Mää tykkään keltaisista. ![]()
Mulla ei oo vieläkään keltaista.
Juhannuspioni tietää että on juhannus.
Aivan ihana pikkuinen pioni, se hävisikin jo välillä, mutta nyt taas kukkii.
Oks teillä pionit vierekkäin samassa penkissä tai jotenkin ryhmässä samalla alueella ? Vai onko yks siellä ja toinen täällä kasvamassa muiden kasvien kanssa ?
Joku sai mut miettimään et vois olla ehkä useempikin pioni täällä kasvamassa. Nyt on vaan 2 kpl ja ne on ihan eri paikoissa penkeissä missä muita kasveja. Kolmas pioni, ihan vauva vasta, oottaa ruukussa soveltuvaa istutuspaikkaansa.
Niin on ..ihanuuksia ..minun isoimmas penkissä on 6 alkanut aukomaan ja toiset 6 miettii vielä, kuolan pionikin kukkii vielä mut pensas teki vain yhden viininpunaisen ja vauvalassa on tulossa..
Mulla on yksi iso 12 kpl ryhmä parhaimmassa paikassa keittiön ikkunan alla ..sitten on puolivarjossa muutama muiden kanssa ja vauvalassa pari ja puupioni tuli väärään paikkaan mut viihtyy kumminkin. Bratzella jäi ostamatta kun alkaa oleen liiaksi kun ei tiedä milloin lähtee itse tontilta.
Onko sulla siinä isossa ryhmässä paraatipaikalla jotain muuta myös, vai riittääkö kukinnan jälkeen pionien lehdistö pitämään sen ryhmän “katsottavana”. Eli ei ränsisty vaan pysyy kuosissa ?
Minulla on penkeissä pääasiassa pioneja. Olen pyrkinyt istuttamaan ne sen verran harvaan, että väleihin sopii muita perennoita. Ja reunoille kuunliljoja, päivänliljoja ym.
Minusta pioni pysyy hyvin kuosissaan kukkimisen jälkeen, mutta jos ei ole muita kukkia, on penkki pitkään ainoastaan vihreä, ennen kun syksy alkaa värjätä lehtiä.
Pioni penkkini saa olla kukinnan jälkeen vihreänä siis tää isoin ja muutama muu on sekoitettu muiden kanssa, pihani on suunniteltu niin että toukokuusta-lokakuuhun kukkii aina jossain jotakin.
Samoin täällä pionit ovat ympäri pihaa, ei mitään metritolkun penkkejä, minusta ne ovat tylsiä ja kertakatselulla nähty. Kivempaa on haeskella eri paikoissa kukkivia pioneja, mutta kukin tyylillään. Aina on tilaa yhdelle pionille ts. joku toinen saa lähteä pois.
Naapurin rouva sanoi et on omalta pihalta kiva katsoa suunnatonta kukkakimppua, mulla on pyöreä penkki jossa ensin sipulikasveja pörriäisille ja sitten tulee päälle 12 pioni puskaa ja ne on niin tiiviit et vain reunoille laitan tukia tuulen vuoksi. Olen joskus tänne kuvan laittanutkin kun oli 10 ..nyt alkaa kukinnat ei ihan juhannuksesi kerenneet. Harvennus voi olla edessä mut pyrin estämään siemenkotien synnyn.