä ei olisi pitänyt sillä tuli oire mä haluun tuon ja tuon olivat niin ihania. Tämä osoite on voinut olla täällä aikaisemmin mutta laitan nyt uudestaan http://www.pionienkoti.fi/cat/index.php
Varoitus voi aiheutta mielihaluja
Ja käyminen joka viikonloppu siellä saa aikaan suorastaan pankrotin :-D.
Sitten kun saan multa kasat ja nyt vielä tänään tulleen santakasan pois siltä alueelta mihin pitäisi pionipenkin tulla niin teen ison tilauksen sinne tai menen käymään. Jos siellä tulee Bee sinua vastaan pieni nainen joka menee hullun kiilto silmissä pionien alkuja syli täynnä niin se on varmaan minä.
Mutta minun pioni penkin laitto menee varmaan ensi kesään.
Vakka-Taimesta ostinkin rockii pionin tiamen, eikä ollut hintakaanpaha.. Silti siellä Pionien kodissakin täytyisi päästä käymään, mutta pankrotti vaanii ja tilapula on akuutti. ![]()
Kunhan muistaa, että jos pionien kodista ostettu vaaleanpunainen kerrattu peijooni kukkiikin sitten tummanpunaisena ja yksinkertaisena, niin syy on joko asiakkaassa tai sen kasvualustassa. Taimi on varmasti oikea. ;)
Sekin saattaa jotakuta kiinnostaa, ettei pionien koti myönnä sen paremmin esitteessään kuin webbisivuillaankaan taimilleen kasvuunlähtötakuuta.
Tai kallis tilli onkin halpa kartano. Tänään Puutarhaunelmissa vieraillaan Pionien kodissa ja tuossa naapurissa Ruskolla.
Toistakymmentä Pionien kodista hankittua pionia minulla eikä yhdenkään suhteen ole mitään valittamista. Ei lajikkeen eikä kasvuunlähdön osalta. Uskallan suositella kyllä, paikan päälle kannattaa mennä jos vaan mahdollista!
Onnekas!
(Eikun tosissaan, kannattaa vilkaista mitä pionien koti vastasi kun kotipuutarha-lehti kysyi: "sain väärän taimen". Ei se vastaus ainakaan mun mielestäni luottamusta herätä. Niin kalliita taimia kun he myy, niin kyllä heidän antamansa kuvan pitää vastata todellisuutta. Sitä mieltä oli myös kuluttaja-asiamies. Kuluttajariitalautakunnan käsittely on vielä kesken.)
Dyykkasin tänään
pionin juurakon eli kaivoin tänään tietyömaan jätemultakasasta (soramontun reunaan kasaavat näkösuojaa tiellepäin) -Meilläpäin on ilmestynyt tie vanhojen pihojen läpi ja uutta asuinaluetta rakennetaan kaadettuun ikikuusikkoon, lähdin katsastelemaan minne vanhat puutarhat on kipattu- Muutama tumma lehti pisti esiin ja kiinnitti huomioni, kaivelin kapulan avulla esiin ja nakkasin luonnonsilkkihuiviini kapaloon. Ei aavistustakaan kukkiiko koskaan tai mikä väri, mutta lehdet ovat riittävän kauniita
mökille kukkaniitylleni kasvamaan. (Vieressä pilkotti jotain tutun näköistä
ja sieltä nousi esiin varjoliljan verso sipuleineen ja sen laitoin taskuun... kukkaniitylleni hänkin!) Katselen kasveja muutaman vuoden, onko jotain vanhaa jota olisi syytä säilyttää.
nopea kysymys täysin pihalla olevalta aloittelijalta...
Onko tämä pionini oikeaan syvyyteen istutettu? Pitääkö olla syvemmällä tuo verson alkamiskohta?
Lehdet (joista ei tietysti kuvaa ole) näyttävät jotenkin kurttuisilta jostain kohtaa ja uusia lehtiä ei ole tullut istuttamisen jälkeen (n. kk sitten).
Nopea vastaus tarkistamatta onko se oikea: muistelen että pioni istutetaan pinnalle, eli ei syvemmälle kuin mitä se on aiemmin ollut. Olen vain kerran ajat sitten istuttanut pionin pihaani, mutta näin muistelen sen ohjeen olleen. Kuukkeloimalla varmaan löytyy ohjetta enemmänkin, ja ehkä joku pioneista enemmän tietävä huomaa tämän kysymyksen ja vastailee :)
Niin, ja pioni ei pidä siirtämisestä eli saattaa se oikeassakin istutussyvyydessä juroa pitkään sen kummempia kasvamatta. Edelleen muistelen että siirtämisen jälkeen saattaa mennä vuosi-parikin ennenkuin pioni taas kukkii.