Pioni, Paeonia, Osa 2

Jatketaan tässä juttua siitä  mihin jäätiin “Pioni Osa 1” -ketjussa.

Toinen toistaan kauniinpia pioneja teillä näin tuossa edellisessä ketjussa :slight_smile: .
Kuvani on mummulan pihasta 60-70 -luvun vaihteesta. Nämä kuvan ihanuudet ovat ja kasvavat yhä samalla paikalla, eli kanta on melkein yhtä vanhaa kuin minä :wink: . Pitääpä ihan tädiltäni kysyä milloin ne istutettiin.
Nappasin viime syksynä noista pari alkua, ja istutin tänne oman torppani pihaan. Toivottavasti keväällä nousevat maasta uuteen ympäristöön.
Keväällä lapion kanssa taas tekemään uusia löytöjä. Akileja kasvaa myöskin yhä samanvärisenä tuossa ja levinnytkin… :slight_smile:

Tampereella itoh pionissa ei vielä elonmerkkejä. Onkohan kuollut talvella… nämä vissiin kyllä on ns normipioneja hitaammin herääviä.

Ihana pioni aiheinen kuva… minulla on 2 mummolan pionia ja yksi isännän isänäidin jälkeisiä ja sen tiedän olevan kotoisin elimäeltä …ostettu joskus 1950 luvulla.
Mun mummolan pioneista tiedän että ne on Onnelan tilalta otettu kun on lähdetty…mummoni kotoa. Toista epäilen juhannuspioniksi ja toinen on kuolanpioni.

Yhden pionin juurakon kaivoin maahan tänään. Muissa jo hyvät piipat pinnalla.

Kävin katsomassa omaa pioni penkkiä ja totesin et hyvin pieniä piippoja nousee lecasoran seasta… penkissä kukkii ensin lumikellot ja kirjopikarit … Toisessa penkissä oleva kuolanpioni on pidemmällä…onhan se aikaisempikin.
Eikös muuten vanhat pionit ole ollut aika usein juhannuspionia ja kuolanpioniakin ?? Niin tuo isännän täti väitti mulle.

Kaikki pionit taitaa olla elossa:)

Onko pioni ronkeli maan suhteen ja jos on minkälainen olisi sopiva?
Minulla on yksi pieni kerrottu valkoinen ollut samalla paikalla jo vuosia.
Haluaisin niitä lisää mutta on kovahko tontti niin ajattelin onnistuisiko kohopenkissä?

Piikkis, eli jopa vähän hiekkaisempikin maa olisi hyvä?
On jokunen idea mutta katsotaan nyt se toteutus.

Kävin hakemassa,tilatut, 6 pionia,paikasta PPP,tulleet  paikasta PK.hyviä taimia,ovat nimeltaään,
Jan van Leeuven,Kringled White,Little Medicinema,Svarte Petter,  Blaze ja Juhanniuspioni.Muut uusia tuttavuuksia JvL ja Juhannuspioni entisten tilalle. Vanhat kasvussa olevayt nostavat nätisti piippojaan,eloa on,vaikka olikin märkää,niin kesällä kuin syksylläkin.

Muistaako kukaan , missä se pionin piippojen tunnistussivut on?
Ihan on sellainen muistikuva, että täällä oli sellainen.

Mä syksyllä hieman liian väkivaltaisesti katkoin kuolleita varsia. Irtosi osa juurakosta niin tökkäsin vain maahan viereen. Näyttää lähteneen kasvuun :smile:

Minulle on täällä neuvottu joskus aikanaan että soraa tai hiekkaa salaojaksi pohjimmaiseksi ja sitten ruusu-perenna multaa kohopenkiksi ja sitten vielä hiekkaa ja soraa kaikkein päälimmäiseksi ettei kosteus nouse jos on märkä kesä...

Pionien kodista istutus ohje löytyy. Lyhyt ja ytimekäs. samalla voi osallistua omppupuhelimen arvontaan. Pionien istutus ja hoito

Hyvin on minullakin kaikki pionit talvehtinut.
Näyttävät nyt oikein meheviltä ja terhakoilta nuo vanhasta kodistakin siirretyt.
Ainahan sanotaan, että pioni ei pidä siirtämisestä ja kyllä nuo viime vuonna vähän jurottivatkin, mutta nyt kasvetaan entiseen malliin.
Oli muuten vanhemmissa pioneissa isot juuret kun siirsin niitä, tuollaista lähes ranteenpaksuista pölkkyä.

Olen kyllä ihan tyytyväinen, että kaivoin paljon taimia mukaan, taloni osti reilu 50 vuotias poikamies, joka ei yhtään vaikuttanut kyllä puutarhaihmiseltä. :wink:

Onkohan nämä vähän etuajassa.
Mlokosenwitshii

Claire de Lune

tillipioni
​​​​​​​​

Kuolan pionissa on  nuppuja, muut varustin tukikaarin. Yhden vierestä poistin varovarovasti nauhuksen taimen.

Kaikki viime kesänä siirretyt ja istutetut hengissä täälläkin ja lisäksi 7 tillipionivauvaa. Non söpöjä :hugs:

Tästä alkaa pionikesä. Kuolanpioni vauhdissa. 

Kyllä pienu määrä murkkuja on pioneille ihan ok, mutta jos pesän tekevät, juuret jäävät ilman multaa ja kuivuvat. Sama ongelma minulla. 23kukkaa näyttää tulevan tuohon kuolanpioniin.