(Perennat - Pitkäpalko / Yleistä, Arabis )
Kuninkaanpitkäpalo Arabis ferdinand- coburgi "Variegata" Arabis muutti eilen meille.

(Perennat - Pitkäpalko / Yleistä, Arabis )
Kuninkaanpitkäpalo Arabis ferdinand- coburgi "Variegata" Arabis muutti eilen meille.

Viime vuonna saatu vihreälehtinen muoto.
Kaukasianpitkäpalko Arabis caucasica myös puuttui täältä. Nämä kukkivat keväällä aikaisin.
Punakukallisia on montaa eri sävyä.
Siitä on myös kirjavalehtinen muoto.
On nuo upeita, mutta kyllä kirjavalehtiset ovat lähinnä syRäntäni ![]()
Hieno valikoima Kurpitsalla pitkäpaloista (hassu sana). En tiennyt niitä olevan noin paljon erilaisia. Itselläni on vain tuota kaukasianpitkäpalkoa, se kyllä leviää kivasti ![]()
Onko Kaukasianpitkäpalko kuinka herkkä pakkasille? Mulla on alkanut kukkimaan havujen alla heti kun lumet sulas päältä pois. Mietin, että uskaltaisiko havut poistaa? Pakkasta on lupailtu n.-5 astetta tuleville öille.
Kun juuri on jäässä kuivuu lehdet helposti auringossa.
Hyvä tietää. Jätän ne havut sitten siihen päälle. Toivottavasti kukkii pitkään, että pääsee ihastelemaan kukkasia ![]()
Jos talven jälkeen ei lehtiä ole, kasvattaa se kuitenkin kesän aikana tosi rehevän kasvuston, eli ei ole kuollut.
Viime vuonna istutin pikkuruukullisen kaukasianpitkäpalkoa ja nyt se on reilusti ruokalautasen kokoinen pehko joka alkoi tänään kukkimaan!
Kerrankin joku minullakin onnistuu!!! ![]()
mun pitkäpalkoni näyttää keskeltä aivan kuolleelta. Reunoille kasvaa uutta lehteä, mutta kukista ei tietoakaan ja keskusta on ihan kalju.
Vähän uutta multaa päälle niin kasvusto uusii nopeasti.
Kiitos, Kurpitsa. Ei muka tullut mieleen, vaikka olen tuonkin kuullut joskus.
Kaukasianpitkäpalkoni näyttävät jotenkin kärsineeltä. Kukkivat, mutteivät ollenkaan semmoisena valkeana mattona kuin viime vuonna. (Pieni matto tosin, ei ihan edes kynnysmaton kokoinen.) Liekö kevään kuivuus haitannut? Ehkä heitän niille multaa niskaan kunhan lopettavat kukintansa.
Ai, tähän aikaanko kaukaasian pitkäpalko kukkii. Mulla on sitä siemenistä tulossa. Täytyykin se istuttaa jo sitten ulos.
Onkos muilla ollut ongelmia kaukasianpitkäpalon kanssa ja niihin tulleilla öttiäisillä? Kolme vuotta sitten kasvattelin näitä äidilleni maanpeitteeksi ja hyvin ovat lähteneet kasvamaan. MUTTA, heti kun ensimmäinen kukka avautuu niihin puolen päivän sisällä ilmestyy n. 1-1,5 mm kokoisia pienieä "kuoriaisia" jotka ovat mustat pienellä keltaisella pitkittäisellä viirulla molemmissa "siivissä". Nämä syövät ERITTÄIN ahkerasti sekä kukat että lehdet. Eli jos ei päivän sisällä ole tolu-pullon kanssa suihkuttelemassa niin sitten on jo kaikki kukat syöty ja puolet lehdistäkin. Öttiäisiä ei ole ennen kukintaa mutta ensimmäinen avoin kukka houkuttelee ne paikalle. Olisiko mitään tietoa mitä nämä ovat ja voisiko jotenkin muuten ehkäistä, kuin sitten tolua suhkuttelemassa kun ne ovat ilmestyneet paikalle? (ja tämänhän joutuu heti sateen jälkeen tekemään uudestaam muuten ne ovat taas siellä...)
Paljon talvivaurioita, mutta paikkapaikon tällaista.
Tällaista.