Pisarakärhö, Clematis Viorna-ryhmä

Pisarakärhöistä ei täällä ole ollut juttua. Tilasin muutaman tuollaisen. Onko nämä yhden kesän kasveja, vai talvetivatko mokomat. Löytyykö kokemuksia? Koti puutarha-lehdessä oli pieni juttu näistä.

Huomasin saman Kotipuutarhasta. Oli kivan näköinen.

ne on mun lempparikärhöjä. Diana kukki jo viime kesänä iloisesti. mielestäni talvehtivat, myyhän kai sofianlehtokin niitä, ainakin muistaakseni.

Diana kuuluu lyhtykärhöihin, texsensis ryhmään (menikö oikein?) Ihania on nekin. Joku rontti vaan söi nuput minun dianastani viime kesänä.

Diana on tosiaan texensis alaryhmää, kaksi kertaa olen yrittänyt, ja ehtinyt kukkimaankin ennenkuin
talvet vei ne. Viornaa haluaisin vaan kun on niin vaikeasti saatavilla? 

Sonnette
Kärhöt tulivat saksanmaalta. Sonnette tuli kukkivana. Kukka on vain parisenttinen, mutta ihanan "jykevä". Voi kun saisin tämän viihtymään meillä

Sonnette talvehti maassa. Myös versicolor talvehti (autotallissa ruukussa), mihinkähän ryhmään se mahtaa kuulua?

Hauska kuulla, Sonnette on charmantti. Versicolor taasen on laji. Hoito- (leikkaus-)tapa näyttää olevan ryhmä 3, keväällä 30 cm korkeudelta nivelen yläpuolelta poikki.

Kiitos Merlin. Sonnette oli hengetön alas saakka. Uskaltaiskohan tuon versicolorin laittaa maahan?

jihuu, C.viorna -luonnonlaji hengissä talven yli penkissä!

Mä sitten vakka-taimesta tämmöisen menin ostamaan.

Perusteet ostolle oli taas niinkin näppärät, kuin että näyttää kuvassa tosi hyvältä.

Muuten mulla ei sitten tuosta mitään tietoa olekaan, en tiedä edes, että kuinka korkeaksi se mahtaa kasvaa?

Sen tiedän, että on perennamainen, eli vanhat versot voi katkaista aina pois.

Meillä on tuo yksi perennamaisesti käyttäytyvä Arabella ollutkin jo muutaman vuoden ja se ainakin talvehtii erittäin hyvin ja vankistuu vuosi vuodelta.

Siispä ajattelin tämän uutukaisen istuttaa samalla tavalla ja aika lähellekin vielä tuota arabellaa.

Tämä uusi pääsee hyvin suojaiseen paikkaan kahden kiven kainaloon kasvamaan.

Tuohon paistaa puun lehvästön läpi aurinko puolesta päivästä eteenpäin iltaan asti, mutta ei ole suoraa paahdetta.

Onko kokemuksia pidemmältä ajalta tämän kanssa?

Jahaa ja vuoteen ei ole tähän kukaan kirjoittanutkaan.

Voin sen verran kommentoida, että mun viorna talvehti oikein hyvin ja on nyt purkissa odottamassa muuttoa tyttären luokse.

Se talvehti kyllä ihan maahan istutettuna.

Aion vaan kaivaa kaikki viime vuonna istutetut kärhöt mukaani, aiemmin laitetut saavat jäädä, ne on kuitenkin jo paremmin kasvattaneet juuria.

En tiedä yhtään minkälainen viorna tuo on, siinä luki pelkästään clematis viorna.

Kovin napakalta ja hyvältä onneksi näytti.

Luulin ensin sen kadonneen, sitten luulin siitä nousevan kevätlinnunhernettä, mutta viornahan sieltä ponnisti esiin.

Mun viorna kituuttaa edelleen purkissa.

Siinä on kaksi nuppua ja näyttää olevan pinkki/valkoinen kukka olevan tulossa.

Yritän ottaa kuvan, kunhan tuo kokonaan aukeaa.

Nyt mietin kovasti, mitä tuolle teen.

Istuttaisinko maahan tyttären luokse, vai pimeeseen kellariin, jossa n. 5 astetta talvella, vai jotain muuta?

Onko kellään ideoita?

En tiedä Suokukka, miten se parhaiten talvehtii. Se täytyy sanoa, että mun viorna on hirveän voimakaskasvuinen ja peittoaa kasvuvoimallaan jalokärhöt leikiten. Se on keskellä kukkapenkkiä ja pieniä uurnan mallisia kukkia putkahtelee esiin joka puolelta.

muoks. Luulisin tämän olevan luonnonlaji, eikä Sonnette josta aiemmin olen kirjoittanut.

Kiva kuulla, että on vahva.

Ostin tuon viime kesänä siis vakka-taimesta ja oli hyvin pieni silloin.

Onhan tuo nyt jo paljon isompi, mutta on siis nyt purkissa.

Taidan kuopata tuon tyttären luokse maahan jo heti ensi viikolla.

Jouduin siirtämään myös country rose alppikärhöni remontin tieltä ja siirto onnistui hyvin, vaikka se oli jo iso ja hyvin juurtunut.

Se muutti anopin mökille asumaan.

Tyttärellä alkaa olla ahdasta ja ei huolinut sitä, mutta jospa tuon pikkuruisen viornan saisin vielä sinne ujutettua.

Tuo minun taitaa olla myös se luonnonlaji, ainakin samalta näyttää.

Viorna luonnolaji, josta on ylempänä juttua. Seuranaan joku, jonka nimeä en muista....

kuva

kuva

Kauniita.

Viime vuonna kirjoitin vieväni viornan tyttären penkkiin.

En sitten ollut vienyt, olin ihan totaalisesti luullut tappaneeni sen , pidettyäni sitä viime kesän purkissa ja myöhemmin hävittäneeni sen.

No kuinka ollakaan sieltä se pukkasi ihan omasta kukkapenkistäni hyvin tuuheana ja pörheänä.

Mulla on liikaa näitä siirtämisiä ja muuttamisia, olen ihan hukannut kaikki.

Samoin samassa tekstissä mainittu country rose alppikärhö oli oikein hyvässä kasvussa anopin mökillä, se muutti viime keväänä sinne.

Jahaa ja viorna näkyy olevan edelleen hengissä.

olin siirtänyt tänne kärhön ja ihmettelin keväällä, että mikähän tuolta nousee.
En edes muistanut siirtäneeni sitä, enkä suinkaan muistanut mitä olen siirtänyt.
Kesällä huomasin tulevan nuppuja, niin odotin innolla, että mitä siitä tulee.

Hän kiipeilee kuusen rungolla.

Ostin tänään Mustilasta tuollaisen;)