Viime vuonna ostin Lidlistä puupionin. Istutin sen isompaan purkkiin ihan ehtaan peltomultaan ja hautasin koko komeuden hiekkakasaan. Tässä tilanne ny. Hyvin on juuria tehnyt.
Kaverina katajia 3 kpl/10 € ja joku tarjous kiinalainen.
Kaikki istutettu samalla periaatteella. Kerätään matojen vuosien tuotos pinnasta ja laitetaan monttuun, josta poistettu villeri levitellään uudeksi pintamaaksi. Pionin monttu vaan huomattavasti syvempi ja siellä lisäks ämpärillinen hevonhyvettä pohjalla ja kasvimaalta lisää multaa. Syksymmällä laitettava vielä lisää multaa, tulee painumaan.
Tuo tienpuolen piha alkaa olemaan varsinainen japanilainen puutarha. Lierihattu hommattaja ja nypittävä viimeisetkin heinätupsut ja rikkaruohot pois, ni on pelkkää sammalta
Ensimmäinen kukassa.
P. obovata var Japonica
Little red gem
Viime keväänä upein kukin kukkinut puupionini kuivatti vartensa mutta juuresta puskee uusia ! Joten kuivaneet NAPS ja nyt seurataan uusia alkuja, ei taida kukkia.
Filopator, viiden vuoden päästä mietit onko helpompi siirtää pioni toiseen paikkaan vai katajat pitemmälle. Ihan pelkästä kokemuksesta tässä…
Odotan innolla monenko vuoden päästä minun pioni kukkii, tai sit se tarttis enemmän hoitoa tms.
Tilasin ehkä neljä vuotta sitten kiinasta pionien siemeniä. Kylmäkäsittelin niitä alkukesällä jääkaapissa ja laitoin loppusyksyllä ne pikkupurkeissa kukkapenkkeihin nimilapuilla varustettuina. Parin päivän päästä keräilin niin siemenet kuin nimilaputkin sieltä täältä. Tänä vuonna kaksi niistä kukkii. Kaikki piti olla runsaasti kerrottuja ja suurin osa Black Peonyja. Yksinkertaisia vaaleanpunaisia siellä on. Onneksi lehdet on erilaiset kuin kuolanpioneissa🤪. Olen kahden vaiheilla pitäisiko harmittaa mutta toisaalta onnistumisen ilo voi viedä voiton.
Pallaksen pioni avautui tänään.
Little red gemin tuoksu on miellyttävä.
Kuolanpionit töröttävät suuntaan ja toiseen.
Kartanon pionissa ensimmäinen auki.
Ruusupioni.
Puupionissa ensimmäinen avaantuu.
Pakko vielä…
Kuolanpioni 2. oli jo sunnuntaina ohi, perjantaina nupuista ei väriä näyttänyt. Nopeita ovat.
Täällä ei kuki Pionit vielä pitkään aikaan, no, onneksi minulle.
Nyt kukki niin moni ja pian kaikki on jo ohi, Pionit heräsivät tosi myöhään luulin myyrien jo syöneen kaikki. Taitaa tuo minun hieno Luomulannoite melkein tappaa kaiken… perennatkin.
Rikkaruohoihin en ole kokeillut.
Kuolanpioni vasta kukkii, muissa nuppuja. Ensimmäistä kertaa mun keltaisessa on nuppuja. Jännitän kovasti miltä näyttää.
Juhannuspioni
Roselette
Chalice
Lois’Choice
Muut kasvaa pituutta mut perinnepionini haalistuu jo …onneksi on poikasia jotka vasta aloittelee.