Pitkäpalko, Arabis

Ja tällaista.

Taas laitoit ihania kuviasi meidän onnettomien kuolattavaksi. Sun pitkäpalkosi on jotain aivan uskomatonta.

Minäkin kylvin viime vuonna kaukasianpitkäpalkoa, kukkivat viime vuonna jo vähän, mutta nyt on aivan täynnä kukkia. Olletteko huomanneet haistella sitä? Minusta sen tuoksu muistuttaa vanamoa.

Pikkupallero, ne mustat ötökät on varmaan kirppoja. Meilläkin on terälehdissä nyt aika paljon reikiä.

Mun kaukasianpitkäpalkoni ei taidakaan olla kaukasianpitkäpalkoa vaan jotain ihan muuta. Lehdet on ihan pikkuruiset ja kukat vaalean sinililat. Muistuttaa vähän nurmitädykkeen kukkia?

Voi kuinka ihania pitkiäpalkoja, ilmankos olin niin onnellinen kun sen pienen pihastani löysin. Tänään varovasti siirsin kasvamaan penkkiin, niin ettei ainakaan ruohonleikkuri syö sitä.

Anita,olisko kasvisi kaukasiatädyke?

Taitaapi olla tuo kaukaasiantädyke. Kiitos!

Tälläisena "hajupuutarhurina" kiinnostaisi tietää tuoksuvatko nuo värilliset pitkäpalot kuten valkoiset.

Minun tuoksuvaiseni on saman väristä kuin kurpitsan viimeisimmässä kuvassa. Valkoista ei olekaan verrokiksi.

Kyllä minusta kaikki tuoksuu makealle.

Kiitos tiedoista, Lukinlilja ja Kurpitsa! Pitkäpalko on minulle yksi näitä nostalgiakukkia, joita lapsena pihassa haistelin, voisi olla mukava värillisenäkin.

LukinLilja, lohduttavaa kuulla että jollain muullakin on noita vieraita. Ihmetyttää vaan kun niitä ei ollenkaan näy missään ennen kuin ensimmäinen kukka aukeaa ja sitten on parissa tunnissa menoa… Istuuko ne viereisessä juhannusruusussa odottamassa kukintaa, vai?!

Mitähän nämäkin todellisuudessa ovat...
Siemenpussissa luki Arabis purpurea mutten löytänyt tuollaista lajia listoilta, saati sitten sille suomenkielistä nimeä. Taitaa olla jotain yleistä lajia ja pussissa väärä nimi, vaikka myyjä väitti että siemet on peräisin Kyproksen vuoristosta. Hyvään kasvuun ovat lähteneet jopa meikäläisen hoidossa, vaikka ovat ehkä liian kostealla paikalla eikä maatakaan oikein hiekkapitoiseksi voi sanoa.

Laitan kuvan lehdistä, kun niitä harvemmin kuvataan eikä Googlella löytynyt kuin kukkien kuvia:

Ihan outo miulle.

Hmm… Ties vaikka sitten olisikin juuri tuo Arabis purpurea. Ihmeen halvalla kyllä sitten sain siemenet mikäli on, nettikaupoissa tuosta pyydetään ikäviä summia.

Mielenkiintoista nähdä ensi keväänä että miten hyvin nämä on Suomen talven yli selvinneet…

Tältä näyttää Arabis purpurea tällä hetkellä. Eikös pitkäpalkojen pitänyt kukkia jo keväällä...? Ainakin tämä lajike näköjään ehtii kukkimaan ensimmäisenä vuonna.

Kuva ei oikein onnistunut, olisi varmaan pitänyt koettaa kuvata pilvisemmällä säällä niin olisi ollut tasaisempi valaistus. Koetan ottaa paremman kuvan sitten kun tämä on täydessä kukassa..

…ja sama tältä keväältä.
Kehno kuva, mutta kuten näkyy, hyvin kesti tämäkin lajike Suomen talven.

Arabis purpurea

Onpas Zaitysin (Zaityksen?) arabis nätti!

Täällä kukkii kirjavalehtinen.

Ooh!Kyllä tuo kirjavalehtinenkin on upea

Kurjenmiekka, kirjavalehtinen ON kyllä ihana. Olen aivan supertyytyväinen, että se on asettunut meille. On ollut pari vuotta, ja nyt alkaa näyttää siltä, että on ns. kotonaan.