Juurutushormonia pajusta puutarha.net: keskustelupalstat: niksinarikka (14.3.2001)
Juurrutushormonia pajusta
Mielenkiintoinen keskustelu aiheesta linkin takana. Tässä pari kohtaa kopioituna:
-…Otetaan suunnilleen kynänpaksuisia pajunoksia ja pätkitään ne pieniksi (lehdet pois). Sitten niiden päälle kaadetaan kuumaa vettä ja annetaan olla pari päivää, jonka jälkeen vesi otetaan talteen. Tätä vettä voi sitten käyttää pistokkaiden kastelemiseen.
Toisen ohjeen mukaan ei käytetä kuumaa vettä vaan liotetaan oksia kylmässä vedessä pari viikkoa… (TH)
- …Pajuista voi todellakin valmistaa juurrutushormoonia. Mina liottaisin oksia kylmassa vedessa mieluummin kuin keittaisin niita. En kayttaisi liuotetta kasteluvetena, vaan laittaisin siihen pistokkaat pariksi tunniksi tai jopa yon yli. Kuvittelisin, etta kevaalla olisi paras tehda tata, mutta eikohan se kay mihin aikaan vuodesta hyvansa… (Viktoria)
Chilifoorumilta löytyi tällainen ohje juurrutushormonille pajusta:
Pajuvesi
Voit käyttää mitä tahansa pajulajin (Salix) oksia tämän tekoon, tai muita paljon auksiinia (tai muita kasvuaineita) sisältävien kasvien osia.
1. Leikkaa pajusta ohuita oksia, ja poista niistä lehdet, jos teet tätä kesällä. Noin 3-4 litraa hormonilitkua varten valitse 4-5 tervettä ja pitkää oksaa. Pätki ne 2,5 - 5 senttiä lyhyiksi, ja laita ne isohkoon kattilaan.
2. Laita kattilaan vettä. >>> Vähemmän vettä, vahvempi litku, enemmän vettä, laimeampi litku.
3. Laita hella hyvin pienelle lämmölle, ja jos se rupeaa kiehumaan, vähennä lämpöä.
4. Liota pätkiä miedolla lämmöllä noin 12 tuntia.
5. Liotuksen jälkeen viilennä liuos, ja siivilöi se vaikkapa lasipurkkiin, tai muuhun vastaavaan. Hormoni on hieman kellertävää.
Kun käytät hormonia…
1. kaada tarvittava määrä pieneen astiaan.
2. Laita pistokkaat siihen.
3. Anna olla yön yli, ja istuta pistokkaat seuraavana päivänä multaan.
Pajuhormoni sopii erityisesti puumaisille, ja yrttien pistokkaille. (Pihlajaviita)
Samalta chilifoorumilta on myös tämä Hunajavinkki juurruttamiseen:
-…perimätiedon ihmeaine haavanhoidosta pistokkaiden juurrutukseen - eli toimii. Esim pistokkailla kun työntää ensin hunajaan sen pistokkaan leikkauskohdan eli kannan muutaman sentin verran ja sitten vaan vesilasiin hunajalla maustettuna juurtumaan, niin ei mene ihan hurjan kauaa kun on komiat juuret. Vaihdan veden jos/kun menee sameaksi…" (Quini)
Mulle tuli tänään mieleen että toimisiko jos ottaisin muutaman pajunoksan ja laittaisin ne samaan vesilasiin mihin laitan pelargonin pistokkaita juurtumaan. Että liukenisiko niistä pajunoksista sitä kasvuhormonia siihen veteen ja siten niistä olis apua pelargonin pistokkaiden juurtumiselle. Aloin sitten äsken etsimään netistä tietoa ja päädyin mm. vanhaan penttiin
Onkos kellään kokemuksia pajuvedestä tai pajun avulla juurruttamisesta ? Tai muusta, esimerkiksi vaikka tosta hunajasta ?
Minä juurrutan monesti vesilasissa pistokkaita. Silloin pätkäisen vain pajua samaan lasiin. Hyvin harvoin ei juuria tule. Loistava kasvi
+x[quote][/quote]Juurutushormonia pajusta puutarha.net: keskustelupalstat: niksinarikka (14.3.2001)
Juurrutushormonia pajusta
Mielenkiintoinen keskustelu aiheesta linkin takana. Tässä pari kohtaa kopioituna:
-...Otetaan suunnilleen kynänpaksuisia pajunoksia ja pätkitään ne pieniksi (lehdet pois). Sitten niiden päälle kaadetaan kuumaa vettä ja annetaan olla pari päivää, jonka jälkeen vesi otetaan talteen. Tätä vettä voi sitten käyttää pistokkaiden kastelemiseen.
Toisen ohjeen mukaan ei käytetä kuumaa vettä vaan liotetaan oksia kylmässä vedessä pari viikkoa.... (TH)
- ...Pajuista voi todellakin valmistaa juurrutushormoonia. Mina liottaisin oksia kylmassa vedessa mieluummin kuin keittaisin niita. En kayttaisi liuotetta kasteluvetena, vaan laittaisin siihen pistokkaat pariksi tunniksi tai jopa yon yli. Kuvittelisin, etta kevaalla olisi paras tehda tata, mutta eikohan se kay mihin aikaan vuodesta hyvansa... (Viktoria)
Minä joskus laitoin pajusta oksia samaan astiaan juurrutettavien pistokkaiden kanssa. En muista enää mitä vaikutti. En tiennyt että keittää pitäisi. Pelakuut laitan suoraan multaan ja juurtuivat hyvin
Minulla on parast aikaa pistokkaita juurtumassa vedessä jossa myös pajunoksia. Ainakin tällä kertaa vain pajunoksat vihertää jo kauniisti ja ovat tehneet juuriakin, varsinaiset kiinarinpistokkaat samassa vedessä ei juuria. En tiedä missä vika, olen joskus ennenkin jotain yrittänyt juurruttaa pajuvedessä en muista oliko hyötyä.
Tuota hunajavinkkiä en ole testannut ja pelakuun pistokkaita en juurikaan, en ainakaan näin aikaisin talvella vedessä liottele, suoraan multaan olen yrittänyt laittaa.
Ostin Neudofix-juurrutushormonia ja testasin juurtuisivatko ruusuliisan pistokkaat sen avulla nopeammin.
Saman ajan otti juurtuminen kuin viereisessä lasissa ihan vaan vedessä juurtumassa olleet.
Tuo Neudofixin hormoni on jotain merilevästä peräisin olevaa. Taitaisi paju toimia paremmin.
Yleensä juurrutan suoraan mullassa, mutta kun oli vasta tammikuun alku, ajattelin että on siihen vähän liian aikaista.
Muistankohan oikein, että juurrutushormooni estää vaan sienitautien iskemisen pistokkaisiin.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Mielestäni joku käyttää merilevää juurrutuksessa.
Hiilen palan laitan juurrutusveteen, se pitää vettä puhtaana.
Laitan useimmiten pari pätkää juorua samaan kippoon pistokkaiden kanssa. Joskus kuulin että niistä irtoaisi jotain juurtumista edistävää- no ei haittaa ainakaan ole ollut. Lähinnä huonekasveja juurruttelen. Pajunoksiakin olen satunnaisesti kokeillut, vain laittamalla oksat samaan astiaan. Apu kaiketi niistäkin. Mitään varsinaisia pajuliemiä ei ole tullut kokeiltua
Joskus kokeilin niin että puolet pistokkaista kastelin hormooniin (ostin aikoinaan virosta silloin täältä sitä ei vielä saanut.) Puolet törkkäsin multaan ilman. Ei mitään eroa.
Vuosiin en ole enää käyttänyt.