Pistokas kirsikkapuusta

Eli pihassa on 7-vuotias kirsikkapuu, kirsikoita on tullut jo monena vuotena. Voiko siitä ottaa pistokkaan ja pistää vesilasiin juurtumaan ja sitten istuttaisin sen ulos? Onko jotain huomioitavaa kyseisessä operaatiossa?

Sitten vielä, että pihassa on myös samanikäinen luumupuu, ei ole vaan kukkinut vielä kertaakaan. Puu on jo 2-3-metrinen.. Miksi ei kuki? Asuinpaikka Tampere, ja puu saa paljon aurinkoa.

Minä en osaa sanoa onnistuuko lisäys noin,mutta minä olen lisännyt kirsikkaa juurivesoista. Puun alle kasvaa uusia alkuja ja niitä olen ottanut kasvamaan. Mutta jos ruohonleikkurilla ajelee nurmikon kirsikkapuun alta niin eihän niitä sitten tule:)

Vähän myöhäinen osallistuminen tähän minulta, mutta voihan kokeilla pistokaslisäystä. Nyt ovat viimeiset ajat käsillä ottaa vuosikasvua käsittelyyn. Varminta olisi käsitellä pistokkaita puutarhaliikkeen hormonijauheella ja sitten laittaa hiekkamultaan kasvihuoneolosuhteisiin vaikka valkoisen ämpärin alle. Jos eivät kuole syksyyn mennessä niin sitten eka talvena talvetus kellarissa.

Juurivesat ovat varmoja - jos on kyseessä omajuurinen puu. Näkyykö ymppäyskohtaa rungon tyvessä ? Silloin juuri ja latvus ovat eri lajia.

Minulla on Latvian matala-kirsikkaa 2 kpl. Valtavan menestyvä laji ja tekee hyviä kirsikoita jo nuorena ja kypsyvät varhain jo heinä-elokuun vaihteessa. Puu on hyvin voimakaskasvuinen ja olen sitä leikannut (elokuu) reippaasti, niin se on pysynyt sievänä, eikä mikään ranka. Nyt toinen puu on alkanut tehdä juuriversoja, mutta en tiedä saako niistä yhtä hyvää puuta, kuin emopuu? Onko kellään kokemusta?