Pioni, Paeonia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu Osa 2

Syvään istutettuna ei kuki ensinkään. On tarkka että tulee samaan syvyyteen.

Edellisten lisäksi vielä sellainen asia, että pionille olisi eduksi istuttaa se syksyllä, jotta ehtisi paremmin juurtua ja vasta sitten keväällä alkaa "tuhlaamaan" voimiaan kasvamiseen. Varaudu jokatapauksessa parin vuoden juromiseen. Pioni kasvattaa ensin juurensa kuntoon ennen kuin alkaa kasvamaan ulospäin-kärsivällisyyttä. Sitten siitä on vuosikymmenien ilo!

Mieleen jäi, että pioni on istutettava ‘sian selkään’, eli kohopenkkiin, jos on vaara että vesi jää seisomaan juurille:)

Kyllä näin sanottiin, ja se kuullosti niin hankalalta että ajattelin että mikäli se on noin vaikeata niin pionin kanssa en rupea tappelemaan. Erittäin kaunishan se on. Kun niitä katsoo niin löytyy aina vain kauniimpia.

Mökillä meillä on se hankaluus että kallio tulee vastaan joka paikassa ja ihan sama juttu täällä kaupunkirivarissa.

Minä asuin soraharjulla silloin kun olin onnellinen pionin omistaja. Tavallinen soraiseen maastoon kaivettu ja mullalla täytetty penkki. Ei kohojuttuja, joista en silloin edes mitään tiennytkään :slight_smile: Vaan ei siellä kyllä veden juurilla seisominen ollut vaarana, kaikki vesi painui iloisesti sinne pohjattomaan Salpausselkään.

Eli pionin paratiisi :slight_smile:

Äitee lähetti kuvan "tillipionista", osataanko sitä nyt kuvan perusteella määrittää tilliksi tai muuksi?

En ole luonnossa nähnyt joten en tiedä onko väri miten oikea.

Minusta tuo äiteen ‘tillipioni’ näyttää enemmän kartanopionilta.

Apuvaaa…

Onnistuin tonkimaan kukkasipulien alekorista pionin juurakkosetin eurolla. Kaksi tummanpunaista ja kaksi vaalenapunaista pionia ilman mitään tarkempia nimiä. Pussissa oli juurakoita turpeessa. Olivat jo ehtineet vähän itää, lienee olleet aika kauan jo hyllyssä.

Mulla tällainen pionin juuresta kasvatus on vierasta, kuten oikeastaan pionien hoito muutenkin. Yhden pionin olen ostanut viime kesänä astiataimena ja se tuolla pihalla nyt pukkaa ainakin lehteä.

Istutin juurakot nyt ruukkuihin, koska ovat menossa mökille jossakin vaiheessa kesää. Peitin ohuelti mullalla, koska syvään ei liene saa istuttaa. Pidänkö ruukut sisällä vai ulkona?

Minähän vuonna tällaisilta juurilta voi odottaa kukintaa :slight_smile: ?

Ehkä nyt kun on hallan vaara aika isossa osassa maata voisit pitää sisällä. Nostat sitte ulos kun kesäkelit tulee. Voisi kuvitella että lähtevät paremmin kasvamaan vähän lämpimämmässä.

Viitsisitkö lisätä itsellesi oma profiili-kohtaan paikkakuntasi, ja kasvuvyöhyke olisi myös oikein hyvä olla näkyvillä. Sen voit laittaa kohtaan “maa” koska sille ei ole olemassa vielä omaa paikkaansa :slight_smile:

Äiteen pioni on minustakin kartano- eikä tilli. Ihan 100% varma en ole, mutta kummiskin.

Pionit istutan niin että kruunu jää 2-3 cm maan alle, yleensä istutuksen jälkeen peitän kruunun hiekalla, syksyllä lisään hiekkaa vielä reilumman kerroksen talvensuojaksi. Tuolla systeemillä ovat kasvaneet ja kukkineet hyvin. Paisti poikkeuksen sääntöön tekee ne Itoh-sektion pionit jotka pitääkin istuttaa huomattavasti syvempään, tämän opin vasta tänä keväänä Vincalta (hänen päiväkirjaansa kannattaa käydä lukemassa fyllin puolella, upeita kuvia ja loistavia ohjeita!).

No, äitee pitäköön luulonsa, taimi oli siis mummun perintöä. Kiva kukka silti :slight_smile:

^Olen samaa mieltä, että kyseessä näyttäisi kyllä kuvan perusteella olevan kartanopioni. Mutta miä olen sen verran kerettiläinen, etten pettyisi ollenkaan, koska henk.koht. mielipiteeni on että kartanopioni näyttää kivemmalle. Oma viime kesänä halvalla tehty tillipionilöytökin näyttää olevan kartanomallia, enkä pistä edes pahakseni - halpa kukka ja kartanoa ei vielä ole. Jos olisin juuri tillipionia tosissani halunnut, niin sitten kyllä ärsyttäisi, mutta onneksi nyt kerrankin näin.

Niin tai sitten äiteen pioni on tillipioni “itäistä kantaa”. Eikös jollekulle oltu selitetty, että läntinen kanta on sitä hienolehtisempää?

Minun ‘Ewelina’ on kuivettanut nuppunsa. Täytyy siis odottaa sen ihanuuden kukkimista ensi vuoteen.

Kiitos ohjeistuksesta Nuu!

Nyt menin pukkamaan taimet ruukkuun niin, että tämä paksuhko juurenpala on vaakatasossa. Kaupan pussissa alkanut kasvu osoitti tälloin suoraan ylöspäin “kruunusta”, jos ymmärsin termin oikein. Olisiko pitänyt laittaa juuri ihan pystyyn kuitenkin?

Kannattaako pitää sisällä vai ulkoiluttaa jo nyt kun mullan pinnalla ei mitään kasvua ole. Pioni kun tuntuu nousevan ulkona niin aikaisin, että voiko korkeasta huonelämpötilasta olla enempi haittaa kuin hyötyä?

Kyllä minä laittaisin pioninjuurakot/taimet suoraan ulos. Eivät ne kovin arkoja ole kylmälle, ei edes pakkaselle.

Eikä ne nyt niin hirvittävän kranttujakaan ole. Ainakin meillä kasvaa ihan tavallisessa tasaisessa multapenkissa. Ainoa tärkeä asia on se, ettei vesi jää seisomaan pionin kohdalle. Olen myös istutellut pioneita huhtikuun lopusta marraskuun loppuun enkä ole huomannut mitään eroa juurien tekemisessä. Itse suosisin kuitenkin kevätistutusta, ehtii tehdä niitä juuria ennen talvea.

Peltola-Koivu: Pionit -kirjasta olen sellaista viisautta lukenut, että syysistutus olisi paras. Silloin pioni on lepotilassa, mutta kasvattaa juuria helposti. Jos vähäisien juurien kera istutetaan keväällä, pioni elelee varastojuurakon avulla ja joskus aivan nääntyy urakkaansa.

Meillä onnenpäivä - kamera tosin tekee kunnon tepposen, sillä Claire de Lune avasi ensimmäisen nuppunsa ja oikea väri on omissa silmissäni kermanvalkoinen.

Kyllä hän on kaunis. Pionit kirjassa on niin ihania kuvia, että pitää varmasti alkaa kukkapenkkejä katsoa vähän uusilla silmillä. Pakkohan muutamia on vielä saada pihaan mahtumaan.

Voi miten kaunis pioni Merlinillä on!