Hankin tuossa poimulehden siemeniä ja nyt olis kaikki tieto
tarpeen miten saan ne kasvamaan ja kunnialla siirrettyä ulos...Siis lähteekö parhaiten ulos istutettuna vai kannattaako esikasvattaa?Ja muutkin kikat saa jakaa=)
Mie luulen, että ei tarvii esikasvattaa. Meillä on jättipoimulehteä ja viime kesänä keräsin monta pikkuruista siementainta jättipoimulehden juurilta. Kasvoivat jo ihan kohtuullisen kokoisiksi viime kesän aikana - ihan ilman miltään kikkoja :)
Mä haluaisin kylvää tuota poimulehteä, kun se on kasvanuy "rikkaruohona" meiän hankalassa ja kuumassa rinteessä, joten neuvoja otan mäkin vastaan. En oo ikinä mitään perennoja kylvänyt, joten ihan aloittelija oon tässä jutussa.
Poimulehteä saa näppärästi itselleen, kun käy luonnosta keräämässä.
Jättipoimulehti on minun lempparikasvi.Kauniit lehdet ja limenvihreä kukinta. Siementää todella tehokkaasti ja ihania pikkutaimia löytyy joka paikasta:)
No nyt muistan kysyä. Onko jättipoimulehteä ja jotain minipoimulehteä olemassa? Minä kaivelin selvää poimulehteä nurmikosta ja eihän ne kovin suuriksi ainakaan ensimmäisenä kesänä kasvaneet, vaikka kukkapenkin hyvään multaan pääsivätkin.
Eli voiko olla jotain muutakin poimulehteä olemassa?
Temskukka, nurmikolta löytämäsi poimulehti on todennäköisesti sitä luonnonvaraista poimulehteä, jota kasvaa vähän joka puolella. Sen lehdet eivät juuri naisen kämmentä isommaksi kasva. Jättipoimulehti taas (luulisin että on jalostettu versio) kasvaa kaikinpuolin isommaksi puskaksi ja lehdetkin ovat melkein tuplasti sen mitä luonnonvaraisessa poimulehdessä.
Nyt kun rupesin miettimään, niin en muista koskaan nähneeni luonnossa poimulehden kukintoa, liekö samanlainen ja yhtä hauskan värinen kuin jättipoimulehdessä.
Jättipoimulehti kuvassa, korkeus ehkä 35 cm, leveyttä saman verran minun kuivassa cottage garden penkissäni. Siemenkasvatuksessa minulla oli aluksi hankaluuksia, mutta kun kasvuun lähti ei ole ollut ongelmia. No, eipä kuva tee kasville oikeutta, leikkasin pienemmäksi .
Viime kesänä ostin Kuljun taimitarhalta reunus- ja tunturipoimulehteä. Molemmat ovat tavallista poimulehteä pienempilehtisiä. Tunturipoimulehdellä on nukattomat lehdet. Särkän perennataimiston kuvassa tunturipoimulehti on hyvin kaunis kukkiessaan - toivottavasti omani innostuu kasvamaan :)
No mitähän pohjanmaanpoimulehteä minulla sitten tuossa varjopenkissä kasvaakaan - nättiä se oli ja muistaakseni jotenkin kukkikin...
Eli tästä seuraa johtopäätös - jos jollain on liikaa jättipoimulehteä ja liian vähän esim. maahumalaa, murattia tai sitä tarha-alpia yms. niin vaihtokauppa kiinnostaa : )
Temskukka, minulla oli siementaimia aika liuta viime kesänä enkä oikein tiennyt, minne niitä levitellä. Laitanko korvan taa, että tarvitset?
Älä hyvä ihminen laita isopoimulehteä korvantaa, voipi olla hankala nukkua.
Oikeasti tarvitsen, ja vaihtokauppana on oikeasti minulla tarjota vähän parempiakin kuin nuo huumormielessä listaamani. En harrasta kuin vaihtokauppaa sitten että.
Jaa-jaa, siitä päätellen, mitä minä ja muut ovat täällä uneksineet, on iltasella vähintään poimulehteä korvan takana. Kyllä minäkin luonnollista vaihdantaa harrastan mieluiten :D.
Luru ja Sohwi, uskoisin jättipoimulehden vaativan kylmäkäsittelyn itääkseen (näin ainakin taannoin luin oman poimulehdensiemenpussini kyljestä). Joten jos aiotte kylvää suoraan ulos, nyt ehkä olisi sopiva aika - ehtisivät vielä saada luonnollisen kylmäkäsittelyn.
Luonnonvarainen poimulehti jaetaan oman kasvikirjani mukaan 25 pikkulajiin, esim. hakamaanpoimulehteen, laidunpoimulehteen, keräpääpoimulehteen, piennarpoimulehteen, tunturipoimulehteen jne.
Viimeksi mainittu on muuten sikakaunis!
satuk-a! Kyllä se luonnonvaraisena (nurmikolla, pientareilla) kasvava poimulehtikin tekee samanlaiset kauniit vaaleanvihreät kukat. Meillä kasvaa nurmikolla sitä ja jos jostain syystä ei leikata nurtsia pidempään aikaan niin ehtiipä siellä poimulehtikin jo kukkimaan
Poimulehti on luonnonkasvi / yrtti, joten siirsin sitä koskevan keskustelun tänne. Jättiläispoimulehti on jalostettu versio ja siitä voi keskustella perennoissa.