Mulla on kanssa tuota jauhetta enkä kyllä ole huomannut eroa. En pahemmin seuraa kuun liikkeitäkään, mutta äkkiseltään sanoisin että enemmän se kuun asento vaikuttaa kuin tuo jauhe. Olen nimittäin tänä kesänä pistänyt merkille, että jonain viikkona juurtumaan laitetut pistokkaat jurovat pitkään kun taas parikin viikkoa tuoreemmat saattavat hurauttaa juuret tuosta vaan. Ja mä laitan aina 10-15 pistokasta kerralla eli sen mitä yhteen dynoon mahtuu. Se hyvä puoli tuosta jauheesta on, että tuleehan siitä itselle parempi mieli kun tuntuu että on tehnyt enemmän juurtumisen edistämiseksi
Ja Satu, kanna ihmeessä pistokkaat kasvariin.
Kertokaas nyt sitten tyhmälle, koska esim. tässä kuussa kannattaisi juurruttaa tuon kuukalenterin mukaan.Olisi kiva testata monella eri systeemillä jotain kasvia
http://kalender-365.de/kuukalenteri.php
Panepa vaikka tuossa 13.päivän tienoolla
Mustan kuun jälkeen, eli 25. pv.n jälkeen, valkosen pallukan jälkeen kitketään vain rikkaruohoja. (eli täydenkuun)
Sanotaan, että laitan 13. ja vaikka 26.Otan siitä kerrotusta punaisesta kiinarista ja laitan veteen ilman mitään kommervenkkejä.Ilmoitan sitten tuloksista:)Katsotaan kumpaan tulee ensin.
Tilannetiedotus: Näkyy pieniä nystyjä 13. päivänä veteen laitetussa.
Tämän vuoden ensimmäinen pistokas (fuchsia) laitettu juurtumaan
Genesee, onko tuo kissanhiekka hajustettua, vai haiseeko se ‘luonnostaan’ tuollaiselle? Ja haittaako se kasvia (jos on hajustettua)? Itselläni kävi nokkaan aika pahasti… Nyt ei ollut pistokasta heittää ko. hiekkaan, sekoitin sitä kokeeksi mullan sekaan kiinarille joka oli juuri tehnyt vedessä juuret. Toiselle en uskaltanut laittaa hajun takia, jos on vaikka tuoksuallergikko-kukka.
Kaikki pistokkaat mitä olen kissanhiekkaan tökkiny varmaankin sitt rakastaa sitä hajua koska kasvattavat paljon paremmat juuret kun esm. vedessä. Ei se hajuste kasveja haittaa ja hiekan käsittelijä voi tietty huuhella sitä niin haju hiukka laimenee. Itte en huuhtele.
Siinä Rainbown hiekassa on se hajuste, mutta Pirkan vastaava on hajustamatonta. Komppaan Rayaa siinä, että ei se haju näytä kasveja haittaavan.
Siispä aloitan kokeilut!
Ei toiminut kissanhiekka ainakaan santuilla.. Däämn. Yksi lehti meni jo, toinen henkitoreissaan. Ja sitäpaitsi harsosääskien mielestä tuo hiekka on ihan yhtä hyvää munimisalustaa kuin multakin. Eli vaihtelen sitten kaikki takaisin multaan. Mutta tulipahan testattua. Ehkä kokeilen kiinarilla vielä, kun ne saan mullassa vain mätänemään.
Soilikki juurtui nopsaan kissanhiekassa. Santtuja en ole kokeillutkaan kuin multa/kissanhiekka-seoksessa. Saavat jatkaa siinä kasvamistaan juurruttuaan.
Kyllä miulla juurtu santun lehti hyvinkin nopsaan kissanhiekassa ja komppaan Jässikkää siinä että siirsin myös samanmoiseen seokseen kasvamaan, ilmastointi ainakin pelaa eikä multa tiivisty liikoja.
Mä laitan nykyisin kaikki (pelargonit, fuchsiat ym.) juurtumaan kissanhiekkaan läpinäkyvään kertakäyttömukiin. Hyvin juurtuvat ja näkyy helposti, milloin ovat juuret kasvaneet.
Lisäpohdiskelua: Voisiko olla niin, että hiekka johtaa lämpöä liian hyvin? Kissanhiekkaa sisältävät purkit tuntuivat paljon lämpimämmiltä kuin multapurkit. Siis purkit ovat akvaariossa ja sen alla on lämpömatto. Matto pitäisi olla ihan kasveille suunnattu, mutta tuntuu aika kuumalta.
Sitten, vääntäkää blondille rautalangasta, pliis:
Miten laitatte kissanhiekka-juurrutuksen? Kastellaanko hiekka läpikotaisin ylhäältä vaiko vain alakautta?
Purkkeina käytän läpinäkyviä vanukaskippoja, joihin on veistetty reiät pohjaan.(Lapset ovat tyytyväisiä, kun äiti tarvitsee ‘kukkaruukkuja’!!)
Melkein kaikki juurrutukset mulla on terraariossa lämpömaton päällä. Alalämpö mielestäni edistää juurtumista. Kissanhiekan kastelu mielestäni aivan sama kumman kautta tekee kunhan ei liota pistokkaita vedessä.
Lämpö joo, mutta kuumuus? Akvaarion pohja on niin kuuma, että kärsii juuri ja juuri kättä pitää siinä. Pitäisikö nostaa pohjaa vähän, että saisi hieman jäähdytystä? Nythän huonelämpötila on melkein 10 astetta korkeampi kuin talvella…
Toivottavasti ei ole ihan väärä ketju seuraavalle kysymykselle:
Ostin viime syksynä n. 40-senttisen kumiviikunan ja nyt multaa vaihtaessa huomasin, että sille on jätetty se sellainen tiheä verkkopussukka juurien ympärille, eikä sitä enää saa pois. Juurakko oli varmaan sen takia aika harva. Tuleekohan se olemaan aina jotenkin kitulias? Kannattaisiko siis suosiolla ottaa pistokas latvasta ja heittää tyvi menemään?
Mutta eihän se pussukka mitään haitaa, jos siitä ovat juuret kasvaneet läpi. Se on eri asia, jos se harso jää mullan pinnalle osittain, niin kuin joskus näkee. Silloin se kuivaa helposti.
Mutta jos juuret eivät sieltä pääse hyvin läpi, niin sitten on eri asia.